Akcelometr ukáže na řidiče, kteří plýtvají firemním palivem

Kdo byl zvyklý si s firemním autem trochu „zazávodit“, nebo si liboval v agresívní jízdě, může na svou libůstku zřejmě brzy zapomenout. Společnost HI Software Development vyvinula akcelometr, který ohodnotí styl jednotlivých řidičů a jejich nadřízeným podá informaci, kdo z nich jezdí tak, že zbytečně plýtvá stále dražším palivem.

Smyslem nasazení speciálního elektronického zařízení je snížení nákladů na provoz vozového parku a zamezení nelegálním jízdám nebo únikům pohonných hmot. „Akcelometr bude skrytě namontovaný pod palubní deskou a změří zrychlení všemi směry. Díky tomu dispečink zjistí, jak často řidič vybočil ze správného směru, třeba i do vedlejšího pruhu. Právě z toho se dá o agresívním řízení vyčíst nejvíc,“ řekl AutoRevue.cz Tomáš Hoplíček, jednatel společnosti HI Software Development, která je provozovatelem služby Webdispečink.

Klepněte pro větší obrázek
Varianta akcelometru určená pro skrytou montáž ve vozidle

Přístroj, který firma hodlá představit v závěru roku, bude součástí již užívaných elektronických knih jízd, do nichž se po dvou stech metrech ukládají informace o aktuální rychlosti, směru, poloze a času. K tomu navíc přibudou nové údaje a všechny zprávy budou průběžně odcházet na server.

„Vedoucí autoprovozu budou mít podle získaných údajů v ruce argument, jímž mohou přinutit řidiče, aby změnili své chování na silnici, jezdili s „lehčí nohou“ na plynu a přestali plýtvat palivem. Hodně lidí si myslí, že jsou skvělí šoféři, ale přitom spotřeba jejich vozů převyšuje hranici, kterou potvrzuje praxe. Když se všechno propočítá, mohou na tom firmy ušetřit,“ pokračuje Hoplíček.

Obdoba píchaček

„Je to svým způsobem i kontrola pracovní doby. Ten kdo chodí ráno přes bránu do fabriky, musí obvykle použít píchačku, ale o řidičích, kteří jsou s auty na cestách, se neví, jak dodržují vymezený čas. Když budou mít ve voze zařízení s akcelometrem, jednotka přesně zaznamená, kdy služebně vyjeli a začali pracovat. Je to jen obdoba píchaček, které jsou u nás běžné,“ vysvětluje jednatel.

„Zároveň bude možné pohlídat, jestli se auto pohnulo, když nebylo nastartované. Tím se dá třeba zjistit, že ho někdo odtahuje. Přístroj na to umí zareagovat a vyšle alarmovou zprávu. Zadavatel si jen určí, na které telefonní číslo mu mají takové informace přicházet,“ dodává Hoplíček.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků