Aféra Dieselgate zavedla ve vývoji Škody třísměnný provoz, říká Hrdlička

Informace o problémech se software v dieselových motorech koncernu Volkswagen se plně projevila o víkendu 18.-20. září, vzpomíná v knize V soukolí okřídleného šípu současný šéf vývoje motorů a podvozků značky Martin Hrdlička.

"Den, kdy to vše odstartovalo, si pamatuji naprosto přesně. Byl pátek 18. září 2015 a odpoledne jsme trávili na výletě na hradě Bezděz, na který mě a kolegy pozval tehdejší člen představenstva odpovědný za vývoj dr. Frank Welsch," tak vzpomíná v právě aktualizované knize V soukolí okřídleného šípu Martin Hrdlička. Stejně jako tehdy, i dnes má v mladoboleslavské automobilce na starosti vývoj motorů a podvozků. Naopak Frank Welsch se v důsledku popisovaných skutečností stal novým šéfem technického vývoje Volkswagenu. 

"Byl to takový hezký neformální podvečer, pak jsme zamířili na večeři. Cestou mi naskočila SMS, že v Americe je nějaký emisní problém s diesely, a co s tím máme společného. My, vždyť tam neprodáváme, tedy nic, říkal jsem si, ale odpověděl jsem, že to prověřím," pokračuje ve vzpomínání.

Zajímavosti | Volkswagen | Byznys | Dieselgate | Palivo | Krimi

Dieselgate: Jak vlastně Volkswagen obešel metodiku měření emisí

Již druhý v jedenáct odpoledne prý přišla další sms s textem, že to ovlivní i Evropu. "V neděli se sešlo představenstvo koncernu a už to jelo. Naše představenstvo určilo Romana Havláska ze servisní sítě a mě, abychom se tím začali zabývat..." 

Od té doby podle něho uplynulo deset měsíců, kdy neexistovalo žádné volno, dokonce ani o Vánocích. "Telekonference třeba pětkrát denně, už se ani nestačil udělat zápis," udává příklad.

Dodnes je Martin Hrdlička přesvědčený, že v Evropě koncern Volkswagen nic protiprávního neudělal, připouští ale, že ve Spojených státech, kde jsou jiné předpisy, čelí složitějšímu problému. Není ani přesvědčený o tom, že by to nějak posunulo směrem kupředu celé automobilové odvětví. "Je to hodně zpolitizovaný problém, kde technika začala hrát druhé housle. Možná se kvůli tomu rychleji prosadí tvrdší emisní normy nebo elektromobily. Možná...," uzavírá.

Život řidiče | Volkswagen | Dieselgate

Po skandálu s emisemi se volkswageny vrací zpět k dealerům. Třeba takto  

Přesto mu prý celá záležitost něco dala. "Bez toho bych se nepodíval do britského parlamentu, nejednal na britském ministerstvu dopravy,... asi bych se nesešel a nejednal a nekomunikoval s ministry Bělobrádkem, Ťokem, Babišem, Mládkem či premiérem Sobotkou, se členy Evropského parlamentu, ministry dopravy visegrádské čtyřky. Také bych asi nikdy nezažil nepřetržitý třísměnný provoz ve vývoji..," uzavírá.

V jiné části knihy Martin Hrdlička uvádí, že již předtím zažil ve Škodě další složité období.

"Když jsem se zabýval tříválcem HTP, vypadalo to, že tím vývoj motorů ve Škodě skončí. Nemohl jsem se smířit s představou, že tomu Hrdlička vystrojí pohřeb. Co s tím?  Napadlo mě to při čtení historie naší automobilky. Psal se rok 2009. Sto deset let výroby motorů. To je přece úžasný kapitál v lidech, kteří tu pracují desítky let. To je jako kdyby v IKEMu zrušili transplantační program. Uspořádali jsme tedy s tehdejším šéfem výroby motorů Milanem Staňkem  v Mladé Boleslavi výstavu 110 let motorů, pozvali jsme špičky VW a ukázali jim tradici, co umíme, jak umíme. Nakonec nám pak dali zelenou," uvádí v knize.

Život řidiče | Technika | Škoda | Volkswagen | Dieselgate | Palivo | Audi | Seat

Dieselgate: Týká se i vašeho motoru? A co s tím máte dělat?

Prý tomu, že nakonec se ve Škodě zřídilo centrum vývoje motorů MPI pro celý koncern, napomohla i hospodářská krize. Zpočátku linky ve výrobní hale motorů M6 stály. Jenže, pak přišlo šrotovné, výroba  se rozjela a nikdy nebyla tak intenzivní jako tehdy. "V celkovém ročním výsledku jsme hráli prim, protože tříválce se montovaly do levnějších motorů, které šly na odbyt," informuje Martin Hrdlička.

V důsledku toho se potvrdila nutnost investovat a v roce 2015 vzniklo motorové centrum s 15 brzdami.

Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 105 800 km
Cena: 160 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků