Aerodynamika nového Fordu Ranger dle not F1

U zrodu nového Ford Rangeru byli i dva specialisté se zkušenostmi z F1. Vysoký vůz pro ně představoval velkou výzvu.

Nový Ford Ranger se poprvé ukázal spolu se svou sestrou Mazdou BT-50 na autosalonu v Sydney 2010 a nechyběl ani na nedávno ukončené Ženevě. Výrobce se chlubí tím, že je nová generace jeho terénního pick-upu snad ve všech ohledech lepší než ta předchozí. Jako důkaz odhalil způsob, jakým se ladila aerodynamika.

Metr jako na F1

Před čtyřmi lety přišli k Fordu dva specialisté na aerodynamiku: Thorsten Maertens a Neil Lewington, kteří s sebou přinesli technologie a know-how pro dosažení co nejlepší aerodynamiky s ohledem na spotřebu paliva. Zatímco v seriálu F1 se zmíněná dvojice snažila o to, aby vozy, na kterých pracovali, dosahovaly co nejrychlejší časy, v případě Fordu Ranger bylo jejich úkolem dosáhnout nejnižšího možného součinitele odporu vzduchu.

“Hlavním úkolem bylo vyřešit proudění vzduchu přes střechu a různé variace nákladového prostoru,“ říká Maertens a dodává, že pro něj byla aerodynamika velkého a vysokého pick-upu další zajímavou výzvou. 

Výsledkem snažení celého týmu je konečný součinitel odporu vzduchu cx = 0,40. Ve spolupráci s designéry jsou optimalizovány A-sloupky, C-sloupky se kvůli lepší aerodynamice zužují a na horní části zadních dveří se objevil malý spoiler.

Nejdůležitější je ale přední spoiler, který omezuje proudění vzduchu pod vůz a posílá větší množství nad a kolem karoserie. Díky němu klesl aerodynamický odpor přibližně o sedm procent. Všechna tato drobná vylepšení jsou v konečném důsledku velmi důležitá.

Ford udává, že při dálniční jízdě spotřebuje zhruba 60 procent výkonu motoru právě odpor vzduchu. Čím je menší, tím méně energie potřebujeme k jeho překonání a logicky se tím snižuje spotřeba paliva.

Více než 1000 simulací

Ford používal při tvarování karoserie software používaný ve Formuli 1. Na něm bylo provedeno přes 1000 simulací a díky němu byl celý proces výrazně jednodušší, kratší, efektivnější a hlavně v konečném důsledku levnější.

Nový Ford Ranger má namířeno do 180 zemí celého světa. Pod kapotou bude umístěn dieselový čtyřválec o objemu 2,2 litru (150 k, 375 Nm) nebo pětiválec 3.2 l (200 k, 470 Nm) taktéž spalující naftu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
Aerodynamiku u nového Fordu Ranger ladili Thorsten Maertens a Neil Lewington. 
 

 

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 134 224 km
Cena: 115 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

dnes | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků