Aerodynamika nového Fordu Ranger dle not F1

U zrodu nového Ford Rangeru byli i dva specialisté se zkušenostmi z F1. Vysoký vůz pro ně představoval velkou výzvu.

Nový Ford Ranger se poprvé ukázal spolu se svou sestrou Mazdou BT-50 na autosalonu v Sydney 2010 a nechyběl ani na nedávno ukončené Ženevě. Výrobce se chlubí tím, že je nová generace jeho terénního pick-upu snad ve všech ohledech lepší než ta předchozí. Jako důkaz odhalil způsob, jakým se ladila aerodynamika.

Metr jako na F1

Před čtyřmi lety přišli k Fordu dva specialisté na aerodynamiku: Thorsten Maertens a Neil Lewington, kteří s sebou přinesli technologie a know-how pro dosažení co nejlepší aerodynamiky s ohledem na spotřebu paliva. Zatímco v seriálu F1 se zmíněná dvojice snažila o to, aby vozy, na kterých pracovali, dosahovaly co nejrychlejší časy, v případě Fordu Ranger bylo jejich úkolem dosáhnout nejnižšího možného součinitele odporu vzduchu.

“Hlavním úkolem bylo vyřešit proudění vzduchu přes střechu a různé variace nákladového prostoru,“ říká Maertens a dodává, že pro něj byla aerodynamika velkého a vysokého pick-upu další zajímavou výzvou. 

Výsledkem snažení celého týmu je konečný součinitel odporu vzduchu cx = 0,40. Ve spolupráci s designéry jsou optimalizovány A-sloupky, C-sloupky se kvůli lepší aerodynamice zužují a na horní části zadních dveří se objevil malý spoiler.

Nejdůležitější je ale přední spoiler, který omezuje proudění vzduchu pod vůz a posílá větší množství nad a kolem karoserie. Díky němu klesl aerodynamický odpor přibližně o sedm procent. Všechna tato drobná vylepšení jsou v konečném důsledku velmi důležitá.

Ford udává, že při dálniční jízdě spotřebuje zhruba 60 procent výkonu motoru právě odpor vzduchu. Čím je menší, tím méně energie potřebujeme k jeho překonání a logicky se tím snižuje spotřeba paliva.

Více než 1000 simulací

Ford používal při tvarování karoserie software používaný ve Formuli 1. Na něm bylo provedeno přes 1000 simulací a díky němu byl celý proces výrazně jednodušší, kratší, efektivnější a hlavně v konečném důsledku levnější.

Nový Ford Ranger má namířeno do 180 zemí celého světa. Pod kapotou bude umístěn dieselový čtyřválec o objemu 2,2 litru (150 k, 375 Nm) nebo pětiválec 3.2 l (200 k, 470 Nm) taktéž spalující naftu.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek 
Aerodynamiku u nového Fordu Ranger ladili Thorsten Maertens a Neil Lewington. 
 

 

Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků