ADAC objevil „ameriku“. Podle jiné metody měření produkují auta více emisí

Přesně jak jsme ráno psali, máme tu další senzační studii, která hodlá šokovat tím, že automobily v reálném provozu pouštějí více emisí, než co slibují tabulky. Tentokrát s ní přišel německý ADAC, který změřil emise podle cyklu WLTC. Výsledek musel všechny vážně šokovat, protože byly naměřeny hodnoty vyšší.

 

ADAC přišel se svým testem, ve kterém prezentuje hodnoty produkce emisí NOx naměřené podle cyklu WLTC. Jde o cyklus, o jehož zavedení se uvažovalo v horizontu několika málo let a který je přísnější než NEDC, podle kterého se měří dnes a podle kterého automobilky plní normu Euro 6. Jenže ADAC odhalil, že podle jiného cyklu produkují auta více emisí. Zpráva opravdu šokující.

Život řidiče | Technika

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Jen pro zopakování, metodika měření WLTC je v mnoha ohledech odlišná ve srovnání s tím, co předepisuje NEDC. Tak například 44 % testu připadá na akceleraci (NEDC má 22 %) a akcelerace je prudší. Zatímco NEDC připouští 1,042 m/s2, WLTC počítá s hodnotou 1,58 m/s2. Výrazně se omezila ustálená rychlost, zvýšila se průměrná rychlost, nejsou pevně dané momenty přeřazení a jiné jsou i teploty při testování. Už z tohoto vyplývá, že výsledky, které prezentuje ADAC, těžko mohly být jiné.

Limit 80 mg/km překročila řada aut, některá jen mírně, jiná o násobky, největší rozdíly pak znamenají více než čtrnáctinásobné překročení stávajících limitů. Konkrétně se jedná o motor 1.6 dCi (Nissan X-Trail, Renault Espace), Volvo S60 D4 nebo Jeep Renegade. Zajímavé je umístění hybridní DS5, která vykázala sedminásobné překročení limitu. Je to takový typický příklad. Tam, kde v rámci NEDC třeba i na akceleraci stačil elektromotor, už podle WLTC elektromotor nestačí. Například.

Život řidiče | Škoda | Volkswagen | Dieselgate | Názory

V ČR je 148 tisíc aut dotčených kauzou VW. MDČR chce vlastní testy

Okamžitě se rozjely spekulace o tom, zda tedy Nissan, Volvo, Renault nebo Jeep také nepodvádí, když vykázaly tak vysoký rozdíl. Jenže problém je v tom, že ten rozdíl je naměřený podle jiné metodiky, takže ho těžko můžeme porovnávat s hodnotami, které vznikají na základě úplně jiných testů.

Upřímně vůbec nechápu celou tu „senzaci“ o autech, která produkují v reálném prostředí více emisí a mají vyšší spotřebu než udávají tabulky vzniklé na základě jízdního stylu, který vůbec neodpovídá realitě a ještě probíhá ve zkušebně. Vždyť je to přece naprosto logické. Jsem zvědav, kolik ještě senzačních studií přijde.

Ono to opravdu není o tom, že jsou automobilky v čele s VW zlé a chtějí znečistit ovzduší, ono to je o tom, že celý systém emisních limitů založený na nereálném měření emisí nemůže plodit nic jiného než nereálný stav věci. I to je přece logické. A EU nemůže požadovat nějaké kompenzace za to, že podle vlastní metodiky má auta v pořádku a jindy zase produkují více emisí. Určující je ta metodika. Kdyby se auta zkoušela normálně na silnici, bylo by to něco úplně jiného. Ale pravidla si bruselští úředníci nastavili jinak. Tak proč teď najednou ten hrozný údiv a ta senzace.

Život řidiče | Názory

Životní prostředí se v ČR nelepší, ale pomohou tomu další ekodaně?  

Že se automobilky testovacímu cyklu přizpůsobily na maximum, to není nic nenormálního. Mimochodem to je zřejmě menší problém (primárně nejde o život), než jaký se ukázal v momentě, když IIHS vzal některá auta a poslal je proti sloupu. V mnoha případech pět hvězdiček dle Euro NCAP vůbec nestačilo k tomu, aby z tohoto testu odešly ty stejné modely s uspokojivým výsledkem. Crashgate se ale kupodivu nekonal, i když si určitě mnoho zákazníků koupilo nový vůz a myslelo si, že má auto absolutně bezpečné.

Ať už ale přijde jakýkoliv nový test, pořád bude realita na silnicích jiná. Nikdo přece nejezdí podle předem stanoveného grafu. 

Mimochodem, vzpomínáte si na začátek minulého roku? Ano, ten stejný ADAC, který teď ukazuje na možné podezřelé z falšování výsledků, měl sám kvůli falšování výsledků (šlo o anketu auto roku) problémy...

Klepněte pro větší obrázek

Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2010
Stav: 117 453 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 130 119 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 152 372 km
Cena: 40 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

dnes | Milan Lažanský | 5 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 14 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků