ADAC: Nejméně řidiče rozptyluje VW Passat, nejvíce Citroen DS5

Německý autoklub ADAC se zaměřil na ovládání nejpoužívanějších funkcí v autech střední třídy.

Rostoucí počet komunikačních, zábavních a informačních funkcí v autech klade stále vyšší nároky na přehlednost, srozumitelnost a dosažitelnost ovládacích rozhraní. Špatně čitelný údaj nebo nešťastně umístěné tlačítko může odlákat pozornost řidiče zrovna v situaci, kdy je životně důležité sledovat provoz před sebou.

Většina výrobců dnes používá kombinaci tlačítek na volantu a dotykového displeje, zejména mezi prémiovými auty ale můžeme stále častěji vidět i otočný nebo vícesměrný ovladač, mnohdy s odporovou zpětnou vazbou.

Na ergonomii ovládacích systémů ve vozech střední třídy se před časem zaměřil německý autoklub ADAC. Jeho technici vybrali k porovnání tyto modely: Audi A4, BMW řady 3, Citroen DS5, Hyundai i40, Mercedes-Benz třídy C a Volkswagen Passat.

Test se soustředil zejména na ovládání nejčastěji používaných funkcí. Jednotlivé ovládací prvky byly zkoumány z hlediska svého potenciálu odlákat pozornost řidiče nepřiměřeným způsobem nebo na nepřiměřeně dlouhou dobu. Konkrétně technici autoklubu ADAC hodnotili ovládání hlavních a mlhových světel, klimatizace, vyhřívání zadního okna, vyhřívání sedadel, audio systému, navigace, tempomatu, palubního počítače a výstražného osvětlení.

Vedle objektivních měření bylo součástí hodnocení rovněž subjektivní posouzení skupinou mužů i žen nejrůznějších věkových kategorií.

Nároky kladené na pozornost řidiče byly ověřovány při jízdních zkouškách. Osoba za volantem musela během stanovené vzdálenosti provést požadované úkony, přičemž oční kamera snímala pohyby zraku a dobu, po kterou řidič nesleduje situaci před vozem.

Riziku ztráty pozornosti byla v hodnocení přisouzena nejvyšší váha – 60 %. Po dvaceti procentech připadlo na jednoduchost ovládání a přehlednost.

Předchozí KAPITOLY Následující
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 105 800 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 1999
Stav: 174 397 km
Cena: 40 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků