Abraham nechápe, proč stát nechce podpořit GP, která mu vydělává

Srpnový motoristický svátek s návštěvami přes dvě stě tisíc diváků je ve vážném ohrožení. Jestli stát nepodrží Grand Prix silničních motocyklů, pojede se letos na Masarykově okruhu zřejmě naposledy. Se ztrátou hospodařící pořadatelská společnost Automotodrom Brno požádala vládu o zaplacení poplatku 70 milionů korun, ale nepochodila. Podle představitelů Automotodromu je ve světě taková podpora obvyklá.

K žádosti se zamítavě vyjádřil ministr financí Miroslav Kalousek, a tak v moravské metropoli panuje veliké rozčarování. „Co vám na to mám říct? Stát se tváří jako vzorný hospodář, ale při tom cpe peníze do akcí, které jsou černé díry. Ovšem do podniku, který mu vydělává, nechce investovat,“ řekl AutoRevue.cz majoritní akcionář Masarykova okruhu Karel Abraham starší.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Řeknu to obrazně: dejte mi sto a dostanete dvě stě. Odpověď ale zní: sto vám nedám, zvednu DPH... Pokud peníze nepřijdou, v roce 2012 se velká cena nepojede. Do Brna nepřijedou fanoušci a stát přijde o obrovské příjmy. To mi připadá nelogické, nezhroutíme se z toho, ale bude nám to hodně líto,“ pokračoval podnikatel, který je zároveň předsedou dozorčí rady společnosti.

Zisky jdou zpátky do okruhu

„Podporuje nás Brno i Jihomoravský kraj, teď ale potřebujeme pomoc od státu. Ten by o to měl mít zájem, protože zisky z daní končí ve státní pokladně,“ pokračoval otec stejnojmenného motocyklového závodníka, který se letos premiérově zúčastní šampionátu kubatury MotoGP. „Společnost platí už dlouho spoustu věcí ze svého, ale akcionáři řekli dost. Ve vyspělých zemích se staví okruhy, protože tam vědí, že se jim to vrátí. My nic stavět nemusíme, požadujeme jen zaplatit poplatek, který už ze svého neutáhneme.“

Jihomoravští politici chtějí s vládou příští týden o požadované částce znovu jednat, Abraham ale v obrat příliš nedoufá. „Jestli si někdo myslí, že to jsou peníze do naší kapsy, tak je na omylu. Nepotřebujeme je na výplaty nebo na nákupy drahých aut. Každý může vidět naše účetnictví, všechno je transparentní. Veškeré zisky investujeme zpátky do okruhu. Ten nás neživí, vyděláváme v jiných společnostech,“ dodal Abraham.

Závodů v Brně ubývá

Od otevření nového okruhu v roce 1987 se na Moravě šampionát nejel jen v roce 1992. Velká cena České republiky je jedním z nejnavštěvovanějším podnikem v celé seriálu. Rekordem je 245 039 diváků, kteří na závod zavítali v roce 2007, loni jich na Masarykův okruh přijelo 238 210.

Kvůli zhoršujícím se ekonomickým výsledkům, které však padají na vrub pravidelnému zalistovacímu poplatku pro promotéra motocyklového mistrovství světa, vypadly už z kalendáře automobilový seriál Grand Tourismo a Světové série Renault. Letos se v Brně z velkých podniků jedou šampionáty cestovních vozů (17.-19. 6.), superbiků (8.-10. 7.) a slavná motocyklová Grand Prix (12.-14. 8.).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

 

Renault Kangoo 1.461
Rok výroby: 2012
Stav: 111 689 km
Cena: 68 000 Kč
Renault Mégane 1.87
Rok výroby: 2005
Stav: 124 206 km
Cena: 48 000 Kč
Renault Grand Scénic 1.461
Rok výroby: 2007
Stav: 118 612 km
Cena: 72 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků