16
Fotogalerie

Volvo nabízí nové naftové pětiválce

Volvo připravilo pro své osobní vozy nové motory. A jak už je dnes zvykem, musejí být naftové, přeplňované, nebo nejlépe obojí.

Jedná se tak o přeplňované naftové pětiválcové pohonné jednotky se shodným objemem 2,4 l, jež se liší především systémem plnění a pochopitelně i výkonem. Imperativem při jejich konstrukci byl především důraz na vyšší výkon a nižší spotřebu a emise. Slabší z obou jednotek vykazuje výkon 175 koní a točivý moment až 420 Nm, ta silnější je pak s využitím dvou přeplňovacích dmychadel naladěna na 205 koní při shodném maximu točivého momentu. Oba motory budou od jara 2009 k dispozici pro modely Volvo S80, Volvo V70, Volvo XC60 a Volvo XC70.

Automobilka je prezentuje jako ekologickou, komfortní i sportovní volbu, s realitou to ale nebude tak růžové a Volvo novinkami v podstatě pouze dohání konkurenci, která již delší dobu nabízí výkonné naftové motory.

První z motorů se známým s označením D5 je již nabízen pro Volvo S80 a od jara 2009 bude k dispozici také v modelech Volvo V70, Volvo XC60 a Volvo XC70. Výkon nejsilnějšího motoru D5 zajišťuje dvojice turbodmychadel různých velikostí, která pracují postupně, a zajišťují tak vyšší výkon v širším rozmezí otáček.

18493_1_5.jpg18494_1_5.jpg18495_1_5.jpg18496_1_5.jpg 

Tato technologie přeplňování u motoru D5 navíc umožnila větší využití recirkulace výfukových plynů (EGR) v širším rozmezí otáček, než jak tomu bylo u předchozích typů. Díky tomu je zajištěno maximální využití různých vlastností obou turbodmychadel a motor dosahuje kombinace vysokého výkonu a nízké spotřeby paliva, se kterou aspiruje na vrchol své třídy. Piezoelektrické vstřikovače zajištují přesnou distribuci rozprášeného paliva ve spalovacím prostoru, která je předpokladem pro účinné spalování a nízké emise.

Pohonná jednotka D5 má objem 2,4 l a nejvyšší výkon 205 koní při 4000 1/min. Nejvyšší točivý moment má hodnotu 420 Nm a je k dispozici od 1500 do 3250 1/min. Model S80 vybavený jednotkou D5 dosahuje kombinované spotřeby 6,2 litru nafty na 100 km při emisích CO2 v úhrnu 164 g/km. U typu V70 jsou tyto hodnoty 6,4/169 a u vozů XC60 a XC70 se předpokládají shodné výsledky 7,0/185.

17568_1_5.jpg17569_1_5.jpg17579_1_5.jpg
Volvo S80

Motor 2,4D vybavený jedním turbodmychadlem bude k dispozici pro Volvo S80 a Volvo V70 a od jara 2009 také pro verze modelů XC60 a XC70 s pohonem předních kol.

U tohoto motoru byl největší důraz kladen na co nejnižší spotřebu paliva. Systém vstřikování je vybaven odlišným typem piezoelektrických vstřikovačů než u motoru D5. Díky jejich rychlé a přesné sekvenci vstřikování se podařilo hodnoty spotřeby významným způsobem snížit. Vysoký vstřikovací tlak vede k obzvláště vysoké účinnosti procesu spalování. Pro zlepšení dynamiky bylo turbodmychadlo optimalizováno tak, aby byl zajištěn co nejvyšší výkon již od nízkých otáček.

Tento motor o objemu 2,4 l nabídne výkon 175 koní a 420 Nm točivého momentu. Emise CO2 dosahují hodnoty 154g/km. Modernizovaný motor 2,4D s jedním turbodmychadlem dosahuje v porovnání s jednotkou D5 v kombinovaném cyklu spotřebu nižší o 0,4 l/100 km a emise CO2 nižší zhruba o 15 g/km.

18491_1_5.jpg18492_1_5.jpg18755_1_5.jpg 

Oba dieselové motory sdílejí celou řadu společných technologických řešení. Motory se vyznačují nižší kompresí, efektivnějším spalováním a disponují nejnovější generací řídicí jednotky. Nižší je téť vnitřní tření a tlakové ztráty. Významně se zmenšil také pokles tlaků v sání a ve výfukovém systému. Nové turbodiesely byly navíc vybaveny keramickými žhavicími svíčkami, které představují nejmodernější řešení zajišťující snadné startování díky velmi rychlému zahřátí. Teploty 1 000°C tyto svíčky dosáhnou během pouhých dvou sekund, což přispívá ke snazšímu startování a ke snížení emisí. Za určitých podmínek, například při velmi nízkých otáčkách, mohou být keramické žhavicí svíčky využity i za jízdy pro zvýšení teploty ve válcích, čímž se dále zvyšuje účinnost spalování. 

14372_1_5.jpg14604_1_5.jpg17536_2_1.jpg
Volvo XC60

17615_1_5.jpg 17617_1_5.jpg 17620_1_5.jpg
Volvo XC70

Volvo

Volvo je švédský výrobce osobních a nákladních automobilů, autobusů a stavebních strojů. Vznikl v roce 1915, od 1944 používá současný název.

V roce 1999 Volvo prodalo svoji divizi osobních automobilů Fordu. Ten ji v roce 2010 postoupil čínské společnosti Geely Automobile.

Volvo S90 • Volvo S60 • Volvo V60 • Volvo XC90 • Volvo XC60 • Volvo XC40

Doporučujeme

Články odjinud