37
Fotogalerie

Volkswagen Golf VI GTI: konečně oficiálně

Legenda pokračuje a jeden z průkopníků třídy „hot hatch“ přichází ve své šesté generaci. Na co všechno se můžeme těšit?

V Paříži Volkswagen uvedl Golf GTI šesté generace ještě ve formě studie, ale teprve včera automobilka uvolnila oficiální snímky a informace k jeho sériové podobě.

A začít nemůžeme jinde než u vzhledu. V tomto směru zůstává Golf GTI věrný své tradiční nenápadnosti a styling karosérie se oproti standardním verzím příliš nezměnil. Novinka tak kombinuje vzhled běžného provedení s prvkdy předchozí generace GTI. Povšimnout si tak můžete mj. červených linek na masce chladiče, upravených nárazníků a prahů, nebo dnes již klasických „GTI kol” z lehkých slitin. Vůz bude stejně jako dříve k dispozici bude v tří i pětidvéřové karosérii.

Ani pod kapotou se žádná revoluce neodehrála. Srdcem vozu zůstává přeplňovaný dvoulitr TFSI, který byl ale mírně upraven a jeho výkon poskočil o 10 koní na výsledných 210 koní.  Důraz tak byl kladen spíše na optimalizaci průběhu výkonu v celém spektru otáček a pochopitelně na snížení spotřeby paliva a emisí. Díky tomu je i točivý moment dosahuje hodnoty 280 Nm již při 1 800 ot./min.

Nejvyšší rychlost zůstává na hodnotě 240 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h by mělo trvat jen 6,9 s. Zajímavá je i pružnost pohonné jednotky. Golf GTI zrychlí na pátou rychlost z 80 na 120 km/h za pouhých 7,5 s a na šestku pak za méně než 10 s. Pružnost motoru přispívá k příznivé spotřebě paliva, která činí v kombinovaném režimu jen 7,4 l/100 km.

Golf GTI 01.jpg Golf GTI 02.jpg Golf GTI 03.jpg
Golf GTI 04.jpg Golf GTI 05.jpg Golf GTI 06.jpg

Motor bude kombinován s šestistupňovými převodovkami s manuálním řazením, nebo dvěma spojkami a robotizovaným ovládáním (DSG).

Nový Golf GTI však nemá být jen rychlý, ale i lépe ovladatelný. Bude se vyznačovat nově vyvinutým zavěšením, třístupňovým adaptivním tlumením DCC a elektronicky ovládaným diferenciálem XDS. Příď v porovnání se standardním Golfem šesté generace poklesla o 22 mm, záď pak o 15 mm.

Diferenciál XDS vznikl další evolucí elektronicky řízené svornosti EDS v rámci stabilizačního systému. Při razantním průjezdu zatáčky deleguje větší výkon na vnější přední kolo obyčejným bržděním toho vnitřního. Po stránce funkčnosti tak půjde o diametrálně odlišný systém, než který najdeme v nopvém Focusu RS (psali jsme o ní na tomto místě). Záměr je sice stejný, tery optimalizovat přenos výkonu na kola jediné hnané nápravy, výsledek ale těžko bude tak uspokojivý jako u klasického samosvorného difernciálu - zde půjde spíše o „žrouta brzd”.

Golf GTI 28.jpg Golf GTI 29.jpg Golf GTI 30.jpg
Golf GTI 31.jpg Golf GTI 32.jpg

Uvnitř nového Golfu GTI najdeme speciální anatomická sedadla, jež mohou být čalouněna látkou s tartanovým vzorem, nebo příplatkovou kůží. Na opěradlech nesou logo GTI, sedáky jsou pak vybaveny ochranou proti podklouznutí pod pásem. Dále se zde vyskytují leštěné pedály a hlavice řadicí páky a kůží obšitý volant s logem GTI na středu. Základní objem zavazadlového prostoru činí 350 litrů, interiér je plně pětimístný.

Golf GTI 24.jpgGolf GTI 25.jpgGolf GTI 26.jpgGolf GTI 33.jpg 

V případě ikony, jakou GTI bezesporu je, není na škodu si v krátkosti zrekapitulovat její slavnou historii. Volkswagen Golf první generace se začal vyrábět v roce 1974, sportovně střižená verze GTI se představila o dva roky později. Pod kapotou ukrývala napříč uložený čtyřválec s objemem 1 588 ccm a výkonem tehdy velmi slušných 110 koní.

GTI pak bylo vyráběno i ve všech dalších generacích Golfu, za povedené jsou ale obvykle označovány generace druhá a pátá, která na první vůz tohoto jména navazovaly více než důstojně. „Šestka” se ideově drží základů svého úspěšného předchůdce a lze očekávat, že ani s ní Volkswagen nešlápne vedle.

Skutečnost poznáme již brzdy. Prodeje šesté generace GTI v Německu startují tento týden, Česká republika by měla brzy následovat.

Golf GTI 13.jpg Golf GTI 22.jpg Golf GTI 37.jpg
Setkání první a šesté generace Golfu GTI / Golfy GTI třetí, druhé a první generace 
Golf GTI 35.jpg Golf GTI 36.jpg
První Volkswagen Golf GTI se představil v roce 1976
Golf GTI 07.jpg Golf GTI 08.jpg Golf GTI 09.jpg
Golf GTI 10.jpg Golf GTI 11.jpg Golf GTI 12.jpg
Golf GTI 14.jpg Golf GTI 15.jpg Golf GTI 23.jpg
Golf GTI 16.jpg Golf GTI 17.jpg Golf GTI 18.jpg
Golf GTI 19.jpg Golf GTI 20.jpg Golf GTI 21.jpg
Golf GTI 27.jpg Golf GTI 34.jpg
Volkswagen Golf VI GTI

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je dlouholetým bestsellerem nižší střední třídy v Evropě. Oblibu si získal širokou nabídkou verzí, přívětivou ergonomií a solidními jízdními vlastnostmi. V současnosti je na trhu osmá generace Golfu.

Ceny, výbava, data • Test VW Golf 1.5 eTSI • Minitest VW Golf 2.0 TDI • VW Golf GTI První jízda • VW Golf Variant a Alltrack • VW Golf GTI vs. GTE

Doporučujeme

Články odjinud