33
Fotogalerie

Víkendové čtení: Škody a Jawy v Coloradu

Kapitoly článku:


Don a Československo

Koncem osmdesátých let dostal nabídku od francouzského vydavatelství v Praze na práci grafika. Bez váhání ji přijal a během jeho šestiměsíčního pobytu v Praze se zdokonalil v češtině, procestoval tehdejší Československo a navštívil pravděpodobně všechny místní autobazary. Také se během této doby zamiloval, a to do Tatry 603. Okamžitě po návratu do USA začal hledat Tatru na americkém kontinentě. Po pár měsících našel co hledal, Tatru 603 z roku 1964, a sice v Kanadě. Po její koupi zjistil, že tři česká auta zabírají příliš mnoho místa, a tak Octavia byla prodána. Jak bylo řečeno minule, Tatru nakonec prodal v roce 2003 Národnímu Českému a Slovenskému muzeu v Cedar Rapids ve statě Iowa.

Don je obdivovatelem nejen Čech, ale také všeho, co z Čech pochází, od hudby a literatury po automobily a motocykly. V roce 1996 dostal nabídku pracovat pro francouzskou firmu se sídlem v Praze, kterou samozřejmě nemohl odmítnout. Během svého pobytu v České republice se zamiloval nejen do jednoduchosti a užitečnosti Škody 1203. Rozhodl se, že promění jeho sen ve skutečnost.

Na rozdíl od Tatry 603 žádná Škoda  1203 na americkém kontinentě neexistovala, takže mu nezbylo než koupit dvanáctsettrojku v Čechách a poslat ji do Colorada v kontejneru přes oceán. To zní velice jednoduše, ale předpisy pro soukromý dovoz automobilů do USA jsou přísné a ne každé auto může být bez problémů dovezeno. V té době měl Don již nějaké zkušenosti z minulosti, kdy za pomoci Čecho-Američana pana „Nováka“ dovezl Jawu 350 „bizon“. Pan „Novák“ kupoval auta a motocykly v Evropě, poslílal je do USA a tam je prodával na aukční webstránce eBay. A tak jej na jaře roku 2000 Don kontaktoval a požádal o pomoc při koupi a dovozu Škody 1203 z České republiky. Jelikož je mnohem jednodušší importovat do USA veterány (auta starší 25 let), pan „Novák“ doporučil Donovi zakoupit velký technický průkaz pro starší dvanáctsettrojku a poté kopit novější auto v dobrém technickém stavu. Donovi se podařilo na internetu najít inzerát na prodej přesně takového průkazu a ihned o tom informoval pana „Nováka“. Ten si řekl o peníze na koupi průkazu, auta a poslání kontejneru do USA, načež se odmlčel. Od toho dne následovalo nejdříve několik týdnů a poté několik let naplněných mnoha telefonáty, e-maily a nesplněnými sliby. Mezitím přišlo 11. září 2001 a teroristický útok na USA. Od toho dne se ceny dopravy kontejnerů z Evropy do USA okamžitě zvýšily a Don začal mít obavy, kolik ho bude stát dovoz jeho auta, pokud se vůbec uskuteční. Konečně po bůh ví kolikátém telefonátu a několika letech čekání Don obdržel fotografie Škody 1203 z roku 1993, kterou pro něj nespolehlivý podnikatel pan „Novák“ zakoupil. Nejen, že byla ve velice dobrém technickém stavu, ale dokonce měla starší velký technický průkaz, takže by se dala do USA dovézt bez problémů. Donovo nadšení ale netrvalo dlouho, jelikož se pan „Novák“ zase na dlouho odmlčel.

Hledá se Škoda 1203

Ve stejnou dobu se Don seznámil s panem Ženíškem z Úvalů u Prahy, který nabídl pomocnou ruku. Po několika měsících posílaní e-mailů a telefonátů náš nespolehlivý podnikatel pan „Novák“ oznámil panu Ženíškovi, že si může přijet do Brna vyzvednout veškeré Donovy věci. Nešlo pouze o tu Škodu 1203, ale také o skútr Čezeta, dva přívěsné vozíky PAV a krabice se starými českými časopisy a jinými drobnostmi. Než se ale pan Ženíšek vydal do Brna, podařilo se Donovi přes internet najít u Olomouce požární Škodu 1203 vyrobenou v roce 1971 v originalním stavu s pouhými 34 tisíci kilometry na tachometru. Byla majetkem Zemědělského družstva Partutovice u Hranic na Moravě a používala se pouze v případě nouze, proto měla najeto tak málo. Jelikož toto vozidlo svým věkem splňuje americké zákony na dovoz veteránů do USA, Don okamžitě požádal pana Ženíška, aby jej koupil a přepravil k němu domů. Na tu cestu pan Ženíšek asi nikdy nezapomene. Cesta do Olomouce vlakem proběhla bez problémů, ale cesta zpět do Prahy za volantem staré dvanáctsettrojky opravdu stála za to. Původní majitel řekl po telefonu panu Ženíškovi, že auto je v dobrém stavu a že s ním může dojet bez problémů do Prahy. První problém se projevil hned v první zatáčce. I svalnatý Arnold Schwarzeneger by se pěkně zapotil při snaze otočit volantem této 36 let staré škodovky. Ke zpomalení této letité dámy se musel pedál brzdy párkrát sešlápnout až k podlaze a zvuky vycházející z diferenciálu by probudily i hluchého stařečka. Nakonec ale po několika hodinách pomalé jízdy pan Ženíšek dorazil s tričkem propoceným skrz naskrz domů, do Úvalů u Prahy. Po návratu domů se pan Ženíšek, král aukcí a burz po celé České republice, začal rozhlížet po starší Škodě 1203 na náhradní díly pro Donova veterána. Po pár dnech hledání našel auto z roku 1995 s prasklým blokem motoru, ale jinak v dobrém stavu. Jelikož tato auta nejsou v Čechách zrovna nejpopulárnější, podařilo se cenu usmlouvat na pakatel. Pan Ženíšek vybral z tohoto „dárce“ vše kromě karosérie a motoru, od kol a sedadel až k převodovce a celé zadní nápravě včetně diferenciálu. Vše bylo pečlivě naloženo do požární Škodovky a pomalu připravené na cestu za Velkou Louži.

09_S1203.jpg13_S1203.jpg14_S1203.jpg
18_S1203.jpg29_S1203.jpg

Nakonec se pan Ženíšek vydal s přívěsem do Brna, aby od nespolehlivého pana „Nováka“ vyzvedl Donův majetek, který měl být podle původní dohody již několik let v USA. Jestli jste viděli na jaře minulého roku mezi Brnem a Prahou Fiat Uno s přívěsem naloženým skůtrem Čezeta, dvěma přívěsy PAV a krabicemi dalších maličkostí, bezcennými pro Čechy, ale velice hodnotnými pro Dona v Coloradu, tak jste viděli pana Ženíška. Jediné, co nebylo vyzvednuto, byla ta první Škoda 1203, za kterou Don sice zaplatil, ale již ji nepotřeboval.

Poté již nezbývalo než vše pečlivě naložit do požání Škody a zajistit kontejnér a vše poslat do USA. To bylo další dobrodružství, tentokrát pro mne. Nabídl jsem Donovi pomoc a zkontaktoval jsem českou speditérskou firmu, která slíbila, že vše zařídí. Ale po několika týdnech  telefonátů, kdy si mne přehazovaly sekretářky firmy jako horkou bramboru se slovy, že šrot (odpad) do Ameriky nevozí, jsem nakonec vše zařídil přes firmu zde v USA a během pár dní  bylo vše na cestě.

Dvanáctsettrojka na cestě

A tak se 1. června 2007 ve městě Boulder, státě Colorado v USA, objevil modrý kontejner plný Donových dlouho očekávaných pokladů. Věci, které pro běžného člověka v České republice nemají skoro žádnou cenu, přivedly Dona do stavu extáze. Při vykládání kontejneru se Don změnil z 45 letého muže na desetiletého kluka, kterému Ježíšek přinesl dlouho očekávanou nádhernou nadílku. Musím se přiznat, že i já jsem byl nadšen, jelikož jeden z těch dvou přívěsů PAV byl pro mne. Právě dokončuji kompletní renovaci motocyklu Jawa 350 Californian z roku 1974 a tento PAV k němu dobře padne a umožní mi cestovat po Skalistých horách tady v Coloradu s mou veškerou fotografickou a kempingovou výbavou.

P6300018.jpgP6300032.jpg

Od června Don udělal na své Škodě 1203 generální opravu karburátoru a hlavního brzdového válce, vyměnil všechny kapaliny a filtry, Škodovka dostala nové pneumatiky, veškeré popraskané gumové součásti byly vyměněny za nové a nyní Don pracuje na kompletní výměně řízení. Poté bude následovat nová spojka, výměna ložisek a brzdového obložení. Když vše dobře dopadne, Don na jaře roku 2008 vyrazí z garáže s jedinou Škodou 1203 na celém americkém kontinentu. Prozatím se každý den po probuzení Don podívá do garáže a ujistí se, že to nebyl jen sen, že skutečně mu tam stojí dva unikáty, Škoda 1203 z roku 1971 a Škoda 120 L z roku 1985.

Skrze české stroje jsme se s Donem stali velmi dobrými přáteli. Často trávíme víkendy v jeho garáži, kde přes den pracujeme na Jawách a Čezetách, mezitím co jeho žena Anita vaří úžasnou večeři a jeho devítiletá dcera s českým jménem Helena se projíždí po ulici na českém kole Eska. Po večeři je čas na dobré české pivo a český film. I tak takový může být život v podhůří Skalistých hor.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud