Snad nejočekávanější švédská novinka posledních let se dočkala ještě detailnějšího představení. Máme nové informace i fotky.
Příběh Saabu 9-5 je v posledních letech plný zvratů. Nejprve bylo jasné, že se příchod nové generace vozu značně opozdí, ta současná totiž brázdi silnice od roku 1997 a již v roce 2005 měla dle současných zvyklostí na kahánku. Poté to začínalo vypadat, že se příchodu nové generace nedočkámé vůbec, to když se ukázalo, že Saab má značné ekonomické problémy a může skončit buď úplně, nebo bude nucen zastavit veškerý vývoj.
Nakonec se ale automobilka dostala alespoň na čas z nejhoršího a množící se špionážní snímky nám začaly dokazovat, že nová 9-5 se představí ještě v letošním roce. Následovalo podivné (ne)odhalení vozu v museu firmy, únik detailních snímků a nakonec i oficiální odhalení. Tehdy už bylo stoprocentní, že se premiéry nového Saabu 9-5 dočkáme ve Frankfurtu.
Další detaily jsme tak čekali až se začátkem frankfurtského autosalonu, ale Saab se rozhodl ještě pro jedno představení. K výše odkazovaným snímkům přidal další sadu fotek vozu ve stříbrné barvě a uvolnil i nové technické detaily.
Krom toho, že se automobilka rozplývá nad „čistým skandinávským designem” a výslovně se vymezuje vůči současnému trendu fastbacků, sportbacků, kupé-sedanů a podobných kříženců, když u své novinky podtrhuje klasickou tříprostorovou karoserii typu sedan, se ve svých tiskových materiálech rozpovídala i o detailech interiéru.
Ten by měl nabídnout více prostoru pro nohy a ramena cestujících vpředu i vzadu a především se více soustředit na řidiče. Ten je v posledních letech v nových autech obvykle opomíjen, typickým produktem doby je auto pro pět cestujících a žádného řidiče, které musí jeden z cestujících tak nějak omylem odřídit a pokud možno o tom ani nevědět. Saab se vrací k natočení středového panelu směrem k řidiči a pocity pilota v něm umocňuje i tachometrem se zobrazením rychlosti ve stylu leteckého výškoměru. K tomu přidává i volitelný head-up displej, tedy promítání klíčovýchprovozních informací na čelní sklo. Uvidíme, zda v řidičské orientaci zůstane pouze u těchto drobností, nebo vůz půjde skutečně i řídit...
Interiér se má chlubit i kvalitnějšími materiály a řadou nových prvků výbavy, čítajících mj. zvukový systém harman/kardon, navigační systém s dotykovým displejem, více zábavných prvků pro pasažéry vepředu i v zadu, zahrnující např. možnost přehrávání DVD atp.
Pojďme ale již k tomu nejzajímavějšímu, detailnějším technickým informacím. Saab již v minulém tiskovém prohlášení naznačil, co se objeví pod kapotou nové 9-5, nyní tyto informace dále rozvedl.
Saab je nesporně odborníkem na přeplňování, a tak můžeme očekávat celou plejádu přeplňovaných motorů. Známé motory 2,0 turbo (vč. verze BioPower - test zde) a 2,8 V6 turbo doplní pro Saab nový motor 1,6 turbo, který může mít mnoho společného se stejně objemným turbem, používaným dnes např. v Opelech. Může, ale nemusí, Saab se svými motory částečně vymezuje vůči zbytku koncernu GM, částečně ale také nikoli, a tak si zatím nemůžeme být jisti, jak to s tímto motorem vlastně je. Sám bych si ale vsadil na to, že půjde o koncernovou 1,6T známou z Astry, Corsy, Insignie...
Zatím kupodivu nepadlo mnoho slov o „spáse planety”, tedy dieselových motorech. Jisté je jen nasazení dvoulitru s výkonem 160 koní. Přesné parametry jednotlivých agregátů naleznete v připojené tabulce, která je překvapivě detailní a můžete si z ní udělat celkem pěkný obrázek, jak nové 9-5 asi „povalí”.
O přenos výkonu se postarají šestistupňové manuální a automatické převodovky a pro silné benzinové verze (pro nejsilnější výhradně, bohužel také výhradně s automatem...) bude k dispozci pohon všech kol XWD, tedy připojitený pohon typu Haldex.
Další informace můžeme očekávat spolu se začátkem frankfurtského autosalonu, ale pokud nás Saab nepřekvapil už nyní, ve Frankfurtu se mu to podaří o to méně...
Nový Saab 9-5 - známé technické parametry
Motor/Parametr | 1,6T | 2,0T / 2,0 T BioPower | 2,8T V6 | 2,0 TiD |
Válců/Ventilů | 4 / 16 | 4 / 16 | 6 / 24 | 4 / 16 |
Vrtání/Zdvih | 79 / 81,5 | 86 / 86 | 89 / 74,8 | 83 / 90,4 |
Kompresní poměr | 8,8:1 | 9,5:1 | 9,5:1 | 17,5:1 |
Max. výkon (k/kW při ot./min.) | 180 / 132 5500 | 220 / 162 5300 | 300 / 221 5500 | 160 / 118 4000 |
Max. točivý moment (Nm při ot./min) | 230 2200 | 350 2500 | 400 2000 | 350 1750 |
| | | | |
Zrychlení 0-100 km/h (s)
| | | | |
FWD (automat) | 9,5 | 7,9 (8,5) | - | 10,1 (10,1) |
XWD (automat) | - | 8,0 (8,8) | 6,9 (jen automat) | - |
Maximální rychlost (km/h)
| | | | |
FWD (automat) | 221 | 240 (235) | - | 216 (210) |
XWD (automat) | - | 231 (231) | 250 (omezovač) | - |
Kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km)
| | | | |
FWD (automat) | 6,3 | 7 (7,9) | - | 4,4 (5,7) |
XWD (automat) | - | 7,7 (8,1) | 9,5 | - |
Nové fotografie
Saab 9-5 2010
Saab je původem švédská automobilka. Saab byl divizí firmy Svenska Aeroplan vyrábějící zbraně. Ta vznikla v roce 1937 a první automobil opustil linku v roce 1944. V roce 1969 se Saab spojil se značkou Scania.
Momentálně Saab vlastní společnost National Electric Vehicles Sweden, ale nemá právo užívat jméno a logo Saabu, proto se vozidla od roku 2012 již nevyrábí.