16
Fotogalerie

Nové crash testy: Kia Venga prošla s potížemi

EuroNCAP představil výsledky svých prvních testů roku 2010. Pouze jeden vůz obdržel pět hvězd a Kiu Venga stihnuly potíže.

Do první letošní série patří modely Citroën Nemo, Kia Venga, Nissan Cube, Seat Exeo a Toyota Verso, přičemž pouze poslední jmeovaný dosáhl na zisk plných pěti hvězd. Na vině je další zpřísnění pravidel pro rok 2010, loňská změna metodiky totiž nepřinesla kýžené výsledky a pět hvězd za bezpečnost si z nárazových testů EuroNCAP zpravidla stále odvezl každý, koho tam poslali proti zdi.

Co v takovém případě udělá úředník? Pohraje si s Excelem. A tak pro rok 2010 nedošlo k žádným faktickým změnám, jen se úpravilo posuzování výsledků týchž testů - hranice pro zisk plného počtu hvězd vzrostly z 75 na 80 % při ochraně dospělých pasažérů, ze 70 na 75 % při ochraně dětí a na 40 % při ochraně chodců. A tak vozy, které loni měly pět hvězdiček, budou mnohdy úplně stejně bezpečné jako ty, které v letošních testech obdržely hvězdičky čtyři. V EuroNCAP mají poslední dobou samé dobré nápady...

Ale pojďme k samotným testům. Nejprve si můžete prohlédnout výsledky v přehledné celkové tabulce, níže jednotlivé testy probereme podrobněji i s odkazy na další detaily přímo na stránkách NCAP.

Celkove.jpg
Celkový přehled výsledků 

Citroën Nemo

Řada automobilových výrobců stále sahá po svých užitkových modelech, aby je snadno přestavěla na osobní a začala opěvovat jejich praktický, prostorný interiér. Tyto stroje pak pochopitelně často nevyhovují obvyklým požadavkům na bezpečnost posádky, což je i případ Citroënu Nemo Multispace. V nových testech dosáhl pouhých tří hvězd, ale jedním dechem je třeba dodat, že plných 29 % bodů ztratil za nedostupnost stabilizačního systému či omezovače rychlosti, a to ani za příplatek - nedostatek ani jedno z toho vás ale při nehodě jistě nezraní. Horší je, že cestující na předních sedadlech mají mizerně chráněnu krční páteř a neprospívá jim absence bočních okenních airbagů.

Citroen Nemo 1.jpg Citroen Nemo 2.jpg Citroen Nemo 3.jpg

Kompletní výsledky testu najdete zde.

Kia Venga

V Nošovicích vyráběná novinka si z tohoto testu odváží čtyři hvězdy, ale potíže se jí nevyhnuly. Inspektoři zaznamenali kuriózní, ale zároveň velmi nebezpečný problém při čelním střetu, když se spodní část bezpečnostního pásu na místě řidiče pod zátěží takřka odřízla o kolejnici vodící podélný posuv sedadla. Automobilka Kia okamžitě zareagovala, zastavila dodávky vozů typu Venga a ihned vyvinula plastový ochranný člen pásu, jímž budou nyní všechny vozy tohoto typu vybaveny. Celkem by se tato dodatečná úprava měla dotknout 2 100 vozů, z nichž 1 100 již slouží svým zákazníkům a další tisícovka pak dealerům v podobě předváděcích aut. Kromě toho při testu EuroNCAP bylo zjištěno zvýšené riziko poranění dolních končetin vpředu sedících cestujících od deformované palubní desky. Na druhou stranu za boční náraz získala Venga plný počet bodů a dobrá byla též ochrana krční páteře.

Kia Venga 1.jpg Kia Venga 2.jpg Kia Venga 3.jpg

Kompletní výsledky testu najdete zde.

Nissan Cube

Struktura karosérie se ukázala jako pevná, ale tvrdé materiály spodní části palubní desky zvyšují riziko poranění nohou předních cestujících. Cube obdrželo plný počet bodů za boční náraz, boční střet se sloupem pak ukázal zvýšené riziko poranění hrudníku řidiče, přičemž ostatní části jeho těla jsou chráněny slušně. To však nelze říci o krční páteři v případě nárazu zezadu. Příď vozu je k chodcům tvarována poměrně ohleduplně, nárazník za to získal plný počet bodů, rovněž kapota se dočkala dobrého hodnocení, ovšem vyjme své přední hrany.

Nissan Cube 1.jpg Nissan Cube 2.jpg Nissan Cube 3.jpg

Kompletní výsledky testu najdete zde.

Seat Exeo

Novinka od Seatu částečně prokazuje, že se konstrukční stáří projevuje i na kvalitních vozech. Model Exeo, modifikované Audi A4 předchozí generace, díky tomu získalo opět jen čtyři hvězdy, mezi jeho největší neduhy patří tvrdé materiály na palubní desce, jež v případě čelního střetu ohrozí nohy řidiče a spolujezdce a řidiče před tím neochrání ani kolenní airbag. Slabá je ochrana krční páteře. Na druhou stranu se Exeo osvědčilo v ochraně chodců a dětí v sedačkách na zadních sedadlech a v bočním nárazu, kde obdrželo plný počet bodů.

Seat Exeo 1.jpg Seat Exeo 2.jpg Seat Exeo 3.jpg

Kompletní výsledky testu najdete zde.

Toyota Verso

Struktura karosérie tohoto vozu se ukázala jako pevná a při čelním střetu dobře chránící řidiče i spolujezdce různých druhů postav. Verso získalo plný počet bodů za boční náraz, při bočním střetu se sloupem je však zvýšené riziko poranění hrudníku, při střetu zezadu není krční páteř cestujících vpředu příliš dobře chráněna. Příď vozu je k chodcům tvarována poměrně ohleduplně, nárazník za to získal plný počet bodů, rovněž kapota se dočkala dobrého hodnocení, ovšem vyjme své přední hrany. Stabilizační systém je standardní výbavou všech verzí Versa stejně jako kontrolky upozorňující na nezapnuté pásy na předních i zadních sedadlech.

Toyota Verso 1.jpg Toyota Verso 2.jpg Toyota Verso 3.jpg

Kompletní výsledky testu najdete zde.

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud