Deset z modelů totiž získalo plný počet pěti hvězd. Jistě pěkný výsledek, ale na druhou stranu, nepostrádá pak toto hodnocení vypovídací schopnost? Chtěli byste při čelním střetu sedět spíše v Citroënu DS3, nebo v BMW X1, přičemž oba vozy získaly nejen pět hvězd, ale taktéž shodný procentuální podíl (87 % z pomyslného ideálního výsledku)?
Jistě pikantní zjištění vzejde pak z porovnání dvou vozů, kteřé na pět hvězd tentokrát nedosáhly: minivůz Chevrolet Spark obdržel čtyři hvězdy, zatímco renomovaná Toyota Urban Cruiser pouze tři hvězdy. To jen dokazuje, že i v dnešní době dorovnávajících se kvalitativních standardů mohou některé značky překvapit příjemně a jiné naopak nepříjemně. Sparku navíc unikl plný počet hvězd jen těsně, a to především kvůli chybějícímu stabilizačnímu systému, jímž standardně disponuje zbývajících jedenáct zkoušených modelů.
Globální přehled výsledků nejnovějších testů
Například relativně větší Chevrolet Aveo před třemi lety plnil titulní stránky svým ziskem katastrofální, jediné hvězdy. Nic není nemožné, protože u Chevroletu během několika let udělali v otázce bezpečnosti významný pokrok. Chevrolet Cruze, který jsme vám v redakčním testu představili nejdříve na tomto místě, si tak tentokrát vysloužil nejen plných pět hvězdiček, ale v sadě zkoušených vozů též vůbec nejlepší výsledek při ochraně dospělých pasažérů (96 %).
Naproti tomu značka Toyota, jež si během letošního roku vysloužila potlesk za prvotřídní bezpečnost svých modelů Avensis, IQ nebo Prius, nemá po zveřejnění výsledků nové sady testů příliš důvodů k radosti. Její Urban Cruiser dopadl ze všech hodnocených aut úplně nejhůře a odjíždí s pouhými třemi hvězdičkami (58 %) na své notně pomačkané kapotě. Dr. Michiel van Ratingen, sekretář Euro NCAP, v souvislosti s těmito zjištěními blahopřál značce Chevrolet a upozornil, že zákazníci by se při nákupu nového auta neměli orientovat jen podle pověsti značky. Van Ratingen pak dodal, že podobně nepříznivých výsledků by mohlo být v příštím roce více, neboť se pracuje na další, ještě přísnější hodnoticí metodice.
Než si podrobně rozebereme jednotlivé zkoušené vozy, zastavme se ještě u několika zajímavostí. Chevrolet Cruze, Opel Astra a Volkswagen Scirocco například prokázaly, že tvarování jejich sedadel a hlavových opěrek účinně chrání krční páteř cestujících při nárazu zezadu. Dále pak sledujeme rostoucí posedlost různými omezujícími elektronickými systémy ze strany komisařů Euro NCAP. Ti totiž neopomněli zohlednit, že vozy Citroën DS3, Infiniti FX, Peugeot 5008 a Mercedes GLK disponují zařízením pro omezování rychlosti (a koncern PSA patří v zavádění této soustavy k průkopníkům), které podle jejich názoru významně zvyšuje bezpečnost provozu.
BMW X1
Struktura karosérie zůstává při čelním střetu stabilní, přední sloupek se posunul vzad jen o 5 mm. Kvalitní ochrana byla zaznamenána v oblasti končetin řidiče i spolujezdce. A to se týká osob s různými postavami a posezy. Při bočním nárazu byla ochrana ve všech ohledech bezvadná, pouze při střetu se sloupem byly zaznamenány příliš vysoké hodnoty zatížení v oblasti hrudníku a krční páteře. Airbagy kolem místa spolujezdce může na přání deaktivovat servis BMW, aby na něj bylo možno instalovat dětskou sedačku.
Co se ochrany chodců týče, nárazník si vysloužil slova chvály, což ale již neplatí o vrchní a spodní hraně kapoty. Většina míst, která mohou přijít do styku s částí těla dítěte, jsou měkká a vhodně tvarovaná. Varování na nezapnuté pásy funguje jen pro cestující na předních sedadlech.
Kompletní výsledky testu naleznete zde
Chevrolet Cruze
Cruze pŕi čelním střetu zaznamenal plný počet bodů, ochrana všech částí těla řidiče byla hodnocena jako dobrá. Též při bočním nárazu byla ochrana ve všech sledovaných aspektech bezvadná, pouze při střetu se sloupem byly naměřeny zvýšené hodnoty zatížení v oblasti hrudníku, které však zůstávají v bezpečné normě. Ochrana krční páteře byla rovněž vyhodnocena jako ideální.
Airbagy spolujezdce lze snadno deaktivovat k bezpečné instalaci dětské sedačky, děti jsou ve všech případech chráněny dobře, ačkoli řidič není dostatečně informován o aktuálním stavu deaktivace. Při ochraně chodců si nárazník vysloužil slova chvály, což ale již neplatí o většině částí kapoty. Varování na nezapnuté pásy funguje jen pro cestující na předních sedadlech.
Kompletní výsledky testu naleznete zde
Chevrolet Spark
Prostor pro posádku se ukázal jako neobyčejně tuhý, na figuríně řidiče byla změřena kvalitní ochrana hlavy a krku, zatímco hrudník a stehna dopadly o poznání hůře. Právě kolena a nohy obou vpředu sedících pasažérů mohou být navíc ohroženy pohybem palubní desky. Vzhledem k rozměrům a třídě Sparku příjemně překvapí, že při nárazu zboku dostal zkoušený vůz plný počet bodů, přičemž dokonce i při střetu se sloupem byly hodnoty zatížení ve všech úrovních hodnoceny jako dobré, nebo alespoň adekvátní, ovšem s výjimkou ochrany krční páteře, která byla špatná.
Airbag spolujezdce lze snadno deaktivovat k bezpečné instalaci dětské sedačky, děti jsou ve všech případech chráněny dobře, ačkoli řidič není dostatečně informován o aktuálním stavu deaktivace. Při ochraně chodců si nárazník vysloužil slova chvály, což ale již neplatí o spodní hraně kapoty a její příliš tuhé ploše. Varování na nezapnuté pásy funguje pro cestující na předních i zadních sedadlech. Jak bylo uvedeno výše, Spark byl jediným ze zkoušených vozů, který ve své standardní výbavě postrádá stabilizační systém.
Kompletní výsledky testu naleznete zde
Citroën DS3
Karosérie Citroënu DS3 se při čelním náraze ukázala jako stabilní a byla zaznamenána velmi dobrá ochrana nohou řidiče i spolujezdce. A to se týká osob s různými postavami a posezy. Zkoušený vůz získal plný počet bodů za boční náraz. Při bočním střetu se sloupem byla hodnocena ochrana hrudníku jako špatná, podobně jako v případě krční páteře. Airbag spolujezdce lze snadno deaktivovat k bezpečné instalaci dětské sedačky, děti jsou ve všech případech chráněny dobře, ačkoli řidič není dostatečně informován o aktuálním stavu deaktivace. Inspektorům se rovněž nelíbilo, že varovné polepy v interiéru nejsou vyvedeny ve všech evropských jazycích...
S ohledem na bezpečnost chodců byla celá kapota hodnocena jako nebezpečná a nedostala žádný bod, jako nebezpečný se ukázal rovněž nárazník. Do základní výbavy všech vozů tohoto typu patří stabilizační systém, varování o nezapnutých pásech cestujících vpředu a řidičem ovládaná soustava omezující rychlost jízdy.
Kompletní výsledky testu naleznete zde
Infiniti FX
Struktura karosérie luxusního Infiniti FX se ukázala jako tuhá, pouze konstrukce palubní desky hrozí v případě nehody zraněním kolen a stehen vpředu jedoucích pasažérů. Model FX obdržel plný počet bodů za boční náraz, při střetu se sloupem bylo rovněž vše v pořádku, ovšem s výjimkou hrudníku, kde byla ochrana pouze „adekvátní“, zatímco ochrana krční páteře byla honocena jako mizerná.
Airbag spolujezdce lze snadno deaktivovat k bezpečné instalaci dětské sedačky, děti jsou ve všech případech chráněny dobře, ačkoli řidič není dostatečně informován o aktuálním stavu deaktivace. Inspektoři byli spokojeni s varovnými nálepkami. Při simulovaném střetu s chodcem se nárazník projevil jako nebezpečný, stejně jako spodní hrana kapoty, celkově je FX v takovém případě bezpečnější pro dospělé než pro děti. Varování na nezapnuté pásy funguje pro cestující na předních i zadních sedadlech.
Kompletní výsledky testu naleznete zde
Mazda 3
Struktura karosérie zůstává při čelním střetu stabilní, přední sloupek se posunul vzad jen o 2 mm. Vůz zaznamenal plný počet bodů za ochranu řidiče, spolujezdec dosáhl díky horší ochraně hrudníku nižšího bodového zisku. Boční náraz ale dopadl dobře, projevil se však nedostatek ve funkci záclonového airbagu, který se ve své zadní části dostatečně nenaplnil a hrozil by střetem vzadu sedícího cestujícího a sloupku C. Stejný jev se pak opakoval i při nárazu do sloupu. Při něm byly navíc naměřeny zvýšené hodnoty zatížení v oblasti hrudníku a krční páteře.
Airbag spolujezdce lze snadno deaktivovat k bezpečné instalaci dětské sedačky, děti jsou ve všech případech chráněny dobře, ačkoli řidič není dostatečně informován o aktuálním stavu deaktivace. Příď vozu včetně nárazníku se u Mazdy 3 ukázala jako relativně přátelská při střetu s chodcem, ovšem s výjimkou horní hrany kapoty. Varování na nezapnuté pásy funguje pro cestující na předních sedadlech.
Kompletní výsledky testu naleznete zde
Mercedes – Benz GLK
Struktura karosérie zůstává při čelním střetu stabilní, přední sloupek se posunul vzad jen o 3 mm. Kvalitní ochrana byla zaznamenána v oblasti končetin řidiče i spolujezdce. A to se týká osob s různými postavami a posezy. Za boční náraz si tento Mercedes vysloužil plný počet bodů, při střetu se sloupem však byla ochrana posádky hodnocena jako nepříliš dobrá, když bylo zaznamenáno zvýšené riziko zranění hrudníku a krční páteře. Komisaři EuroNCAP zmínili možnost instalace soustavy Pre-Safe a pánevních airbagů, jelikož se ale nejedná o standardní výbavu, do svého hodnocení je nezahrnuli.
Mercedes GLK sám rozpozná dětskou sedačku na sedadle spolujezdce a deaktivuje airbagy, musí se však jednat o originální díl M-B. Nárazník byl hodnocen ve vztahu ke střetu s chodci jako dobrý, stejně jako kapota, z níž pouze spodní hrana vykazovala neuspokojivé výsledky. Varování na nezapnuté pásy funguje pro cestující na předních i zadních sedadlech.
Kompletní výsledky testu naleznete zde
Mercedes – Benz E-Class
Na rodíl od typu GLK je soustava Pre-Safe, jež připraví bezpečnostní systémy na blížící se kolizi, u nové řady E standardem. V testech Euro NCAP byla aktivní jen při čelním střetu. Při něm struktura karosérie zůstala při čelním střetu stabilní, přední sloupek se posunul vzad jen o 3 mm. Kvalitní ochrana byla zaznamenána v oblasti končetin řidiče i spolujezdce. A to se týká osob s různými postavami a posezy. Za boční náraz si tento Mercedes vysloužil plný počet bodů, při střetu se sloupem však byla ochrana posádky hodnocena jako nepříliš dobrá, když bylo zaznamenáno zvýšené riziko zranění hrudníku a krční páteře.
Mercedes E-Class sám rozpozná dětskou sedačku na sedadle spolujezdce a deaktivuje airbagy, musí se však jednat o originální díl M-B. Nárazník byl hodnocen ve vztahu ke střetu s chodci jako dobrý, stejně jako kapota, z níž pouze spodní hrana vykazovala neuspokojivé výsledky. Nová konstrukce kapoty se zvětšeným odstupem plechu od tvrdých částí motoru dává chodci při nehodě větší šanci na přežití. Varování na nezapnuté pásy funguje pro cestující na předních i zadních sedadlech.
Kompletní výsledky testu naleznete zde
Opel Astra
Struktura karosérie zůstává při čelním střetu stabilní, přední sloupek se posunul vzad jen o 3 mm. Kvalitní ochrana byla i díky použití dvojitých předpínačů pásů zaznamenána v oblasti končetin řidiče i spolujezdce. A to se týká osob s různými postavami a posezy. Za boční náraz si tento nový Opel vysloužil plný počet bodů (a to i přes zvýšené riziko poranění v oblasti hrudbníku), při střetu se sloupem však byla ochrana posádky hodnocena jako špatná, když bylo zaznamenáno zvýšené riziko zranění hrudníku a krční páteře. Další částí těla řidiče jsou však chráněny dobře.
Airbag spolujezdce lze snadno deaktivovat k bezpečné instalaci dětské sedačky, děti jsou ve všech případech chráněny dobře, ačkoli řidič není dostatečně informován o aktuálním stavu deaktivace. Při střetu s chodcem se ukázalo tvarování nárazníku jako velmi dobré, kapota (a zvláště pak její spodní okraj) však dopadla hůře, neboť by pravděpodobně způsobila vážná zranění jak dospělému, tak dítěti. Varování na nezapnuté pásy funguje pro cestující na předních sedadlech.
Kompletní výsledky testu naleznete zde
Peugeot 5008
Karosérie tohoto velkého Peugeotu se při čelním náraze ukázala jako stabilní a i vzhledem k vhodné konstrukci palubní desky byla zaznamenána velmi dobrá ochrana nohou řidiče i spolujezdce. A to se týká osob s různými postavami a posezy. Zkoušený vůz získal plný počet bodů za boční náraz. Při bočním střetu se sloupem byla hodnocena ochrana hrudníku jako špatná, podobně jako v případě krční páteře.
Airbag spolujezdce lze snadno deaktivovat k bezpečné instalaci dětské sedačky, děti jsou ve všech případech chráněny dobře, ačkoli řidič není dostatečně informován o aktuálním stavu deaktivace. Inspektorům se rovněž nelíbilo, že varovné polepy v interiéru nejsou vyvedeny ve všech evropských jazycích. Kapota Peugeotu 5008 není k chodcům zrovna přívětivá, slušných výsledků dosáhl pouze přední nárazník. Varování na nezapnuté pásy funguje pro cestující na všech sedadlech.
Kompletní výsledky testu naleznete zde
Toyota Urban Cruiser
Struktura karosérie se ukázala jako tuhá, nicméně i přes přítomnost kolenního airbagu došlo k citelnému nárazu řidičovy nohy do spodní části palubní desky. Konstrukce palubní desky navíc hrozí rozsáhlejšími zraněními jak pro řidiče, tak i jeho spolujezdce. Při nárazu do sloupu nedokázal hlavový airbag zabránit ostrému nárazu hlavy figuríny do středového sloupku. Po takto závažném pochybení airbagů se komisaři rozhodli této Toyotě neudělit v dané disciplíně žádný bod, neboť právě na airbagy při nehodách spoléháme. Tento airbag zklamal i při bočním nárazu do bariéry.
Airbag spolujezdce lze snadno deaktivovat k bezpečné instalaci dětské sedačky, děti jsou ve všech případech chráněny dobře a řidič je dostatečně zřetelně informován o aktuálním stavu deaktivace. Spodní hrana kapoty je ve vztahu k chodcům nebezpečně tvarovaná, její plocha však ve většině míst zaručí alespoň základní ochranu před vážnějším zraněním, nárazník byl v této otázce hodnocen velmi dobře. Varování na nezapnuté pásy funguje pro cestující na všech sedadlech.
Kompletní výsledky testu naleznete zde
Volkswagen Scirocco
Struktura karosérie zůstává při čelním střetu stabilní. Kvalitní ochrana byla zaznamenána v oblasti končetin řidiče i spolujezdce, a to se týká osob s různými postavami a posezy. Pouze hlava řidiče se přes použití airbagu neubránila ostrému kontaktu s volantem. Při bočním nárazu byl hrudník řidiče chráněn pouze uspokojivě, zatímco pří náročnějším střetu se sloupem dobře. Airbag spolujezdce lze snadno deaktivovat k bezpečné instalaci dětské sedačky, děti jsou ve všech případech chráněny dobře, ačkoli řidič není dostatečně informován o aktuálním stavu deaktivace. Inspektorům se rovněž nelíbilo, že varovné polepy v interiéru nejsou vyvedeny ve všech evropských jazycích.
Nové Scirocco si v posuzování ásledků střetů s chodcem vysloužilo slova uznání, když tvarování nárazníku a kapoty (včetně rizikové spodní hrany) bylo hodnoceno maximem bodů. Varování na nezapnuté pásy funguje pro cestující na předních sedadlech.
Kompletní výsledky testu naleznete zde