22
Fotogalerie

Nejprodávanější auta v ČR v roce 2008

Nyní několik čísel, která nám zlepší náladu, loňský rok byl totiž pro české prodeje aut rekordní. (doplněno o tabulky)

Podle výsledcků, které právě zveřejnil Svaz dovozců automobilů, byl loňský rok v prodejích nových osobních automobilů v České republice vůebc nejúspěšnějším. Předchozí rok 2007 pokořil o více než 8 % a registrováno taky bylo celkem 143 661 nových osobních automobilů oproti 132 542 jednotek za rok 2007.

Jedničkou na našem trhu, které se vyjma fordu jako jediné podařilo proniknout do pěticiferného čísla, byla pochopitelně Škoda, která zde prodala 44 530 vozů, což jí zajistilo tržní podíl rovných 31%. Zaznamanela však další z propadů (tentokrát o 6%), není to však tak dávno, co její podíl přesahoval 50%. Druhým v pořadí byl již zmíněný Ford, který u nás umístil bezmála 11 000 nových osobních vozů, což bylo takřka o 30 % více než vloni.

Loňský rok byl však úspěšný pro drtivou většinu importérů, neboť drobný meziroční pokles zaznamenaly pouze značky Alfa Romeo, Dodge, Lada, Lexus, Opel, Santana, Ssangyong a Volvo. Nárůst prodejů se týká také exkluzivních značek. Takový Aston Martin u nás prodal 10 vozů (předloni 4), stranou nezůstaly Hummer, jenž vyexpedoval 9 vozů (předloni 4), Maserati (vloni 36, předloni 18), český Kaipan (vloni 13, předloni 7), Ferrari (vloni 26, předloni 23), Saab (vloni 81, předloni 55) ani Rolls-Royce, který své prodeje dokonce zdvojnásobil. Inu, nebylo to až tak obtížné, neboť v roce 2007 zde prodal jedno auto, zatímco vloni dvě.

Kaipan 14 2.jpg Maserati Quattroporte 1.jpg Phantom.jpg
Kaipan 14 / Maserati Quattroporte / Rolls - Royce Phantom Coupe

Nejúspěšnějšími na našem trhu zůstávájí malé vozy, jejichž podíl na prodeji nových aut vloni dosáhl více než čtvrtinové porce. Následuje třída nižší středí s tržním podílem zhruba 16 %, pak minivozy s podílem 5 % a střední třída (4,61 %).

Ostatní třídy jsou pro naše motoristy evidentně okrajovými. Vůz vyšší střední třídy vloni zvolilo necelé jedno procento zákazníků, zatímco u luxusních vozů jich byly pouhé 3 desetiny procenta. Lépe na tom byly vozy MPV s podílem bezmála 8 % a terénní vozy a SUV s podílem 3,7 %.

Minivozům šéfují Spark a Fusion, malým Fabia

Mezi minivozy se vloni nejlépe prodával letitý matador Chevrolet Spark, přičemž každým čtvrtým u nás prodaným minivozem byl právě on (1 685 kusů). Následují Fiat Panda (1 141 ks) a Hyundai i10 (752 ks). Malý Hyundai však v posledním loňském měsíci zabodoval a počtem 81 prodaných vozů suverénně zvítězil.

Fusdion.jpg spark.jpg Hyundai.jpg
Ford Fusion / Chevrolet Spark / Hyundai i30

Ve třídě malých aut opět kralovala Škoda Fabia, které počet 23 659 prodaných vozů zajistil přesvědčivý tržní podíl bezmála 40 %. S odstupem jednoho řádu se na druhém místě umístil Ford Fusion (8,4 %) a na třetím pak, s rovněž vysokým odstupem, Peugeot 207 (5,4 %).

Mini.jpg Male.jpg Nizsi stredni.jpg
Kompletní přehledy: minivozy / malé vozy / nižší střední třída

Kompakty ovládl Cee´d, střední třídu Octavia

Nižší střední třídu opanovala Kia Cee´d, jež si díky 3 126 prodaným vozům vysloužila podíl 13,5 %. Další místa patří vozům Volkswagen Golf (2 345 ks) a Ford Focus (1 880 ks), poprvé zabodovala Suzuki SX4, která se u nás vloni prodala v počtu 1 588 a patří ji v této třídě páté místo.

Do střední třídy byla počítána Škoda Octavia (diskusi, zda sem patří, nechme prosím na jindy) a suverénně zaujala první pozici s tržním podílem 65,5% (12 711 ks). S vydatným odstupem skončili další v pořadí, a sice Volkswagen Passat (1 403 ks, 7,2 %) a Ford Mondeo (780 ks, 4 %), „prémiovka“ Audi A4 pak skončila čtvrtá s tržním podílem 3,4 %.

A4080037_small.jpg Ford Mondeo 2.jpg
Audi A4 / Ford Mondeo

Vyšší střední = Superb, sportovním kupé vládne A5

I vládce prodejů vyšší střední třídy je poněkud svérázný, neboť do této třídy jej už ani samotná automobilka stůj co stůj neřadí. Ve statistikách Svazu dovozců automobilů je ale Škoda Superb vedena jako vůz vyšší střední třídy, a tak se i my přidržíme tohoto zařazení. Vzhledem ke značce Superbu nepřekvapí, že v této třídě ukousl podobnou porci koláče jako Octavia ve střední, když dosáhl podílu takřka 64 % (2 453 ks). Audi A6 nalezla 355 kopců a BMW řady 5 pak 263 zákazníků

BMW 5.jpg Mercedes R.jpg Audi S8 1.jpg
BMW 5 / Mercedes-Benz R / Audi S8 

BMW 5.jpg Volkswagen Eos 2.jpg Audi A5 1.jpg
Volkswagen Eos / Audi A5

Mezi sportovními auty byly nejúspěšnějšími nové Audi A5 (169 ks, 17,5 %), Volkswagen EOS (80 ks, 8,3 %) kabriolet BMW 3 (69 ks, 72 %). Nejoblíbenějším off-roadem se stala Honda CR-V (578 ks), třídu MPV ovládla Škoda Roomster (4 131 ks). Nejoblíbenějšími luxusními vozy pak byly Mercedes řady S (167 ks, 42 %), Audi A8 (108 ks, 27,1 %) a Mercedes řady R (42 ks, 10,5 %).

Stredni.jpgVyssi stredni.jpgLuxusni.jpg
Kompletní přehledy: střední třída / třída vyšší střední / luxusní vozy

Ojetinám vládnou Fordy

Zajímavý je také pohled na registrace ojetých osobních automobilů. Těch bylo vloni u nás do provozu uvedeno celkem 230 974, což je takřka o 100 000 více než u automobilů nových. Nejvíce jich bylo ve stáří od 5 do 10 let, což představuje téměř 42 %.

Nejvíce se dovezlo vozů značky Ford (31 829 ks), Volkswagenů bylo 26 991 a jen s mírným odstupem skončila tuzemská značka Škoda (26 510 ks).

Z centrální evidence vozidel pak bylo vyřazeno rekordních 174 893 osobních a lehkých užitkových automobilů. Až na 9 240 z nich byly všechny úředně zrušeny. Nejvíce z nich neslo značku Škoda (93 448 ks), následovaly Fiaty (10 274 ks), Fordy (10 080 ks), vyřazených Opelů bylo 7 205 a pověstných „žigulíků“ pak 6 507. 

Sportovni.jpg Terenni.jpg Ojeta OA.jpg
Kompletní přehledy: sportovní vozy / off-roady / ojetá auta

Doporučujeme

Články odjinud