Hyundai představuje novou Sonatu. Vyrážíte ji shlédnout do Frankfurtu? Pak zastavte, novinka se neukazuje v Německu, ale doma.
Kdo by byl býval byl ještě před nějakými dvaceti lety řekl, že bude nový vůz Hyundai sledován s takovou pozorností. Vždyť právě taková Sonata donedávna ohromovala snad jen poměrem ceny k velikosti vozu, o čemž jsme se přesvědčili i v testu ojetiny publikovaném na tomto místě.
Ale doba se mění, General Motors se jen tak tak vymanil z bankrotu, Fiat převzal Chrysler a v prvním pololetí letošního roku Hyundai odsunul Ford z pozice čtrvtého největšího výrobce aut na světě. Ale zpět k Sonatě. Je zde nové provedení pro modelový rok 2010. Pochopitelně dodávané výhradně jako sedan.
„Sonata stanoví nové standardy pro třídu středních sedanů s prvotřídními technologiemi, dokonalým zpracováním a emotivní designem,“ holedbá se Euisun Chung, viceprezident Hyundaie. „Nová Sonata pozvedne hodnotu značky Hyundai.“ Inu, není to zrovna Alfa Romeo, ale vzhled šesté generace je skutečným krokem vpřed. Škarohlíd by řekl, že konstruktéři prostě převzali styling střední části karosérie z populárních „čtyřdvéřových kupé“ s postupně sestupující střechou a useknutým zadním čelem, jimiž nás nyní oblažují prémiové značky.
Inteirér je vyvedený v podobném duchu, jaký známe třeba z typu ix35, který Hyundai představil ve Frankfurtu a my jsme o něm psali na tomto místě. Sonata šesté generace bude dlouhá 4 820 mm, široká 1 835 mm a vysoká 1 470 mm, rozvor náprav přitom bude plných 2 795 mm (novinka tak bude mírně delší a nižší než stávající verze).
Sonata se bude po světě prodávat pod různými jmény, v Evropě to bude zřejmě i40, a někteří motoristé bodou moci zvolit dvoulitrový čtyřválec 2,0 MPi z generace Theta II, jenž v tovární přestavbě na LPG dává 144 koní (105 kW) a v čistě benzínovém provedení 165 koní (121 kW). Hyundai rovněž slibuje, že nabídne přímovstřikový čtyřválec 2,4 Theta II GDI, jenž má být zároveň základní pohonnou jednotkou pro vůz nabízený v USA. K mání bude též zcela nová automatická šestistupňová automatická převodovka.
Všechny Sonaty mají být standardně vybaveny stabilizací Vehicle Dynamic Control kombinovanou s asistentem pro rozjezdy do kopce a BASem. Mezi další specifické prvky budou patřit třídílná panoramatická střecha a nový parkovací asistent PGS, jenž má řidiči usnadnit orientaci během zajíždění mezi auta.
Hyundai začal šestou generaci Sonaty vyvíjet již v roce 2005 pod kódovým označením YF a celý vývoj jej prý přišel na 372 milionů dolarů. Továrna plánuje ještě letos na domácím trhu prodat 60 000 kusů své novinky, na počátku příštího roku mají však naběhnout i linky v americké Alabamě a v Číně, čímž by měla celková produkce v roce 2011 dosáhnout 450 000 jednotek.
Hyundai Sonata 2010