Ford Mondeo 1.8 SCi: motor za to stojí (megatest)

Ford Mondeo 1.8 SCi: motor za to stojí (megatest)

Kapitoly článku:


Motor s přímým vstřikem

Největší novinkou faceliftovaného Mondea je nový motor pod kapotou, čtyřválec 1.8 SCi se čtyřventilovou technikou a přímým vstřikem benzínu. Díky tomu vzrostl nepatrně výkon z 92 na 96 kW, narostlo i maximum točivého momentu z 170 na 175 Nm, přičemž je k dispozici v nižších otáčkách, v 4250 místo v 4500 u 1.8 92 kW. Přímé vstřikování ale nemá za důsledek jen zvýšení výkonových parametrů, ale hlavně snížení spotřeby při volnoběžných a nízkých otáčkách, kdy auto nejede na plný plyn. V těchto režimech totiž motor spaluje chudší směs než předchůdce, což se příznivě projeví právě na spotřebě. V kombinovaném režimu spotřebuje motor o 0,4 litru paliva méně, ve městě pak dokonce o 1,1 litru méně. Výrobce udává, že v průměru by měla spotřeba klesnout o osm procent.

Nový motor 1.8 SCi se bohužel dodává pouze s nejvyšší výbavou Ghia, takže pokud chcete něco levnějšího, máte smůlu a musíte volit buď standardní 1.8 81 nebo 92 kW (záleží na výbavě, slabší se dodává s výbavou Core, silnější pak s výbavou Trend) nebo dvoulitr se 103 kW. Trošku mi smysl této politiky uniká – zatímco nejsilnější čtyřválec si můžete pořídit s jakoukoliv výbavou, každý z motorů 1.8 je předem určen pro jedinou výbavu. Není tak možné vybrat si 1.8 SCi k výbavě Trend či 1.8 92 kW k výbavě Core apod.

  Motor 1.8 SCi je největší novinkou nového Mondea

Novinkou nového Mondea je nejen tento motor a změny vzhledu interiéru a exteriéru, ale rovněž rozšíření šestistupňových převodovek pro větší množství motorů. Ta byla dosud k dispozici jen pro motor 2.0 TDCi 96 kW, nyní se standardně dodává právě s motorem 1.8 SCi, dále pak se šestiválci 2.5 V6 a 3.0 l V6 (model ST 220). Je jasné, že i šestikvalt pomáhá novému benzíňáku snížit spotřebu, a to zejména na dálnici, kde má motor méně otáček než dvoulitr nebo 1.8 92 kW. Přibyl i pětistupňový automat 5tronic s možnosti sekvenčního řazení na volantu k motorů 2.0 TDCi 96 kW a 2.5 V6 125 kW.

Hned po nastartování a prvních kilometrech jsem si nemohl nevšimnout špičkového odlučnější motoru v nízkých otáčkách. Motor není takřka slyšet, zpod kapoty se ozývá jen hluboké ševelení. Motor mi svým projevem v nízkých otáčkách zkrátka trochu připomněl kultivované šestiválce. Pokud ale šlápnete prudce na plyn a vytočíte motor nad tři tisíce otáček, zvuk čtyřválce nepřehlednete. Nad čtyřmi tisíci otáček pak už do kabiny proniká zvuk motoru na poměrně vysoké úrovni, nicméně jeho tón je docela dobře naladěn.

Se šesti kvalty

Vzhledem k tomu, že se motor SCi dodává výhradně se šestistupňovou převodovkou, je možné udržovat při běžné jízdě nízké otáčky od nějakých 1800 do 2500, kde se chová velmi tiše. Pokud potřebujete akcelerovat rychleji, musíte motor samozřejmě vytočit, dynamika je pak ale velmi slušná na to, že jde o dost těžký automobil. Musíte ale mít na paměti, že výkon motoru a hlavně jeho pružnost není nijak vysoká, což ostatně dokazují naměřené hodnoty. Při předjíždění je proto vhodné podřadit; a vzhledem k tomu, že má auto šestikvalt, budete řadičkou „máchat“ docela často.

Pružnost:

  • 60-100 km/h: 4 – 9,4 s; 5 – 18,4 s
  • 80-120 km/h: 5 – 19,4 s; 6 – 30 s

Poznámka: Je patrné, že šestka je skutečně pouhý rychloběh, který má udržovat rychlost na dálnici. Pokud pojedete na tempomat, musíte počítat s tím, že rychlost do kopce neudrží.

Jednotlivé stupně jsou docela blízko sobě, takže není problém někdy v šedesáti zařadit pětku a v osmdesáti šestku; auto se vám odmění nejen tichým chodem, ale i nízkou spotřebou (ale samozřejmě nebude téměř reagovat na plyn). Kvůli šesti rychlostem ale není možné „utáhnout“ stovku na dvojku, proto není údaj zrychlení nijak vysoký. Na druhou stranu Mondeo není žádný sprinter, jako automobil na horní hranici střední třídy je určen spíše pro přibližování velkých vzdáleností, pro což motor bohatě postačí. Jeho výhodou je zkrátka klidný chod a nízká hladina hluku v interiéru; na šestku při 140 km/h točí jen lehce přes tři tisíce otáček, takže si jej téměř nevšimnete. I aerodynamický hluk se začíná ozývat právě až v této rychlosti, takže při jízdě lze běžně komunikovat, aniž byste museli jakkoliv zvýšit hlas.

  Řazení je snadné a přesné

Ford Mondeo

Ford Mondeo si získal renomé vynikajícím chováním na silnici a v aktuální generaci rovněž obřím vnitřním prostorem. Ford přemýšlí o ukončení výroby tohoto modelu.

Ceny a výbava • Test Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi • Test Ford Mondeo 2.0 Hybrid iVCT • Modernizace

Doporučujeme

Články odjinud