Lotus Elise plní na evropských trzích úlohu lehkého dvoumístného vozu s motorem uloženým před zadní nápravou.

Lotus Elise plní na evropských trzích úlohu lehkého dvoumístného vozu s motorem uloženým před zadní nápravou.

209
Fotogalerie

Autosalon Ženeva 2010: velký přehled novinek

Osmdesátý ženevský autosalon je již v plném proudu. Podívejme se proto na jeho největší známá lákadla. (Doplněno 5.3.)

Kapitoly článku:


Doplněno 5.3. 07:50: Alfa Romeo Pandion, Hyundai i-Flow (kompletní fotografie a informace), Mercedes-Benz E300 Bluetec, Tata Nano EV, Toyota RAV-4 facelift

Doplněno 4.3. 05:30: Alfa Romeo 2uettottanta, Citroën Survolt, Dacia Duster (nové fotografie, první ceny), Infiniti EX30d, Infiniti M35 Hybrid, Renault Wind (nové informace a fotografie), Subaru Impreza XV, Škoda Fabia a Roomster facelift (kompletní ceny), VW Sharan 2010 (první video)

Doplněno 3.3. 04:30: Audi A1 e-Tron, Audi A1 S-Line (nové fotografie), Audi A8 Hybrid, Ford Focus Combi, Kia Venga EV, Lamborghini Gallardo LP570-4 Superleggera, Lotus Evora 414E Hybrid, Nissan Micra 2010 (kompeltní informace), Porsche 918 Spyder, Renault Clio Gordini RS, Renault Mégane GT a GT Line

Doplněno 2.3. 01:00: Alfa Romeo Giulietta (nové informace), Audi RS5 (nové fotografie), BMW X5 M paket facelift, Fiat Punto Evo Abarth (nové informace a fotografie), Ferrari 599 Hybrid, Koenigsegg Agera, Lexus CT 200h (další nové informace), Pagani Zonda Tricolore, Seat IBE, Škoda Fabia RS, Volkswagen Sharan (nové informace a fotografie)

Doplněno 27.2. 05:00: BMW ActiveHybrid 5, Citroën DS High Rider, Fiat 500C Abarth, Fiat Twin Air, Hyundai i-Flow, Lexus CT 200h (nové informace), Lotus Elise facelift, Nissan Pathfinder a Navara facelift, Opel Flextreme GT/E, Porsche 911 GT3 R Hybrid, Porsche 911 Turbo S, Porsche Cayenne 2011, Protoscar Lampo 2, Volkswagen CrossGolf

Tip1: Prohlédněte si také živé fotografie vystavovaných novinek přímo ze ženevského výstaviště.

Tip2: Neopomeňte si projít ani galerii fotografií nejkrásnějších dívek letošního ženevského autosalonu.

Ženeva je v tyto dny dějištěm nejvýznamnějšího autosalonu na světě a zároveň tedy i místem, kam motoristická veřejnost celého světa upírá svou pozornost. My u toho samozřejmě nemůžeme chybět, a právě proto vám přinášíme souhrnný článek, v němž postupem času najdete všechny podstatné novinky.

Ženevské kongresové centrum Palexpo hostí jubilejní osmdesátý ročník ženevského autosalonu a právě v tomto slavnostním duchu se nese i celá akce. Samozřejmě, stejně jako v předchozích letech zde najdeme velké množství konceptů, hybridních, či sportovních vozidel, nebo vozů, které jsou dotlačeny na kraj svých technických možností. Letos se na autosalonu představuje zhruba 250 vystavovatelů a staneme se svědky přibližně stovky světových premiér, přičemž letos je připraven i „zelený pavilon“, kde budou pěkně pohromadě ke zhlédnutí všechny více či méně futuristické studie s alternativními pohony, takže na tomto místě si na své přijdou především fanoušci všemožných trendy zelených technologii.

Předtím, než se pustíme do souhrnu očekávaných novinek, nám ale dovolte zrekapitulovat několik organizačních údajů pro případ, že si tuto akci nehodláte nechat ujít. Zatímco 2. a 3. března jsou dny vyhrazené novinářům a odborné veřejnosti, běžní návštěvníci budou moci ženevský autosalon navštívit od 4. do 14. března a to v následujících časech:

  • Pondělí - Pátek od 10:00 do 20:00
  • Sobota - Neděle od 9:00 do 19:00

Pro zajímavost dodejme, že organizátoři očekávají, že letos navštíví tuto akci 700 tisíc návštěvníků.

Ceny přitom zůstávají stejné, jako loni. Dospělý zaplatí za lístek 14 CHF, děti od 6 do 16 let 8 CHF a při skupinách nad dvacet osob lze uplatnit slevu, kdy jednu osobu vyjde lístek na 9 CHF.

Více informací o programu, jako i o možnostech dopravy na místo nebo parkování kolem areálu získáte přímo na oficiálních stránkách autosalonu.

A nyní již k jednotlivým novinkám. Pro začátek vám nabízíme přehled X očekávaných premiér, které vám vždy v krátkosti přibížlíme. U každé novinky pak najdete odkaz na podrobnější představení toho kterého modelu, ve kterém se dočtete všechny dosud známé informace.



Pokud byste se chtěli podívat na speciály z minulých autosalonů, máme pro vás řadu tipů.

Tip3: Speciály z autosalonů v Frankfurtu 2009, Brně 2009, Ženevě 2009, Ženevě 2008, Paříži 2008, Ženevě 2007, Frankfurtu 2007, Paříži 2006, Ženevě 2006, Frankfurtu 2005, Detroitu 2005, Ženevě 2005 a Brně 2005.

Tip4: Prohlédněte si živé fotografie z autosalonu v Brně 2009 poprvé, Brně 2009 podruhé, Ženevě 2008, Frankfurtu 2007, Brně 2007, Ženevě 2007Paříži 2006Ženevě 2006, Brně 2006, Bratislavě 2006.



Alfa Romeo 2uettottanta

Vloni v lednu automobilka Alfa Romeo oznámila, že pro letošní ženevský autosalon připravuje celkem tři koncepční studie, jež mají naznačit nástup nového sedanu 159 pro rok 2010. Nyní se nám v Ženevě zjevil koncept z Pininfarinova pera s prazvláštním označením Alfa Romeo 2uettottanta. Společnost Pininfarina dostala za úkol postavit dvoudveřovou studii a její dílo řadou svých stylistických prvků odkazuje na klasické kabriolety Alfa Romeo dávných časů. Již samotný název 2uettottanta jasně odkazuje na nesmírně zdařilý a úspěšný model Duetto (později Spider) z roku 1966, jenž dodnes budí obdiv pro svoji nízkou stavbu a čistotu linií.

Alfa Romeo 2uettottanta 01.jpg Alfa Romeo 2uettottanta 04.jpg Alfa Romeo 2uettottanta 06.jpg

Tip: kompletní informace o konceptu Alfy podivného jména najdete zde.

Alfa Romeo Giulietta

Nástupce kompaktního modelu 149, o němž se vedly spekulace ještě v loňském roce, nám automobilka dlouho nechtěla ukázat. K oficiálním fotografiim jsme se dostali v podstatě až v prosinci s tím, že právě ženevský autosalon bude prvním místem, kde tuto na pohled působivou Alfu budeme moci poprvé vzhlédnout naživo.

Alfa Romeo Giulietta bude 4 350 mm dlouhá, 1 460 mm vysoká a 1 800 mm široká, rozvor náprav činí 2 630 mm a základní objem zavazadelníku je 350 litrů. V showroomech se objeví již letos v březnu a má významně zasáhnout do bojů ve třídě prestižních kompaktů. Má být ztělesněním toho nejlepšího, čím se může pochlubit současná italská designérská a konstruktérská škola.

Alfa Romeo Giulietta 01.jpg Alfa Romeo Giulietta 02.jpg Alfa Romeo Giulietta 03.jpg

Tip: více informací o modelu Giulietta naleznete na tomto místě.

Alfa Romeo Pandion

Doba samostatným legendárním italským karosárnám zrovna nepřeje, světové automobilky s ohledem na snižování svých vývojových nákladů většinou vývoj svých nových modelů
svěřují vlastním designérským ateliérům.

Ani společnost Bertone si proto příliš dobře nevede, ale oslavu stých narozenin automobilky Alfa Romeo si ujít nenechala, v Ženevě nyní vystavuje svůj prototyp jménem Pandion.

Nejnovější Bertoneho práce stojí na podvozku supersportovního malosériového modelu Alfa Romeo 8C Competizione a využívá i předností jeho vysokootáčkového osmiválce s objemem 4,7 l a výkonem 450 koní (330 kW). Pandion je prvním projektem Mikea Robinsona od jeho nástupu do pozice stylistického ředitele firmy Bertone, na délku měří 4 620 mm, široký je 1 971 a vysoký jen 1 230 mm, rozvor náprav přitom činí 2 850 mm.

Alfa ROmeo Pandion 19.jpg Alfa ROmeo Pandion 16.jpg

Tip: kompletní informace o Bertoneho konceptu najdete zde.

Audi A1

Nejmenší z rodu oplývajícího hliníkem má být dynamický a elegantní, pří délce 3 950 mm bude 1 740 mm široký a 1 420 mm vysoký, rozvor náprav činí 2 470 mm. Jeho karosérie se vyznačuje tradičním jednodílným chladičem, zvýrazněnou boční linií propojující hrany předních a zadních světlometů a rámem střechy v jiné barvě než zbytek karosérie, ze soustav LED jsou tvořena zadní světla a světla pro denní svícení uložená v jednom celku s hlavními předními reflektory.

O pohon se budou starat moderní, více či méně známé koncernové motory výhradně vybavené přímým vstřikováním paliva a přeplňováním. Základní jednotkou se stává zážehový čtyřválec 1,2 TFSI s výkonem 86 koní (63 kW) a točivým momentem 160 Nm, jenž vozu Audi A1 umožní zrychlení z klidu na 100 km/h za 12,1 s (při použití standardní pětistupňové převodovky s manuálním řazením) a dosáhne rychlosti 179 km/h. Průměrná kombinovaná spotřeba benzínu má činit 5,1 l/100 km, emise CO2 budou na hladině 119 g/km.

Audi A1 detailne 28.jpgAudi A1 detailne 38.jpgAudi A1 detailne 37.jpg

Tip: více informací o nejmenším z řady Audi naleznete zde, novou fotogalerii vozu v provedení S-Line pak zde.

Audi A1 e-Tron

Když jsme vám loni detailně představovali koncept Audi e-Tron, bylo již jasné, že jde nejen o předobraz budoucí R4, ale současně i novou značku šech elektromobilů se čtyřmi kruhy na přídi. Očekávané se stalo skutkem a v Ženevě se ukazuje další elektrické Audi s označením e-Tron v názvu.

Další na řadě z této série je přitom nejnovější a nejmenší Audi - A1. Jezdí výhradně na elektrický pohon, přičemž spalovací motor na její palubě plní pouze funkci generátoru bez přímé mechanické vazby na poháněná kola. Elektromotor je uložen příčně v přední části vozu a je schopen dávat trvalý výkon 62 koní (45 kW), který lze krátkodobě zvýšit až na 102 koní (75 kW), točivý moment se pohybuje okolo 150 Nm, ale při náhlé potřebě akcelerace může poskočit na 240 Nm.

Motor je napájen 12 kW li-ionovými akumulátory tvaru písmene T, uloženy jsou pod podlahou vozu a váží dohromady přijatelných 150 kg. Na jedno nabití vůz ujede zhruba 50 km, poklesne-li zásoba elektrické energie, naskočí malý spalovací motor s objemem 254 ccm a začne baterie dobíjet.

Audi A1 etron 01.jpg Audi A1 etron 17.jpg Audi A1 etron 14.jpg

Tip: kompletní představení elektrického mini Audi najdete zde.

Audi A8 Hybrid

Audi ve Švýcarsku představilo také svoji vlajkovou loď s hybridní pohonnou soustavou. Automobilka ji označuje jako „studii blízkou sériové podobě“ a zvenčí se vyznačuje především novým předním spoilerem, jedinečnými ráfky s průměrem 21 palců a dvoutónovým lakováním.

O pohon se stará zážehový čtyřválcový dvoulitr TFSI s přímým vstřikováním a přeplňováním v kombinaci s malým elektromotorem. Spalovací jednotka dosahuje výkonu 211 koní (155 kW) a točivého momentu 350 Nm, k nimž přidává elektromotor svých 45 koní (33 kW, ano, jako Škoda 105 L) a 211 Nm. Celé ústrojí tak může nabídnout slušných 245 koní (180 kW) a 480 Nm. Díky tomu zůstávají jízdní výkony na slušné úrovni, zrychlení z klidu na 100 km/h trvá 7,6 s a nejvyšší rychlost leží na hranici 235 km/h, Audi A8 Hybrid se pak může pochlubit průměrnou spotřebou v kombinovaném cyklu ve výši 6,2 l/100 km a emisemi CO2 jen 144 g/km.

Audi A8 Hybrid 12.jpg Audi A8 Hybrid 13.jpg Audi A8 Hybrid 14.jpg

Tip: více o hybridní limuzíně Audi najdete zde.

Audi RS5

Poslední počin z dílen divize Quattro GmbH bude poháněn podobnou pohonnou jednotkou, jakou disponovalo poslední Audi RS4 nebo současná R8 V8. A přiznejme si, motor je v tomto případě zásadní veličinou. Jedná se o zážehový, vysokootáčkový vidlicový osmiválec s objemem 4,2 l a atmosférickým plněním, jenž byl modifikován tak, že nyní disponuje výkonem 450 koní (331 kW) při 8 250 ot./min. (omezovač je nastaven na 8 300 ot./min.) a točivým momentem 430 Nm v rozmezí od 4 000 do 6 000 ot./min.

I navzdory tomu, že Audi RS5 nelze upřít pár neduhů, jako třeba relativně vyskoá pohotovnostní hmotnost, povinná automatická převodovka a množství „nechtěně” asistující elektroniky, se určitě máme na co těšit.

Audi RS5 19.jpg Audi RS5 20.jpg Audi RS5 21.jpg

Tip: více o ostré Audi RS5 naleznete zde, nejnovější galerii snímků vozu pak zde.

Bentley Continental Supersports Convertible

Vloni automobilka Bentley uvedla svůj vrcholný typ Continental Supersports s motorem upraveným pro spalování biopaliva a odvozená novinka pro modelový rok 2011 se stahovací střechou nebude v tomto ohledu jiná. Zároveň je třeba zdůraznit, že řada Supersports je nejvýkonnějším modelem, jaký kdy automobilka Bentley postavila. Pod jeho dlouhou kapotou se skrývá mohutný dvanáctiválec s válci uspořádanými do W naladěný na 612 koní (448 kW), jenž robustnímu vozu umožní zrychlit z klidu na 96 km/h za 3,9 s a dosáhnout rychlosti 325 km/h.

Bentley Supersports Convertible 01.jpgBentley Supersports Convertible 02.jpgBentley Supersports Convertible 04.jpg

Tip: bližší informace o tomto modelu naleznete zde.

BMW 3 Coupé/Cabrio facelift

Automobilka BMW v Ženevě představí svůj jemný, ale viditelný facelift pro verze kupé a kabriolet stávající řady 3. Došlo zejména na vizuální změny, důležité novinky se ale skrývají i pod jejich kapotami.

Základní proporce obou druhů karosérií zůstaly nedotčeny a na první pohled vynikají nová přední světla s LED a xenonovými adaptivními jednotkami, která se na vybraných trzích dokonce stanou standardem. Nový vzhled mají i maska chladiče, zadní světlomety, zpětná zrcátka a další detaily. Oba nárazníky byly mírně prodlouženy a typické „ledvinky“ jsou nyní nepatrně širší, aby opticky lépe odpovídaly rozšířené kapotě. V nabídce laků přibývají nové odstíny Sea Blue Metallic, Vermillion Red Metallic a Mineral White Metallic.

BMW 3 Coupe a Cabrio Facelift 2010 01.jpg BMW 3 Coupe a Cabrio Facelift 2010 02.jpg BMW 3 Coupe a Cabrio Facelift 2010 03.jpg

Tip: více informací o omlazené dvojici naleznete zde.

BMW řady 5

Druhá nejpopulárnější řada bavorské automobilky BMW se letos dočkala velkého oživení a to hned v první polovině roku, kdy výrobce představil rozporuplný model 5 GranTurismo s netradiční karosářskou koncepcí. Bylo tedy jasné, že současná generace „pětky“ bude k dispozici ve třech variantách, přičemž na sedan jsme museli čekat až do dneška a na kombi si ještě nějakou chvíli počkáme. V mezičase můžete zkusit zapomenout na tradiční označení začínající písmenem E. Po E60 totiž podle BMW následuje F10, což má zároveň charakterizovat i to, že nová „pětka“ je o velký krok vpředu oproti svému předchůdci. Snad to v reálu nebude znamenat jen to, že odhodí všechno dobré, co její předchůdce charakterizovalo.

Nová „pětka” se virtuálně představila ještě v listopadu loňskéh roku, na evropském kontinentu se však poprvé ukáže široké veřejnosti.

p90053731.jpg p90053723_highres.jpg p90053719_highres.jpg

Tip: detailní představení tohoto modelu si naleznete zde.

BMW ActiveHybrid 5

Již v době představení nového BMW řady 5 bylo zřejmé, že generaci s interním označením F10 nemine hybridní verze. Nebylo však jasné, kdy a v jaké podobě se poprvé ukáže světu. Nyní to jasné je, vůz se dočká premiéry na ženeveském autosalonu.

Podle všeho by měl pětkový hybrid používat podobné řešení jako nedávno představné hybridy řad X6 a 7. Namísto osmiválcového spalovacícho motoru by se ale v ActiveHybrid 5 měl objevit přeplňovaný šestiválec 35i doplněný o elektromotor s výkonem 40 kW.

BMW ActiveHybrid 5 Concept unik 01.jpg BMW ActiveHybrid 5 Concept unik 02.jpg BMW ActiveHybrid 5 Concept unik 04.jpg 

Tip: více informací o chystané premiéře najdete zde.

BMW X5 M paket facelift

Jistě si pamatujete, jak automobilka s virtuálním odhalením tohoto vozu otálela a jinak to nebylo ani v případě chystaného inovovaného M paketu. Nyní už je ale vše oficiální a my se můžeme podívat na bohatou sadu fotografii a zjistit pár nových poznatků o tomto na oko sportovním SUV.

Celý stylingový paket sestává ze stejných dílů jako ten předchozí. Standardem jsou 19-ti palcová kola, zatímco ti náročnější, požadující „20 palců“, si už budou muset připlatit. Výfukové potrubí pochází z verze xDrive50i a je citlivě zasazeno do masivně působícího zadního nárazníku. Ostatní doplňky by se měly podílet na zlepšení aerodynamických vlastností vozu, výrobce ovšem žádný konkrétní údaj nezveřejnil. Za zmínku ještě stojí „saténové“ černé střešní lišty a sportovně laděný interiér, jemuž dominuje tříramenný kožený volant a sportovní sedadla s plně elektrickým ovládáním.

8978652.jpg  3791125.jpg 4299025.jpg

Tip: Více snímků faceliftované X5 s M paketem najdete zde.

 

Doporučujeme

Články odjinud