Další rok se nástupce dočkala Škoda Superb, která zavítala do Halifaxu.

Další rok se nástupce dočkala Škoda Superb, která zavítala do Halifaxu.

54
Fotogalerie

Test ojetiny Škoda Superb II: Aura výjimečnosti s technikou kompaktu

Ceny superbů druhé generace poklesly ke sto padesáti tisícům. Je tedy nejvyšší čas podívat se na tento vůz.

Kapitoly článku:


Už první generace Škody Superb se těšila slušné popularitě. Auto s podélně uloženým motorem však na evropském tru hrálo vždy spíše okrajovou roli. Druhá generace, odhalená v roce 2008, přinesla celou řadu inovací, které z evropského hlediska pomohly vůz začlenit více do středního proudu.

Hlavní změnou bylo především použití platformy PQ35 s příčným uložením motorů, víceprvkovou zadní nápravou, ale i uvedení dvojspojkové převodovky a pohonu všech kol. Ještě důležitější pro nárůst prodejů však byl příchod varianty kombi v roce 2009. Základní verze byly vybaveny specialitou označovanou jako twin-door. Páté dveře šly otevírat částečně - jako u sedanu - zároveň bylo možné kompletně vyklopit záď. Superb II proto označujeme jako liftback.

IMG_0009.jpgIMG_0053.jpgIMG_0021.jpg
Superb Combi je kus auta — více fotek naleznete v galerii.

Největší Škoda také přišla s výrazně modernějším vzhledem - byť hlavně záď krátkého provedení vzbuzuje kontroverze. V tomto ohledu bývá lépe přijímáno modernizované provedení, které se k zákazníkům dostalo v roce 2013 a technicky nepřineslo významné změny.

Ceny hodně ojetých kusů dnes začínají na sto padesáti tisících korun. Pěkná auta však stále stojí spíše dvojnásobek. Superb se mezi ojetinami těší výsadnímu postavení a tomu odpovídají i ceny.

Co je klíčové?

  • Důsledně prověřte historii auta, superb extrémně přitahuje podvodníky
  • Vyhněte se motorům 1.8 a 2.0 TSI, mají dosti potíží
  • Diesely jsou spolehlivé, více ojeté ale budou vyžadovat péči
  • Spolehlivost a odolnost zbytku auta je nadprůměrná
  • Náklady na údržbu nemusí být výrazně vyšší než u octavie

Proklatá osička

Druhá generace velké Škodovky nabízela bohatou motorovou paletu, která se v průběhu času obměňovala. Hlavně zpočátku byla velmi lákavá osvědčená devatenáctistovka TDI, která je zde však vždy doplněna filtrem pevných částic. Výkon 105 koní je spíše uspokojivý a zvukový doprovod dieselu se vstřikováním čerpadlo-tryska ryčný. Motor zde prakticky nezlobil, výjimečně jej u výrazně ojetých kusů postihovaly potíže se zdvihátky, které popisujeme u většího dvoulitru. Poslední verze motoru 2.0 TDI se systémem čerpadlo-tryska se obecně považuje za mechanicky fortelnou - pokud jde o osmiventilovou verzi v superbu.

Přesto má svá úskalí. „Docházelo k tomu, že se protočila hřídel náhonu olejového čerpadla, a to přestalo mazat,“ popisuje Vít Horáček z pražského dealerství Auto Styl, co řešit u starších aut. Pochvaluje si však funkci filtru pevných částic. Superb z principu stráví hodně času na cestách a tak si najde čas na jeho vypálení. U více ojetých kusů však přesto raději počítejte s rezervou peněz na jeho výměnu. Těm také hrozí prodření zdvihátek ventilů, což může vyústit až k vypadnutí ventilu do válce. Nezávislí specialisté si za jejich výměnu naúčtují deset tisíc.

Common-raily žádají vstřiky

Potíže se zdvihátky údajně mohou trápit i hodně ojeté diesely se systémem vstřikování common-rail. Ty jsou v superbu vždy ve verzi o výkonu 125 kW, slabší diesel 2.0 TDI/103 kW je motorem s tímto systémem vybaven od roku 2010. Jednotka je při obdobné spotřebě výrazně tišší, spolupráce s filtrem pevných částic bezchybná. Stejně jako v jiných aplikacích však vstřikovače nejsou věčné - zvláště, když nejezdí na aditivovaná paliva. Potíž je v tom, že jeden nový vstřik stojí až 15 tisíc a i cena průmyslově repasovaného se pohybuje kolem devíti tisíc.

Dvoulitr trápí také propálené chladiče vedení recirkulace spalin i poruchy jeho ovládání. „Ventil EGR je zezadu, kvůli výměně se musí vyndat výfukové potrubí i nápravnice. Oprava vyjde asi na dvanáct tisíc,“ popisuje Horáček. Výrobce díl inovoval a ty vyměněné už většinou nezlobí. Výměnu rozvodů, která je zde naplánovaná na 210 tisíc kilometrů, také umí uspíšit tekoucí vodní pumpa.

IMG_9973.jpgIMG_9975.jpgIMG_9977.jpg
Motor 2.0 TDI CR považujeme za spolehlivý. Vstřikovače common-rail však nejsou věčné a jejich výměna vyjde na desetitisíce.

Nebojte se šestiválce

Tím se dostáváme k benzinovým motorům, které trápily hlavně řetězové rozvody. U motoru 1.4 TSI už po opravě nezlobí a můžeme jej doporučit. Vyhněte se však jednotkám 1.8 TSI a 2.0 TSI, původem od Audi. Se superbem slušně hýbou, přitom jsou velmi kultivované - byť spotřeba není nejnižší. Jenže stejně jako další TSI je trápí rozvody. Odcházel napínák, na kterém se očesaly zoubky, natahovaly se řetězy... U tohoto motoru sice lze prověřit, jestli je namontované novější řešení rozvodů, ani to ale není věčné. A když motor začne brát olej, je s ním amen. Podle našich zdrojů se ale Škoda staví k potížím čelem a i u aut roky po záruce poskytuje vysoké kulance, pokrývající většinu nákladů na výměnu motoru. My bychom nezkoušeli štěstí a šli o dům dál — třeba k povedenému vrcholnému šestiválci. „Má krásný zvuk a žádné problémy. Nevím, že bychom někdy nějaký opravovali,“ říká Horáček z Auto Stylu.

Zbytek nadprůměrný

Byť některé závady vypadají hororově, při nájezdech, které mají superby běžně za sebou, vlastně nejde o nic tragického a neřešitelného - pokud pomineme větší TSI. Zbytek superbu je totiž vzorně spolehlivý - ať už se budeme bavit o pohonu všech kol, ale i automatické převodovce DSG. „Občas odcházely mechatroniky, výměna vyjde asi na dvacet pět tisíc,“ popisuje vedoucí mechanik Auto Stylu. Když to porovnáme s náklady na opravu klasického automatu, je to přijatelná cena. „Důrazně doporučuji vyměňovat olej po předepsaných šedesáti tisících,“ dodává. Při vyšším proběhu je někdy nutná i výměna spojek, což vychází asi na dvacet tisíc. Jen pro porovnání, výměna běžné spojky s dvouhmotovým setrvačníkem stojí asi 25 tisíc.

IMG_0068.jpgIMG_9969.jpgIMG_9984.jpg
Převodovky bývají spolehlivé. Přední náprava žádá pravidelně výměnu silentbloků. U zadní pravidelně nechte prověřit geometrii.

Za slušné ceny je opravitelný i podvozek. „Silentbloky přední nápravy jsou na našich děravých silnicích spotřebním materiálem. Oprava nebývá drahá, většinou se mění jen něco. Strop za kompletní generálku přední nápravy se pohybuje do patnácti tisíc korun,“ popisuje Vít Horáček. Když to srovnáme s dalšími auty střední třídy, je to vlastně pakatel. Budeme se opakovat, ale pozornost je třeba věnovat i zadní nápravě - kdo pravidelně nenechá rozhýbat excentry, nevyhne se jednoho dne výměně spodních ramen.

Radosti
Velký výběr ojetin
Nadprůměrný podélný prostor v interiéru
Spotřeba vznětových verzí
Dostupný servis
Kvalitní zpracování
Starosti
Průměrná šířka interiéru
Závady motorů 1.8 a 2.0 TSI
Zájem podvodníků a zlodějů
Velký nájezd většiny ojetin
Vyšší ceny
7  /10

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud