Se správným motorem a výbavou může být i ojeté BMW řady 5 dobrá koupě. Osvědčil se hlavně naftový řadový šestiválec 3,0 l.

Se správným motorem a výbavou může být i ojeté BMW řady 5 dobrá koupě. Osvědčil se hlavně naftový řadový šestiválec 3,0 l.

Vyhněte se čtyřkolce, je zbytečně těžká a časem způsobuje problémy. Slabší verze naftového šestiválce nedávají také tolik zabrat automatické převodovce.

Vyhněte se čtyřkolce, je zbytečně těžká a časem způsobuje problémy. Slabší verze naftového šestiválce nedávají také tolik zabrat automatické převodovce.

Z elektroniky je jediným slabším místem systém iDrive. Čím toho má pětka na palubě méně, tím méně budete mít starostí.

Z elektroniky je jediným slabším místem systém iDrive. Čím toho má pětka na palubě méně, tím méně budete mít starostí.

Citroën C4 Grand Picasso je dobrý rodinný přepravník. Nenadchne ovladatelností nebo komfortem, ale nezlobí tolik jako jiná francouzská auta.

Citroën C4 Grand Picasso je dobrý rodinný přepravník. Nenadchne ovladatelností nebo komfortem, ale nezlobí tolik jako jiná francouzská auta.

Skvělá volba je naftový motor 2.0 HDI, ale chtějte ho buď s manuálem, nebo klasickým automatem. Vyhněte se robotizované převodovce BMP6.

Skvělá volba je naftový motor 2.0 HDI, ale chtějte ho buď s manuálem, nebo klasickým automatem. Vyhněte se robotizované převodovce BMP6.

Oproti zvyklostem ale u Picassa už tolik nestávkuje elektronika a i celková kvalita zpracování je lepší.

Oproti zvyklostem ale u Picassa už tolik nestávkuje elektronika a i celková kvalita zpracování je lepší.

Ford Galaxy má dobré motory a výborný podvozek i řízení. S turbodieselem 2.2 TDCI je to naprosto suverénní cestovatel.

Ford Galaxy má dobré motory a výborný podvozek i řízení. S turbodieselem 2.2 TDCI je to naprosto suverénní cestovatel.

Motor 2.2 TDCI má sice schodovitý průběh výkonu, ale zase s přehledem utáhne dvoutunový vlek. Rozumí si dobře také s automatickou převodovkou.

Motor 2.2 TDCI má sice schodovitý průběh výkonu, ale zase s přehledem utáhne dvoutunový vlek. Rozumí si dobře také s automatickou převodovkou.

Na poměry MPV se i velký Ford Galaxy řídí nezvykle dobře a příjemně. Z detailů vás zřejmě pozlobí jen originální navigace.

Na poměry MPV se i velký Ford Galaxy řídí nezvykle dobře a příjemně. Z detailů vás zřejmě pozlobí jen originální navigace.

Kia Sportage je kvalitně vyrobené SUV. Nezlobí, nechá si toho líbit docela dost a také dobře jezdí.

Kia Sportage je kvalitně vyrobené SUV. Nezlobí, nechá si toho líbit docela dost a také dobře jezdí.

Na modelu Sportage je znát, že Kia při jeho konstrukci nepoužila díly, o kterých bychom řekli, že mají „časovanou životnost.“

Na modelu Sportage je znát, že Kia při jeho konstrukci nepoužila díly, o kterých bychom řekli, že mají „časovanou životnost.“

Motor 2.0 CRDI snáší oddalované výměny oleje dobře, ale nic nezkazíte tím, když mu dáte každých 15 000 km čerstvou náplň.

Motor 2.0 CRDI snáší oddalované výměny oleje dobře, ale nic nezkazíte tím, když mu dáte každých 15 000 km čerstvou náplň.

Mazda 6 jezdila vždycky výborně. Byl to takový „trojkový bavorák“ s předním pohonem. Chtějte ale benzín.

Mazda 6 jezdila vždycky výborně. Byl to takový „trojkový bavorák“ s předním pohonem. Chtějte ale benzín.

Naprosto postačí atmosférický dvoulitr, který znáte i z trojkového Mondea. Je to spolehlivý a nenáročný motor.

Naprosto postačí atmosférický dvoulitr, který znáte i z trojkového Mondea. Je to spolehlivý a nenáročný motor.

Najít pěknou Mazdu 6 s dvoulitrovým benzínem dá trochu práce, ale vyplatí se chvíli pátrat.

Najít pěknou Mazdu 6 s dvoulitrovým benzínem dá trochu práce, ale vyplatí se chvíli pátrat.

Opel Insignia sice jako nový nevyhrával srovnávací testy, ale na trhu ojetin je to docela žádané zboží.

Opel Insignia sice jako nový nevyhrával srovnávací testy, ale na trhu ojetin je to docela žádané zboží.

Mluví pro něj spolehlivý dvoulitrový turbodiesel a často i velmi bohatá výbava. Například sedačky má Insignia perfektní.

Mluví pro něj spolehlivý dvoulitrový turbodiesel a často i velmi bohatá výbava. Například sedačky má Insignia perfektní.

Dvoulitrová nafta původem u Fiatu při správném servisu nezlobí. Asi se vám ale bude více líbit s automatem. Můžete mít i čtyřkolku.

Dvoulitrová nafta původem u Fiatu při správném servisu nezlobí. Asi se vám ale bude více líbit s automatem. Můžete mít i čtyřkolku.

Renault Grand Scénic je s motorem 1.9 dCi, automatem a bez filtru DPF dobrá koupě. Prakticky tu nic vážného nehrozí.

Renault Grand Scénic je s motorem 1.9 dCi, automatem a bez filtru DPF dobrá koupě. Prakticky tu nic vážného nehrozí.

Scénic také docela dobře jezdí, vyplatí se však investovat do generálky podvozku.

Scénic také docela dobře jezdí, vyplatí se však investovat do generálky podvozku.

Ani elektronika už tolik nezlobí, například dříve pravidelně stávkující bezklíčové odemykání.

Ani elektronika už tolik nezlobí, například dříve pravidelně stávkující bezklíčové odemykání.

Škoda Rapid je taková přehlížená Popelka, přitom je to z pohledu uživatele velmi dobré ojeté auto.

Škoda Rapid je taková přehlížená Popelka, přitom je to z pohledu uživatele velmi dobré ojeté auto.

Mluví pro něj doslova primitivní a levně opravitelná konstrukce. Navíc motor 1.2 TSI už tu má vždy odolnější rozvodový řetěz.

Mluví pro něj doslova primitivní a levně opravitelná konstrukce. Navíc motor 1.2 TSI už tu má vždy odolnější rozvodový řetěz.

Rapid možná nepůsobí tak hodnotně jako Octavia, ale místa je v něm dost.

Rapid možná nepůsobí tak hodnotně jako Octavia, ale místa je v něm dost.

Škoda Octavia Combi je klasika. Pokud chcete diesel, hledejte kus po faceliftu s motorem 2.0 TDI CR, bohatě stačí verze 103 kW.

Škoda Octavia Combi je klasika. Pokud chcete diesel, hledejte kus po faceliftu s motorem 2.0 TDI CR, bohatě stačí verze 103 kW.

Jestli se vám nechce řadit, berte převodovku DSG, ale pouze v šestistupňovém spolehlivějším provedení.

Jestli se vám nechce řadit, berte převodovku DSG, ale pouze v šestistupňovém spolehlivějším provedení.

Hodně lidí chce také čtyřkolku, ale pokud nebydlíte na horách, je naprosto zbytečná.

Hodně lidí chce také čtyřkolku, ale pokud nebydlíte na horách, je naprosto zbytečná.

Volvo XC70 je takové SUV, které není SUV. Musíte jen hledat správný motor a udržované auto.

Volvo XC70 je takové SUV, které není SUV. Musíte jen hledat správný motor a udržované auto.

Pozor si dejte na dovozy, mnohdy za sebou mívají doslova brutální nájezdy a následně upravený tachometr.

Pozor si dejte na dovozy, mnohdy za sebou mívají doslova brutální nájezdy a následně upravený tachometr.

Skvělou volbou je naftový pětiválec 2,4 l. Preventivně ale u něj vyměňte napínací kladku řemene pomocných agregátů. Může se utrhnout a vzít s sebou i hlavní rozvody. To pak máte po motoru.

Skvělou volbou je naftový pětiválec 2,4 l. Preventivně ale u něj vyměňte napínací kladku řemene pomocných agregátů. Může se utrhnout a vzít s sebou i hlavní rozvody. To pak máte po motoru.

Vyhněte se čtyřkolce, je zbytečně těžká a časem způsobuje problémy. Slabší verze naftového šestiválce nedávají také tolik zabrat automatické převodovce.
Z elektroniky je jediným slabším místem systém iDrive. Čím toho má pětka na palubě méně, tím méně budete mít starostí.
Citroën C4 Grand Picasso je dobrý rodinný přepravník. Nenadchne ovladatelností nebo komfortem, ale nezlobí tolik jako jiná francouzská auta.
Skvělá volba je naftový motor 2.0 HDI, ale chtějte ho buď s manuálem, nebo klasickým automatem. Vyhněte se robotizované převodovce BMP6.
30
Fotogalerie

10 dobrých ojetin, které vás s celou rodinou pohodlně odvezou k moři

Jistě vás napadne spousta dalších povedených a praktických ojetých aut, která stojí za úvahu. Vybrali jsme jich aspoň deset.

Kapitoly článku:


Blíží se čas dovolených a tradičního, doslova hromadného národního exodu na jih k Jaderskému moři, nejčastěji do Chorvatska. Spousta lidí vybírá své auto právě s ohledem na pravidelné cesty na dovolenou. A protože rozpočet většiny českých domácností je omezený, pořád jsou na našem trhu dominantní především auta ojetá.

Které ale vybrat? Snažili jsme se dát dohromady aspoň desítku solidních ojetých aut, která v sobě kombinují dobrou mechanickou spolehlivost, prostor a pohodlí pro celou posádku. Z následujícího seznamu si určitě vybere každý.

BMW 525d Touring E60

Mnoho lidí by si rádo udělalo radost „prémiovým“ autem věhlasné německé značky. Jenže které z trojice Audi/BMW/Mercedes-Benz vybrat? Zřejmě nejlepší volbou je právě BMW řady 5 generace E60 s podladěnou verzí naftového třílitrového šestiválce ve verzi 525d.

BMW-5-Series_Touring-2008-1600-02.jpgBMW-5-Series_Touring-2008-1600-0c.jpgBMW-5-Series_Touring-2008-1600-17.jpg
Ojetina prémiové značky je vždycky tak trochu sázka do loterie. Přesto byste ještě stále měli kvalitní a bezproblémovou „pětku“ najít. Čím jednodušší výbava, tím méně starostí

Pro pravidelné dovolenkáře bude jistě lákavý prostorný kombík Touring. A proč zrovna tenhle bavorák? Naftový šestiválec je mechanicky velmi spolehlivý motor, má dostatek výkonu, kultivovaný chod a velmi rozumné provozní náklady. Navíc se dá sehnat i s manuální převodovkou, ale nižší točivý moment slabší verze 525d se podílí na tom, že obvyklý automat tolik netrpí.

Vyhněte se čtyřkolce xDrive, která přidává hmotnost, zvyšuje spotřebu a okrádá řízení o cit. Navíc s ní mohou být při vyšších nájezdech problémy. Nejjistější jsou auta vyrobená po faceliftu z roku 2007, kdy už BMW vychytalo první dětské nemoci nové generace. Navíc verze 525d mívají poměrně jednoduchou výbavu, takže se snižuje riziko stávkující elektroniky.

Citroën C4 Grand Picasso 2.0 HDI

Pojízdný skleník Citroën Picasso byl ve verzi Grand dostupný i sedmi sedačkami, což určitě někomu může přijít vhod. I když ojetá francouzská auta obecně nemají příliš dobrou pověst, se správným motorem může být toto MPV výjimkou. A nutno říci, že povedenou výjimkou.

Citroen-Grand_C4_Picasso-2007-1600-07.jpgCitroen-Grand_C4_Picasso-2007-1600-22.jpgCitroen-Grand_C4_Picasso-2007-1600-33.jpg
Sedmimístné MPV od Citroënu nenadchne jízdními vlastnostmi a kupodivu ani komfortem, ale je docela spolehlivé a má povedený dvoulitrový turbodiesel

Zvolte solidní turbodiesel 2.0 HDI a prakticky se nemáte čeho bát. Je to robustní motor s příjemnou dynamikou a s tímto velkým MPV si hravě poradí. Vlastně jediné pravidelné investice vyžadují repase filtru pevných částic a dolévání potřebného aditiva, ale to obstará servis každý zhruba šest až osm let za rozumných finančních podmínek.

Ani elektronika není v případě Picassa takový strašák. Jenom se za každou cenu vyhněte robotizovanému automatu BMP6. Buď se smiřte s nutností manuálního řazení, nebo berte spolehlivý klasický automat v silnější verzi dvoulitru HDI 165.

Ford Galaxy 2.2 TDCI

Kdo potřebuje velké MPV, ale nechce rezignovat na jízdní vlastnosti a dynamiku, toho určitě osloví Ford Galaxy v sedmimístném provedení. Skvělou volbou je dvoulitr TDCI (prakticky stejný motor, jaký má výše uvedený Citroën), ale na dlouhých trasách a s velkým zatížením vynikne suverénní povaha silnějšího agregátu 2.2 TDCI.

Ford-Galaxy-2006-1600-02.jpgFord-Galaxy-2006-1600-04.jpgFord-Galaxy-2011-1600-0e.jpg
Ford Galaxy odveze sedm lidí, motor 2.2 TDCI je robustní, spolehlivý a velmi silný. Navíc má Galaxy, na poměry MPV, příjemné řízení a velmi dobré jízdní vlastnosti

Sice dává s manuálem zabrat spojce a v případě automatu (zde s měničem, nikoli dvouspojkou) se doporučuje měnit olej nejpozději každých 60 000 km, avšak v táhlém dálničním stoupání vám všechno vrátí. Jistě, vezme si osm litrů nafty, ale mechanicky je to motor spolehlivý a kdo potřebuje, pověsí za něj dvě tuny.

I životnost podvozku je u S-Maxe a Galaxy překvapivě lepší než u Mondea a i když vám bude při vyšším kalupu asi vadit citelný hluk od rozměrného čelního skla, pořád je tohle mimořádně kultivované a pohodlné auto. A když to vezmete přes alpský průsmyk, hravost podvozku tohoto velkého MPV vás překvapí.

Kia Sportage 2.0 CRDI

I když není SUV zrovna nejpraktičtější, někdo ho prostě chce. Velmi dobrou volbou po stránce spolehlivosti je minulá generace korejského SUV Kia Sportage s naftovým motorem 2.0 CRDI. Bohatě stačí jeho slabší varianta o výkonu 100 kW, ale i se silnější verzí 135 kW neuděláte chybu.

Kia-Sportage-2011-1600-05.jpgKia-Sportage-2011-1600-71.jpgKia-Sportage-2011-1600-ea.jpg
Minulá Kia Sportage se povedla. Nejen, že docela dobře jezdí, ale ani se moc nekazí a má velmi spolehlivý dvoulitrový turbodiesel. Počítejte jen s vyšší spotřebou

Motor se vyznačuje mimořádnou mechanickou spolehlivostí a ochotou snášet poměrně neurvalé zacházení. Vydrží i oddalované výměny oleje, neboť jeho velká olejová náplň nezdegraduje tak rychle. Pozlobit může snad jen EGR ventil, který se postupem času přilepí v otevřené poloze.

Kia Sportage ale nevykazuje ani poruchy elektroniky, naopak s jednoduchým interiérem a výbavou problémy nebývají. I podvozek má velmi solidní životnost. Dokonce se dá doporučit také automatická převodovka. Sice krade motoru trochu výkonu a zvyšuje spotřebu zhruba o litr až litr a půl, je však spolehlivá a k charakteru SUV se hodí.

Mazda 6 Wagoon 2.0 MZR

Jestli nechcete riskovat případné problémy ojetých turbodieselů (jakkoli jsme do našeho výpisu vybrali ty spolehlivější zástupce), radost vám určitě udělá minulá generace Mazdy 6 v provedení kombi. Atmosférický dvoulitr, který najdete i v soudobém Mondeu nebo některých Volvech, je prakticky bezproblémový motor.

Mazda-6_Wagon-2008-1600-05.jpgMazda-6_Wagon-2008-1600-13.jpgMazda-6_Wagon-2008-1600-17.jpg
S naftou není Mazda 6 žádná velká výhra. Mnohem jistější je koupit klasickou benzínovou atmosféru. Nebude to trhač asfaltu, ale při základním servisu přežije všechno

Mazda má výborný podvozek, skvělé řízení a kombík je i dostatečně prostorný, aby odvezl čtyřčlennou rodinu. S vyšší nominální spotřebou asi počítáte, ale po dálnicích Evropu projedete za zhruba osm až devět litrů podle toho, kolik toho naložíte.

Minulá generace Mazdy 6 se vyznačuje i dobrou mechanickou a elektronickou spolehlivostí a vlastně není nic vážného, čeho byste se měli bát. Při koupi si ale dejte pozor na stav převodovky, spojky a celého podvozku.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud