11
Fotogalerie

Dlouhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Na Autobahnu

Minulý týden proběhl autosalon ve Frankfurtu, kam jsme se vypravili autem. Proč bychom také létali letadlem, když nám v redakci stojí Leon Cupra, že ano.

Kapitoly článku:


Minulý týden proběhl autosalon ve Frankfurtu, kam vyrazila také naše redakce. Protože jde o autosalon, který je docela blízko a hlavně protože máme v redakci dlouhodobě testovaný Seat Leon ST Cupra, nebyl tentokrát moc velký problém vyřešit otázku, jak se do Frankfurtu vypravíme. Vyrazíme Leonem. Konečně mu budeme moci pořádně protáhnout jeho 280 oficiálních koní. Mimochodem auto už bylo také na brzdě, takže již víme, že má koní více. Ale o tom až příště.

Trasa byla nejjednodušší možná. Z Prahy po D5 směr Rozvadov, dále na Norimberk a po dálnici číslo 3 do Frankfurtu. Ubytování jsme měli ve Friedrichsdorfu kousek nad Frankfurtem, takže to dohromady znamenalo zhruba 540 kilometrů a podle předpokladů plánovače tras něco málo přes pět hodin jízdy.

_DSC0894.jpg_DSC0895.jpg
Seat Leon Cupra je auto pro dálnice jako stvořené, přičemž je jedno, jestli vyznáváte klidných 130 km/h, nebo německých 230 km/h. A to je na něm asi vůbec nejlepší

130 km/h je nuda

Leon Cupra je výborný v tom, jak umí měnit svou tváří. To si takhle jedete v režimu Comfort po dálnici do Rozvadova se zapnutým tempomatem, auto je absolutně tiché a vůbec nedává najevo svůj potenciál. V tuhle chvíli byste snad ani nechtěli věřit tomu, že o pár stovek kilometrů dále se v Německu zavěsíte s tím stejným Leonem za Audi S6, které vám neujede, respektive že vám budou muset vyklízet levý pruh auta typu BMW M550d. Už jsme to psali, ale já to musím zopakovat: Na to, co Leon Cupra umí, jde skutečně o hodně nenápadný vůz.

V klidném režimu cestování není podle palubního počítače zas takový problém jet se spotřebou pod osm litrů. Znovu zopakuji, že se bavíme o autě, které dokáže prohnat podstatně silnější a dražší modely. Už jenom za tuhle vlastnost si Leon Cupra zaslouží vaší pozornost. Mimochodem podle Racelogicu jedete 130 km/h v momentě, kdy máte nastavený tempomat na 135 km/h.

Pro zajímavost přidáme jeden graf. Je v něm krásně vidět, jak nekonstantně vůz s aktivovaným tempomatem vlastně jede, i když vy si za volantem myslíte, že je vaše rychlost stálých 135 km/h. 

nor_f.jpg
Když vám tachometr ukazuje konstantních 135 km/h, v reálu se pohybujete kolem 130 km/h a systém rychlost neustále upravuje. Ta krásně rovná zpomalení má na svědomí adaptivní tempomat

Jinak tempomat v testovaném Leonu umí brzdit až do zastavení, ale v kolonách dělá zákeřnou věc. Pokud vůz sám dobrzdí, zastaví se a vy nešlápnete na brzdu, po nějaké době se ozve hláška, že se tempomat vypíná a auto se v tu chvíli zase začne rozjíždět, jako kdyby před sebou nemělo žádnou překážku. Až se vám to stane poprvé, docela se leknete.

230 km/h je zábava

Cestování v německém stylu je s Leonem Cupra regulérní zábava. Nejprve jsem měl v plánu jet svižně, ale jenom chvíli, abych alespoň trochu šetřil benzin, ale nějak mi to nedalo. To, s jakou lehkostí Leon zrychluje i vysoko nad hranicí 200 km/h, vás zkrátka dostane.

Na německých dálnicích navíc můžete bez problémů jet v nejtvrdším a nejostřejším režimu Cupra, aniž by to s vámi jakkoliv házelo, takže k tomu všemu dostanete ještě sportovní zvuk a o něco větší jistotu v táhlých zatáčkách, které si Leon nechá líbit v rychlostech přes 200 km/h.

_DSC0550.jpg_DSC0548.jpg
Když zrovna neprší, můžete si s Leonem Cupra dovolit v Německu velké věci. Jedete 210 km/h, přidáte plyn a auto s velmi solidním elánem vyrazí vpřed. Maximálních 250 km/h se kvůli provozu nepodařilo vyzkoušet, ale přesto je zřejmé, že s tím nebude mít Leon nejmenší problém

Speciálně úsek mezi Rozvadovem a Norimberkem je pro Cupru jako stvořený. Není zde až tak velký provoz a je tu docela dost zatáček. V prvních chvílích jsem si nebyl úplně jistí tím, když jsem najížděl do oblouku a tachometr ukazoval třeba 210 km/h, ale jde jen o zvyk. S Leonem to většinou nic neudělá. Prostě a jednoduše jede tam, kam namíříte volant. Jediným lehce stresujícím momentem byla dilatační spára při nájezdu na most ještě k tomu v zatáčce, která záď auta lehce rozhodila, ale to bylo na tachometru více než 210 km/h.

Na každý pád Leon Cupra zvládá cestování po německém Autobahnu výborně a jede tak, že vás to bude bavit. Pokud mohu soudit na základě vlastních zkušeností, někteří řidiči jsou ze schopností vlastně docela obyčejně vypadajícího Seatu docela překvapeni.

Jak vypadá takové německé dálniční cestování, to nám ukazuje další graf. Jednalo se o cestu zpět právě z Norimberku na Rozvadov (kde jsou české hranice, to určitě není potřeba zdůrazňovat). Mohu vás ujistit, že taková cesta vskutku ubíhá velmi rychle. 

cupra_style.jpg

Seat

Seat byl založen v roce 1950 poté, co se španělská vláda a banky dohodly na spolupráci s Fiatem. První vůz Seat vznikl v roce 1953.

Spolupráce s Fiatem skončila v roce 1982, za čtyři roky do automobilky vlastnicky vstoupil Volkswagen.

Seat Ibiza • Seat Leon •​ Seat Alhambra •​ Seat Ateca •​ Seat Tarraco •​ Seat Arona

Doporučujeme

Články odjinud