Tento týden jezdíme se třetí generací malého sportovního kupé z Ingolstadtu. Zeptejte se nás na cokoliv, co vás v souvislosti s novým Audi TT zajímá.
Kapitoly článku:
První generace Audi TT způsobila poprask hned nadvakrát: poprvé svým „Bauhaus“ vzhledem, který se natrvalo zapsal do učebnic nejen automobilového designu; a podruhé ostrými jízdními vlastnostmi, které několik zákazníků zaskočily natolik, že výrobce musel spěšně provádět úpravy aerodynamiky i naladění podvozku. Tím sice odstranil přetáčivost při ubrání plynu ve vysoké rychlosti, ale spolu s ním i značnou část hravosti, kterou toto malé kupé původně dostalo do vínku.
Vzhled nového TT oživují i detaily jako stylizované víčko nádrže, příplatkové LED světlomety (34 500 Kč) nebo výsuvný zadní spoiler
V nové, třetí generaci by se TT teoreticky mohlo zase stát řidičským nástrojem. Je o něco menší, o něco lehčí a hlavně – přichází v době, kdy značka posílá do světa řidičsky velmi atraktivní auta.
Ostatně nové Audi TT přebírá mnohé podstatné technické celky z modelu S3, se kterým nám opravdu nevadilo jezdit. Dokonce jsme ho postavili proti dvěma generacím Subaru WRX STi a byl to mnohem vyrovnanější souboj, než bychom se před několika lety odvážili jen pomyslet.
Palubní deska nemá tradiční středový panel; zadní sedačky jsou sklopné
Jak je naším zvykem, přinášíme několik prvních dojmů ze seznamování s novým Audi TT. Testujeme motorizaci 2.0 TFSI s pohonem všech kol:
- Vypadá skvěle! Kontrast oblých obrysů s ostrými liniemi vytváří dramatickou podívanou
- Designéři zachovali stylové víčko nádrže. Pod ním se tentokrát schovává praktické bezzátkové hrdlo, jako mívají třeba Fordy nebo Renaulty
- Opravdu působivý je interiér. Umístění ovládání klimatizace přímo do ventilačních otvorů je vtipné a funkční
- Zato nová koncepce přístrojového štítu nás zatím moc nenadchla. Jistě, sloučení tradiční přístrojovky s displejem infotainmentu na jedno místo je novátorské a zajímavé, přehlednost tím však značně utrpěla
- Na rychloměr a otáčkoměr zbyly jen malé plošky v rozích digitálního panelu. Jestli se dá aspoň otáčkoměr přepnout na větší zobrazení s podrobnější stupnicí, jsme zatím nevypátrali. A snažili jsme se
- Známý motor 2.0 TFSI, který pohání většinu ostrých hatchbacků koncernu VW vč. Octavie RS, je zde naladěn na 169 kW, tedy stejně jako v Golfu GTI s Performance Packem. To není v dnešní době bůhvíco, ale TT s tímhle stádem upaluje nějak podezřele dobře!
- A parádně u toho chroptí. Nepochybujeme, že hrdelní zvuk při akceleraci vzniká uměle, působí však o hodně přesvědčivěji než bručení generátoru v Golfu GTI, Leonu Cupra i Octavii RS
- Naše TT nemá adaptivní tlumiče a komfort odpružení v městských rychlostech je dost neslavný
- Zato má systém Audi Connect, který umožňuje vyhledávat přímo v palubním systému třeba nejbližší parkoviště nebo čerpací stanice. Z Berouna, kde jsme auto fotili, by nás systém ale hnal na benzín až do Hořovic a parkoviště neukázal pro jistotu žádné – ačkoliv jsme zrovna na jednom veřejném stáli
- Pořádné svezení na oblíbených silnicích nás teprve čeká, ale TT se zatím rýsuje docela slibně. Projevuje se jako typická „Haldexová“ čtyřkolka, ale s výhodou nižšího těžiště a kratšího rozvoru než v Golfu R nebo S3
- Možná je to tím, že jsme s žádným TT dlouho nejeli, ale překvapilo nás, že má sklopná zadní sedadla. O víkendu bychom tedy mohli vyrazit na předvánoční nákup do švédského obchodu s naplocho baleným nábytkem. Něco nám ale říká, že vyrazíme spíš někam dál od Prahy…
Všechny funkce infotainmentu včetně navigace jsou integrované do digitálního přístrojového štítu; horní ploška otočného ovladače slouží jako touchpad pro psaní znaků (jméno volaného, cíl cesty) prstem
Nezapomeňte – stejně jako vždy budeme rádi, když se nás zeptáte na konkrétní věci, které vás na novém Audi TT zajímají. Bude-li to v našich možnostech, dotazy zodpovíme v rámci redakčního testu.