Trojka s karoserií kupé si vysloužila spolu s kabrioletem samostatné postavení. Jestli byl hlavním důvodem vzhled, pak udělali mnichovští správné rozhodnutí. Tohle kupé je po stránce designu hodně, ale opravdu hodně povedené.
Kapitoly článku:
BMW usilovně pracuje na kompletní postupce. Docela dlouhou dobu k jejímu zkompletování nebylo daleko, jenže chyběla čtyřka. Ta se nám ukázala coby koncept poprvé před rokem na autosalonu v Detoritu, aby se o pár měsíců později (přesně řečeno v polovině června 2013) s definitivní platností odhalila široké veřejnosti. Na rozdíl od dřívějších dob tedy v nabídce už nehledejme model 3 Coupe, současnost nese označení 4.
Důvody? Čtyřka má být speciální automobil. Vlastně u BMW použili stejnou taktiku, jakou před lety aplikovalo Subaru na své vrcholné STI, ze kterého namísto Imprezy WRX STI udělalo nový model označený prostě jako WRX STI. A podobných případů bychom v historii našli více (viz. třeba Toyota Verso).
Kupé je oproti sedanu výrazně nižší a širší. Nechybí ani bezrámové dveře.
Je speciální?
Na úvod se nabízí prostá otázka: Jaká je realita? Je čtyřka opravdu tak speciální? Nemám ve zvyku příliš rozepisovat design, ale tady se myslím hodí udělat výjimku. Můžete a nemusíte se mnou souhlasit, nicméně jsem toho názoru, že se čtyřkové BMW velmi povedlo. U modelů této značky mě poslední dobou začíná vadit jednotvárnost, se kterou přichází jeden za druhým a vždy se vzhledově opakuje to samé, ale u kupé jakoby známé tvary dostaly své maximální naplnění.
Jak jsme psali už dříve (a jak je u BMW poslední dobou zvykem), na trh dorazila čtyřka rovnou v několika provedeních. Zájemce může zvolit Sport Line, Modern Line, Luxury Line nebo případně nejostřeji vyhlížející M Sport Paket, což byl náš případ. Auto díky tomu dostalo agresivnější nárazník, osmnáctipalcová kola, sem tam se na karoserii objevuje logo M... Stará známá písnička. Ale znovu se budu opakovat, nic to nemění na faktu, že je testovaná konfigurace velmi atraktivní. Soudě podle reakcí kolemjdoucích nejsem jediný, kdo si to myslí.
M Sportovní paket přidá agresivnější nárazník, osmnáctipalcová kola, občas zahlédnete na karoserii písmeno M... Celek vypadá dohromady výborně.
Takže, abych odpověděl na otázku, čtyřkové kupé speciální je. Svým designem rozhodně ano. Je elegantní, má krásnou siluetu, je vyvážené, vypadá agresivně a od pohledu slibuje zatraceně zajímavé svezení. Škoda, že realita není tak ostrá (obzvlášť, když na víku zavazadelníku najdete označení 435i), jak na první pohled vypadá. Ano, do nástupu M3 jde o vrchol nabídky.
Stará známá a notně ohraná pravda říká, že není všechno zlato, co se třpytí. Vzpomínám si, kterak jsem pod článkem, ve kterém jsme čtykřu poprvé představovali, četl rozhořčený komentář na téma, proč u takového auta jsou ještě vůbec vzadu použité klasické žárovky, proč tam nejsou diody. Odpověď asi tušíme všichni, nicméně při bližší prohlídce nejde nic, než suše konstatovat, že žárovky u takového auta vypadají (omlouvám se za ten výraz) jednoduše blbě. Tím spíš, když si uvědomíme, že BMW v blízké době hodlá nasadit laserová světla. Opravdu se absencí diod vzadu tolik ušetří?
Uznávám, je to malinká chyba na kráse, ale samotný fakt, že automobilka typu BMW potřebuje šetřit jednoduše zamrzí.
V následující kapitole se podíváme na to, jak moc se čtyřka liší od starého trojkokvého kupé a jaké rozdíly najdeme při srovnání se základním sedanem.