| Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603

| Tatra 603

 | Tatra 603
 | Tatra 603
 | Tatra 603
51
Fotogalerie

První Tatru 603 dostal před 60 lety prezident Zápotocký k narozeninám

Limuzína s ladnými tvary dva roky vznikala v utajení v pražské konstrukční kanceláři firmy Tatra.

Tatra 603, což byl, jak se nakonec ukázalo fakticky předposlední typ osobního automobilu v produkci nejstarší tuzemské automobilky Tatra, vznikala na počátku padesátých let vlastně ilegálně.

Kopřivnický výrobce nesměl tehdy podle vládního nařízení vyvíjet osobní auta, měl se plně soustředit na vojenské a nákladní vozy. Jenže, některým nadšencům to nedalo, a tak v konstrukční kanceláři Tatry na Smíchově, kde se jinak pracovalo především na tramvajích či trolejbusech, vznikaly první výkresy. Nakonec vývoj velkého osobního služebního auta dostal požehnání tehdejší "strany a vlády" a v prosinci 1956 byla zahájena sériová výroba.

Ve skutečnosti, jak uvádí Jan Tuček ve své knize Auta východního bloku, byl tehdy narychlo smontován pouze jeden kus vozu, který obdržel darem komunistický prezident Antonín Zápotocký.

O sériové výrobě se pak dalo mluvit až v následujícím roce. I tak ale brány výrobního závodu opustilo pouze 350 nových vozů Tatra 603. Teprve v roce 1960 překročila produkce tisícikusovou hranici.

1953 4205703401_bf9b17a2de_o.jpg1953 4206578348_b456868c08_o.jpg1953 6289754972_15c382503d_o.jpg

Původní návrhy musely být přepracovány

Původní návrhy počítaly s ještě sportovnějším tvarem karosérie, než jaká se nakonec dostala do výroby, i tak je ale design vozu hodně ceněný. Zajímavým detailem je například dvoudílné zadní okno a trojice světlometů uprostřed přídě. Design se však v průběhu let u dalších verzí měnil. Z dnešního pohledu je nezvyklé, že vůz se dvěma řadami sedadel byl oficiálně uváděn jako šestimístný.

Šestsetrojka byla na svoji dobu pořádný kus auta. Na délku měřila 506,5 centimetru, také šířka 191 centimetrů (včetně zrcátek) rozhodně není malá.

K pohonu vozu sloužil osmiválcový motor 2,5 litru s výkonem 70 kW (95 koní). Maximální rychlost činila 160 kilometrů v hodině. Převodovka byla čtyřstupňová s řadící pákou na sloupku volantu. Samonosná karosérie se nacházela dvacet centimetrů nad úrovní terénu, všechna kola měla nezávislé zavěšení. V sériové výbavě bylo rovněž nezávislé benzinové topení.

Vzhledem k umístění motoru za zadní nápravou se zavazadlový prostor nacházel vpředu. Objem činil 370 litrů, dalších 120 litrů pro odložení věcí bylo k dispozici za zadními sedačkami.

getthumbnail5I8NE879.jpg

Dobový technický nákres prozrazuje třeba i umístění rezervy

Na poměry tehdejší socialistické produkce byla Tatra 603 velmi luxusním vozem. Například si ji bylo možné objednat v dvoubarevném lakování, což vozu nadmíru slušelo. Platily se však za ni nemalé peníze. Například v roce 1959 stála v Mototechně 98 000 Kč, přičemž Volha GAZ 21 se dala i s rádiem koupit za 55 000 Kč a Škoda Octavia Super za 32 850 Kčs. V sedmdesátých letech se pak cenovka dostala téměř na úroveň 200 tisíc Kčs, za což bylo možné koupit tři exempláře Škody 110 LS.

Tatra 603 vydržela ve výrobě téměř dvacet let. Postupně se však modernizovala. Například v roce 1962 se na brněnském strojírenském veletrhu prezentovala druhá generace už se čtveřicí světlometů vpředu. Kromě bohatého chromování se přepracovala palubní deska, zvýšilo čelní sklo a zvětšil rozchod kol. Jízdní vlastnosti se zlepšily díky montáži příčného stabilizátoru. Výkon motoru se v roce 1964 dostal na 77 kW.

Třetí série se začala vyrábět v roce 1967. Vůz se pak ukazoval například s jinými nárazníky a dva páry předních světlometů se dostaly dále od sebe. Jedno z posledních zásadních vylepšení přišlo v roce 1970, kdy byly bubnové brzdy nahrazeny kotoučovými.

Výroba Tatry 603 skončila v roce 1975. Dohromady bylo vyrobeno přes 20 tisíc kusů. Nástupcem se stala Tatra 613.

1955 4881283681_0f4da21ec9_o1955.jpg1955Tatra 603 Prototype (1955) -03.jpg

1956 3542990756_7c1734f80c_o.jpg1956 4181601052_d2aa6b0bba_o.jpg1956 4206455336_082cd13fbf_o.jpg

1956 4290192039_a6701361d3_o.jpg1956 4290931888_4133b5157f_o.jpg1956 4329318923_2d636794a2_o.jpg1956 4439753533_beb10a278a_o.jpg1956 8257120890_b345858f2b_o.jpg1956 8262975204_f4a7e331bf_o.jpg1956 zapotocky4181588320_2eaacda4db_o.jpg1956autowp.ru_tatra_t603_5.jpg1956Tatra 603-1 (1956) -05.jpg1956Tatra 603-1 (1956) -07.jpg1956tatra_t603_13.jpeg1956tatra_t603_14.jpeg

1956tatra_t603_16.jpeg1957 1.jpg1957 3377765923_62d709bfed_o.jpg

1957 4.jpg1957 4602858023_831a6904a1_o.jpg1957 4881885802_b5862acae6_o.jpg

1957IMG_20151026_0006 1957.jpg1958 2934845550_6b608b7a28_o.jpg1958Tatra 603-1 (1958) -04.jpg

1959 3512511998_e53d34d305_o.jpg1959 4687918234_430f3e4786_o.jpg

1959 4856508423_6dc4c556d0_o.jpg1959 8247796626_5e7a9c05f6_o.jpg1959 tatra_t603_11.jpeg

1959Tatra 603-1 (1956) -06.jpg1960RMCIMG_20151026_0009 1960.jpg1962 12132400_866422356805848_4673112497986128207_o.jpg1962 8386316661_a6f0ffb3a7_o.jpg1962 IMG_20151026_0008 1962.jpg1962 tatra_t2-603_3.jpeg1962 tatra_t2-603_5.jpeg1966 120220112219.jpg1967big-3702114bd3.jpg1967big-3702120a64.jpg1967big-3702126454.jpg

1967Tatra 603-3 (603-2 model 1968) (1967) -056.jpg1967Tatra 603-3 (603-2 model 1968) (1967) -057.jpg1967tatra_t2-603_ii.jpeg1967tatra_t2-603_ii_1.jpeg1967tatra_t603_1.jpg

Doporučujeme

Články odjinud