Golf GTI Clubsport má v technickém průkazu zapsanou hodnotu maximálního výkonu 195 kW (265 k), ale údajně umí až 213 kW (290 k). Tak jak to tedy s výkonem je?
Volkswagen Golf GTI letos slaví čtyřicáté narozeniny, což si přirozeně žádá nějaký speciální dárek. A automobilka jeden takový svým fanouškům nachystala. Do prodeje se dostal Golf GTI Clubsport, který přišel na trh coby nejvýkonnější GTI v historii. Jenže s výkonem je tu trochu potíž.
Automobilka totiž oficiálně prezentuje u Golfu GTI Clubsport coby maximální výkon hodnotu 195 kW (265 k) a točivý moment 350 Nm, nicméně v tiskových materiálech zároveň upozorňuje, že s využitím funkce overboost se výkon zvedne na 213 kW (290 k). O vrcholu točivého momentu se pro změnu nemluví vůbec. Kolik tedy vlastně tohle GTI nabízí?
Volkswagen Golf GTI Clubsport: Základní technické údaje |
Objem motoru |
1984 cm3 |
Nejvyšší výkon |
195 kW / 265 k |
Při otáčkách |
5350 - 6600 ot./min |
Nejvyšší točivý moment |
350 Nm |
Při otáčkách |
1700 - 5300 ot./min |
Pro úplnost je potřeba doplnit, že titul nejvýkonnějšího GTI v historii už Clubsport nedrží, protože později dorazila ostřejší verze Clubsport S a ta nabízí maximum motoru až 228 kW (310 k). Přesto bylo zajímavé sledovat, kolik vlastně Clubsport na brzdě ukáže.
Oficiálně má mít 265 koní, ale vlastně nabídne 290 koní. A jak vysoký je
ve skutečnosti točivý moment?
Teoreticky by totiž mělo jít o auto velmi podobné Seatu Leon Cupra 290. Ta také umí nabídnout až 213 kW (290 k) a 350 Nm. Jenže jak se ukázalo dříve na brzdě kolegů ze společnosti Dieselpower, Seat v sobě ukrývá více. Výkon se při našem měření dostal téměř na 316 k a točivý moment se vyšplhal na 390,6 Nm. Bude na tom GTI podobně?
Volkswagen Golf GTI Clubsport nakonec vykázal přesně 294 koní dostupných při 5765 ot./min, takže v tomto ohledu na Cupru 290 trochu ztrácí. Točivý moment se vyšplhal na 397 Nm při 4323 ot./min. Po této stránce není automobilce co vytýkat. Clubsport nabídne o hodně více, než co najdete v tabulkách.
Naměřené maximum má hodnotu 294 koní a 397 Nm. Za zhruba 5700 ot./min
ale motor začne ztrácet dech
Menším zklamáním je ale průběh. I na silnici lze poznat, že motor za hranicí šesti tisíc otáček ztrácí dech a graf to krásně potvrzuje. Od 5700 ot./min, kde GTI dosahuje svého maxima, už výkon klesá.
Zde je pro srovnání graf Seatu Leon Cupra 290. Jak je vidět, ve vysokých
otáčkách je na tom španělský hot-hatch lépe
Nicméně oficiálně udávaných 195 kW (265 koní) má být dostupných od 5350 do 6600 ot./min a tak tomu také je. Sečteno a podtrženo, Golf GTI Clubsport nenabízí 265 koní a 350 Nm, nýbrž jeho motor disponuje parametry 293 koní a 397 Nm.