86
Fotogalerie

Test BMW X4 xDrive35i: Vařili v Mnichově guláš

„Vařila myšička kašičku....“, to určitě každý zná. U BMW se evidentně tímto inspirovali. Akorát místo kaše uvařili pořádný guláš smíchaný ze všeho možného a celé to zabalili pod jméno X4. Jenže víte co? Ono to funguje. A nejen prodejně.

Kapitoly článku:


BMW se před několika lety pustilo do segmentu, kterému se každý druhý smál. Moc dobře si vzpomínám, jak se tenkrát psalo, že se lidé od BMW zbláznili, když chtějí dávat dohromady kategorii velkých SUV a kupé. Jenže X6 se prezentovalo stejně jako třeba Porsche Cayenne. V médiích se píše o tom, jak je to celé špatně, zákazníci naproti tomu berou showroomy útokem a všichni chtějí přesně tato auta.

Myslet si můžeme, co chceme, ale čísla hovoří nekompromisně. BMW X6 má na svém kontě přes 250 000 prodaných automobilů. A to je univerzální argument, který lze použít na jakoukoliv kritiku.

Dalo se čekat, že BMW nenechá tento úspěch ležet jen tak ladem. A tak ještě před uvedením BMW X6 druhé generace dorazilo menší X4. Nebudu daleko od pravdy, když napíšu, že jde (minimálně na první pohled) o absolutní zmenšeninu původního konceptu. Menší brácha nabízející to samé, akorát za relativně nižší cenu. Hned jak jsme tohle auto uviděl, byla mi jasná jedna věc. X4 je pro automobilku sázka na jistotu. Tohle bude prodejní úspěch.

x44.jpgx441.jpg
BMW X4 navazuje přímo na BMW X6. V běžném provozu budete mít problém poznat, kdo z této dvojice kolem vás zrovna projel. 

Fakticky jde o další směs různých segmentů. V mnichovské kuchyni už uvařili třeba 3 GT nebo 5 GT. X4 je pouze další guláš. A míchá toho dohromady tolik, že to snad ani nemá cenu rozebírat, takže se raději podívejme na fakta.

BMW X3 základem

Zjednodušeně řečeno je X4 sportovně laděná X3. Technický základ mají obě auta stejný, shodují se také třeba rozvorem náprav, novinka je ale výrazně nižší. Přesně řečeno činí rozdíl 36 mm. Ovšem pozor, tento rozdíl se týká výhradně karoserie, nikoliv světlé výšky. Také tu mají obě auta stejnou, byť se to na první pohled nemusí zdát. Podvozek nabídne na poměry SUV slušných 204 mm.

x4_39.JPGx4_13.JPG
Techniku daroval model X3. Stejný je rozvor náprav, karoserie je v případě X4 výrazně nižší. Určitě ale nejde o malé auto, jak by se snad mohlo na pohled zdát. 

BMW X4 je oproti X3 také o čtrnáct milimetrů delší a cestující sedí o dva centimetry níže vpředu, respektive o 28 mm níže vzadu. Tiskové zprávy hovoří rovněž o sportovně naladěném podvozku, a to vše je završené karoserií tvářící se jako kupé.

Do testu se nám dostavilo vrcholné benzinové provedení xDrive35i s přeplňovaným šestiválcem, s M Paketem a červeným lakem karoserie. Je to přesně to stejné auto, jaké můžete vidět na plakátech.

Když si vše zmíněné přeložíme, zjistíme, že by X4 mělo být auto mnoha tváří. Na jednu stranu to je vůz se sportovními ambicemi, sportovním podvozkem, který ale má na druhou stranu podvozek dost vysoký na to, že by snad mohl i něco přejet v terénu. No a k tomu všemu tu máme geny z X3, což je vlastně takové klasické a relativně velké SUV. Že by X4 bylo i praktické? Zdá se, že máme co testovat.

x4_42.JPGx4_29.JPG
Testované „skoro M“ dostalo kromě jiného agresivní přední nárazník. Bohužel to, co se tváří jako velké nasávací otvory, je pouze efektní plast bez dalšího významu. 

První dojmy: Zase to stejné BMW

Nerad bych se někoho dotkl, ale aktuálně není BMW zrovna dvakrát kreativní. Když se ohlédnu a zavzpomínám na auta této značky, která jsme za posledních pár měsíců testovali, musím se přiznat, že mi všechna tak trochu splývají v jedno. Design i interiér se stále opakují. Je to dobře, nebo to je špatně? Asi na tom nakonec nezáleží, protože je to zkrátka fakt. A ten je opět podložený prodejními čísly. BMW se drží ověřené praxe, což je samozřejmě logické.

Nevýhodou je, že si jsou auta navzájem podobná. BMW má hodně širokou nabídku a důkladně vyplňuje mezery na trhu. S tím se pak rozdíly zmenšují. Pěkně to demonstruje zrovna řada 3 Touring, 3 GT, X3 a X4. U posledního jmenovaného navíc platí, že je na první pohled skoro stejný jako jeho větší sourozenec X6.

První myšlenky se proto nemohly nemotat kolem toho, že jsem stejné auto už testoval. Kromě designu vás v tom utvrdí i interiér. Tohle uspořádání jsme zkoušeli tolikrát, že vás rovnou odkážu do sekce testů BMW, kde si můžete vybrat skoro cokoliv a budete vědět, o čem je dnes řeč. Jedním dechem ale musím dodat, že „zase to stejné BMW“ zároveň znamená opět velmi dobře zpracovaný interiér, přehledně rozmístěné ovladače nebo třeba výborný systém iDrive. Ale to už známe. 

Radosti
Velice univerzální auto
Povedený podvozek a motor
Relativně prostorný interiér
Chování při ostré jízdě
Výborně pracující převodovka
Starosti
Slábnoucí brzdy
Vyšší reálná spotřeba / malý dojezd
Špatný výhled vzad přes malé okno
Aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech
S příplatky vysoká konečná cena
7  /10

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud