Sněhoblátochod, správně ZIL-29061, projede všechno. Válce ve tvaru šroubovice umožňovaly neuvěřitelnou průchodnost blátem, terénem, sněhem a dokonce vodou. To se na Sibiři hodí, zvláště když nevíte, kam přistane návratový modul posádky Sojuzu

Sněhoblátochod, správně ZIL-29061, projede všechno. Válce ve tvaru šroubovice umožňovaly neuvěřitelnou průchodnost blátem, terénem, sněhem a dokonce vodou. To se na Sibiři hodí, zvláště když nevíte, kam přistane návratový modul posádky Sojuzu

MAZ 543 byl původně vyvíjen jako mobilní odpalovací zařízení, ale osvědčil se i jako letištní hasící speciál

MAZ 543 byl původně vyvíjen jako mobilní odpalovací zařízení, ale osvědčil se i jako letištní hasící speciál

A když už jsme u speciálních strojů pro práci na letišti, co třeba tento tryskový odfukovač sněhu, postavený na nákladním voze Kamaz?

A když už jsme u speciálních strojů pro práci na letišti, co třeba tento tryskový odfukovač sněhu, postavený na nákladním voze Kamaz?

I v moderní době vznikají v Rusku podivné stroje. Toto je Avtoros 8x8 Šaman

I v moderní době vznikají v Rusku podivné stroje. Toto je Avtoros 8x8 Šaman

Avtoros Šaman 8x8 sice vypadá brutálně, ale pohání ho vcelku skromný třílitrový diesel Iveco o výkonu 146 koní

Avtoros Šaman 8x8 sice vypadá brutálně, ale pohání ho vcelku skromný třílitrový diesel Iveco o výkonu 146 koní

Dnes jsou terénní luxusní sportovní kříženci mezi kupé a SUV v módě. V Sovětském svazu je ale vyráběli už v šedesátých letech

Dnes jsou terénní luxusní sportovní kříženci mezi kupé a SUV v módě. V Sovětském svazu je ale vyráběli už v šedesátých letech

No řekněte, není terénní verze GAZíka M20 Pobědy roztomilá? Podle nás vypadá lépe než třeba BMW X4 v M Paketu

No řekněte, není terénní verze GAZíka M20 Pobědy roztomilá? Podle nás vypadá lépe než třeba BMW X4 v M Paketu

Lokomotivu M62 znáte? Ano, to je přeci legendární Sergej, který byl ve verzi bez tlumičů výfuku slyšet asi deset kilometrů daleko a proto se mu přezdívalo také „Bubny tajgy“ nebo „Poslední Stalinova pomsta“

Lokomotivu M62 znáte? Ano, to je přeci legendární Sergej, který byl ve verzi bez tlumičů výfuku slyšet asi deset kilometrů daleko a proto se mu přezdívalo také „Bubny tajgy“ nebo „Poslední Stalinova pomsta“

Ale co dělá Sergej na terénních pneumatikách a ne na kolejích? Inu, to byste se museli zeptat v Rusku. Jen připomeneme, že lokomotiva vážila 116 tun a poháněl ji dvoutaktní dieselový dvanáctiválec o výkonu skoro 2000 koní

Ale co dělá Sergej na terénních pneumatikách a ne na kolejích? Inu, to byste se museli zeptat v Rusku. Jen připomeneme, že lokomotiva vážila 116 tun a poháněl ji dvoutaktní dieselový dvanáctiválec o výkonu skoro 2000 koní

Tady máte raketový transportér MAZ 543 v celé „kráse“ včetně makety svého nákladu s jadernou hlavicí (jak jinak)

Tady máte raketový transportér MAZ 543 v celé „kráse“ včetně makety svého nákladu s jadernou hlavicí (jak jinak)

MAZ 543 poháněl diesel D12A-525 o zdvihovém objemu 38,9 litru a výkonu 525 koní. Vůz uvezl 22 tun nákladu rychlostí až 50 km/h

MAZ 543 poháněl diesel D12A-525 o zdvihovém objemu 38,9 litru a výkonu 525 koní. Vůz uvezl 22 tun nákladu rychlostí až 50 km/h

Největší sedan na světě vznikl na základech tahače a poháněl ho motor o objemu 38,8 litru. Sedan s hmotností 28 tun měl dva volanty a utáhl až 85 tun. Vznikly jen tři kusy a používal se například k tahání letadel. Například při přehlídce vyvezl prototyp nadzvukového Tupolevu Tu-144

Největší sedan na světě vznikl na základech tahače a poháněl ho motor o objemu 38,8 litru. Sedan s hmotností 28 tun měl dva volanty a utáhl až 85 tun. Vznikly jen tři kusy a používal se například k tahání letadel. Například při přehlídce vyvezl prototyp nadzvukového Tupolevu Tu-144

My jsme měli Škodu 135L, v Sovětském svazu měli ZIL 135L. Sloužil jako univerzální tahač (tanků, raket nebo jiného nákladu)

My jsme měli Škodu 135L, v Sovětském svazu měli ZIL 135L. Sloužil jako univerzální tahač (tanků, raket nebo jiného nákladu)

ZIL 135P je další obojživelné transportní vozidlo vyráběné v 60. letech

ZIL 135P je další obojživelné transportní vozidlo vyráběné v 60. letech

Mezi nejznámější (a nejpoužívanější) ruské obojživelné stroje patří ZIL 49061

Mezi nejznámější (a nejpoužívanější) ruské obojživelné stroje patří ZIL 49061

ZIL 4906 vznikl původně jako transportér již zmíněného „sněhoblátochodu“. Sloužil i jako transportní vozidlo návratových modulů pro astronauty

ZIL 4906 vznikl původně jako transportér již zmíněného „sněhoblátochodu“. Sloužil i jako transportní vozidlo návratových modulů pro astronauty

Model ZIL 49061 je osobní verze obojživelného transportéru. V odlehlých končinách Ruska slouží dodnes

Model ZIL 49061 je osobní verze obojživelného transportéru. V odlehlých končinách Ruska slouží dodnes

ZIL 49061 používá také ruská Federální kosmická agentura k přepravě vrácených astronautů. V armádě sloužil k záchraně katapultovaných pilotů nebo jako polní ambulance

ZIL 49061 používá také ruská Federální kosmická agentura k přepravě vrácených astronautů. V armádě sloužil k záchraně katapultovaných pilotů nebo jako polní ambulance

ZIL E 167 je nástupce ZILu 135L. Je to opět univerzální tahač, který sloužil především jako obrněné řídící centrum, štábní vozidlo nebo ambulance

ZIL E 167 je nástupce ZILu 135L. Je to opět univerzální tahač, který sloužil především jako obrněné řídící centrum, štábní vozidlo nebo ambulance

ZIL E 167 poháněly dva vidlicové osmiválce 7,0 l o celkovém výkonu 360 koní. Spotřeba? Norma říká 100 na 100

ZIL E 167 poháněly dva vidlicové osmiválce 7,0 l o celkovém výkonu 360 koní. Spotřeba? Norma říká 100 na 100

Velikost ZILu E 167 vynikne především v porovnání s běžným vojenským terénním vozidlem. Brodivost měl ale jen 800 mm, to je jako dnešní Range Rover.

Velikost ZILu E 167 vynikne především v porovnání s běžným vojenským terénním vozidlem. Brodivost měl ale jen 800 mm, to je jako dnešní Range Rover.

MAZ 543 byl původně vyvíjen jako mobilní odpalovací zařízení, ale osvědčil se i jako letištní hasící speciál
A když už jsme u speciálních strojů pro práci na letišti, co třeba tento tryskový odfukovač sněhu, postavený na nákladním voze Kamaz?
I v moderní době vznikají v Rusku podivné stroje. Toto je Avtoros 8x8 Šaman
Avtoros Šaman 8x8 sice vypadá brutálně, ale pohání ho vcelku skromný třílitrový diesel Iveco o výkonu 146 koní
21
Fotogalerie

Galerie: Rusové umějí nahnat strach! Stačí vidět tato terénní vozidla

Terénní lokomotiva? To můžou vyrobit jen v Rusku! Podívejte se na další šílenosti, které vznikly především pro potřeby Rudé armády.

Kapitoly článku:


V zemi, kde zítra již znamená včera, vzniklo především v období studené války mnoho bizarních dopravních prostředků pro potřeby armády. To víte, když polovinu rozlohy státu tvoří neprostupná bažina, potřebujete něco, co přepraví vojsko a proviant na frontu. A ne vždy se můžete spolehnout na největší nákladní vrtulník na světě.

snehoblatochod.jpgmaz_453 hasic.jpgtryskovy pluh.jpg
Sněhoblátochod (nebo chcete-li cнегоболоточод), hasící speciál MAZ 543 či tryskový odklízeč sněhu, to skutečně mohou postavit jen v Rusku

Když skončila druhá světová válka a vztahy se západními mocnostmi zamrzly, skončily také dodávky západního vybavení. I když kopie amerických Jeepů a nákladních vozidel vydržely v různých obdobách v sovětské a později ruské armádě dodnes, pokoušeli se sovětští inženýři sestavit i vlastní prostředky.

A tak vznikly neuvěřitelné šílenosti. Jen v Rusku mohli postavit terénní lokomotivu nebo tzv. sněhoblátochod pro vyprošťování navrácených modulů Sojuzu. Ostatní šokující stroje, které mnohdy svým vzhledem nahánějí strach, si prohlédněte v přiložené galerii. A to se věnujeme jen „autům“ a necháváme stranou například ekranoplány...

Doporučujeme

Články odjinud