Trhu států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se dle statistik asociace automobilových výrobců ACEA v uplynulém roce dařilo nadmíru dobře. V celkem třicítce sledovaných zemí si klienti koupili přes 14,2 milionu nových osobních vozů. Odbytová čísla dodávek a dalších lehkých užitkových automobilů vede ACEA separátně, zde zahrnuta nejsou.
Oproti 13 milionům a navíc necelým 7 tisícům za rok 2014 to znamená zisk 1,2 milionu kusů, respektive 9,2 %. Evropa se tak dostala z recese, zvýšení objemu prodejů napomáhá i levná ropa a tím pádem také pohonné látky. Současný pozitivní trend můžeme vyčíst z prosincových výsledků, kterými se tentokrát podrobněji zabývat nebudeme. Poslední měsíc letopočtu 2015 byl s 1,156 mil. auty nejlepším za jedenáct sezón, překonal tedy i předkrizové období!
Nejoblíbenější modely
Nejprodávanějším novým osobním autem v Evropě je dle JATO Dynamics Volkswagen Golf. JATO ovšem místo přesných dat uvádí jen tisíce kusů a navíc letos publikuje údaje pouze z pěti největších trhů (jejich výčet viz níže). I proto v celkovém pořadí chybí třeba jeden hlavně u nás důležitý model...
Nicméně zůstaneme-li na pěti nejvýznamnějších trzích, Volkswagen Golf si loni koupilo 383 tisíc Evropanů, o 1 % více než v roce 2014. Druhý Ford Fiesta dosáhl 258 tisíc a zlepšila se o dvě procenta. Třetí je Polo (229 tisíc registrací a +8 %). Čtvrté místo znamená nelichotivý propadák roku pro Renault Clio (224 tisíc), stačilo mu k němu o 3 % méně. Corsa je pátá (+6 % a 214 tisíc). Šestý Peugeot 208 zaznamenal 181 tisíc kusů se ziskem 7 %, sedmička patří Fordu Focus (176 tisíc aut a nárůst o 3 %). Nissan Qashqai se zvedl o vysokých 13 % na 167 tisíc.
Z hlediska meziročního přírůstku jsou na tom ještě lépe Fiat Panda (158 tisíc, o 16 % více) a desátý první malý crossover, Renault Captur (153 tisíc registrací a +20 %).
V dvacítce nejprodávanějších aut najdeme dva modely střední třídy, pět kompaktů, sedm malých vozů, dvě supermini (obě od Fiatu), tři malé a jeden kompaktní crossover
Audi A3 chyběly do Top 10 tři tisícovky (150 tis), ale pohoršilo si o dvě procenta. Veleskok +38 % zajistil Passatu titul meziročního šplhouna a 149 tisíc místo dvanácté. Za ním je „lev“ 308 s 26% postupem a 146 tisíci celkem. Pětistovka od Fiatu (145 tisíc aut) sice také dvě procenta ztratila, ale turínská automobilka minivozům vládne. Astra je patnáctá (144 tis., o 4 %), nejprodávanějším modelem Mercedesu byla třída C (135 tis., +22 %), nová generace se chytla. Vzrůstající oblibu malých crossoverů dokazují Opel Mokka (132 tisíc, +29 %) a Peugeot 2008 (128 tisíc registrací, +16 %). Devatenáctá je Toyota Yaris (125 tisíc, +7 %) a pořadí nejlepších uzavírá Dacia Sandero, zaznamenala 121 tisíc nových vozů a prodalo se jich o 6 % více než loni.
Nejprodávanější značky
Absolutní žebříček značek má pro větší přehled tentokrát 20 míst. Dominuje mu samozřejmě Volkswagen s konečným účtem 1,727 milionu nových osobních aut. Nad milion se dostal ještě stříbrný Ford (1,021 mil.) a pomyslný bronz patří Renaultu (975,5 tisíce). Opel/Vauxhall (942,1 tis.) obsadil „bramborovou“ příčku. Top 5 uzavírá Peugeot (856 tisíc). Pod ní zůstalo Audi (767,2 tisíce), ale z německého luxusního triumvirátu byly čtyři kruhy nejúspěšnější. Za nimi se seřadili ti ostatní, tedy BMW (748,2 tis.) a Mercedes (737,3). Značka s trojcípou hvězdou je uváděna správně bez Benzu, neboť do ní patří i divize AMG a Maybach. Devátý skončil Fiat (656,7 tis.), desátá naše Škoda (617,6 tis.).
Přes půl milionu se přehouply dvě nejúspěšnější japonské značky: Toyota a Nissan, ale ještě i Citroën. První patnáctku doplňují oba koncernoví Jihokorejci, tedy Hyundai s Kiou. Kdo by před pár lety čekal, že rumunská Dacia překoná Seat? Do nejlepší dvacítky se vešly ještě Volvo, Mazda a překvapivě i Mini.
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí značek v roce 2015 |
Pořadí |
Model |
1-12/2015 [ks] |
1-12/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
VOLKSWAGEN |
1 727 094 |
1 621 224 |
105 870 |
6,5 % |
2. |
RENAULT |
975 450 |
877 091 |
98 359 |
11,2 % |
3. |
MERCEDES |
737 278 |
652 373 |
84 905 |
13,0 % |
4. |
FORD |
1 020 875 |
940 242 |
80 633 |
8,6 % |
5. |
NISSAN |
557 354 |
479 299 |
78 055 |
16,3 % |
6. |
BMW |
748 176 |
676 618 |
71 558 |
10,6 % |
7. |
FIAT |
656 669 |
586 294 |
70 375 |
12,0 % |
8. |
PEUGEOT |
856 091 |
786 176 |
69 915 |
8,9 % |
9. |
OPEL/VAUXHALL |
942 128 |
886 450 |
55 678 |
6,3 % |
10. |
HYUNDAI |
470 130 |
424 021 |
46 109 |
10,9 % |
11. |
AUDI |
767 173 |
726 144 |
41 029 |
5,7 % |
12. |
MAZDA |
211 391 |
174 628 |
36 763 |
21,1 % |
13. |
ŠKODA |
617 636 |
582 241 |
35 395 |
6,1 % |
14. |
TOYOTA |
565 317 |
534 232 |
31 085 |
5,8 % |
15. |
KIA |
384 790 |
353 719 |
31 071 |
8,8 % |
16. |
MINI |
187 706 |
156 908 |
30 798 |
19,6 % |
17. |
VOLVO |
285 861 |
255 880 |
29 981 |
11,7 % |
18. |
CITROËN |
549 684 |
525 151 |
24 533 |
4,7 % |
19. |
DACIA |
382 948 |
364 219 |
18 729 |
5,1 % |
20. |
SEAT |
338 383 |
328 246 |
10 137 |
3,1 % |
- |
Celkem |
14 202 024 |
13 006 885 |
1 195 139 |
9,2 % |
Meziročně se nejvíce zvedl Mercedes (+13 %), Fiat má +12 %, postup Renaultu překročil jedenáct procent, což je u tak vysoko postavené značky obdivuhodné, BMW hlásí +10,6 %, za což se také rozhodně stydět nemusí. Ve spodní polovině najdeme ještě větší pozitivní skoky, Mazda má přes 20 %, Mini do nich moc nechybělo, Nissan se zlepšil o 16,3 %, dvouciferně rostlo i Volvo a Hyundai. Jenže vypovídací hodnota těchto čísel je mnohem menší, více napoví žebříček podle navýšení v kusech. Vedoucí VW si polepšil o skoro 106 tisíc aut, Renault o 98,4 tisíce, Mercedes rozmnožil počty o 85 tis., Ford o 80,6 tisíce a pátý Nissan má +78 tisíc. Japonská automobilka boduje díky crossoveru Qashqai. Propadák nehledejme ani zde...
Žebříček koncernů
Velmi zajímavý je žebříček koncernů. Některé značky dohromady ACEA bohužel neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan. Pro úplnost alespoň krátce: celá skupina VW prodala ve sledovaných evropských státech v roce 2015 3,522 milionu nových vozů, druhý francouzský PSA 1,481 mil. a třetí je Renault s 1,358 mil. Na čtyřku vyšplhal Ford, ten má na kontě pochopitelně stejnou cifru jako ve značkách, Lincolny v Evropě oficiálně nekoupíte. Pátá skupina Opel vykazuje 946,2 tisíce.
BMW s Mini prodaly skoro 936 tisíc kusů, Fiat Chrysler Automobiles 872,5 tisíce a trojcípá hvězda 833,2 tisíce. Toyota dosáhla na necelých 605 tisíc. Nissan pak 557,3 tisíce. Pokud bychom jeho výsledek přičetli k Renaultu, dostane se s 1,915 mil. před PSA. To samé platí o koncernu Hyundai-Kia, který by předstihl s 854,9 tis. Daimler a dostal by se na osmičku.
V tomto pořadí nárůstů vede právě německý Daimler, který si polepšil o 17,7 %, před Nissanem (16,3 %), FCA má o 13,6 % více a BMW Group hlásí navýšení o 12,3 %. Renault a Ford vykazují kolem devíti procent, čísla u Toyoty, VW a PSA začínají šestkou, Opel překročil alespoň dvouprocentní metu.
Největší trhy
Naší západní sousedé si v roce 2015 koupili 3,206 milionu nových vozů, Německo je tak tradičně největším trhem starého kontinentu. Velká Británie obsadila druhé místo, obyvatelé Spojeného království obohatili svoje garáže o 2,634 milionu osobních aut. Francouzský trh se zastavil na čísle 1.917.226, italský (1.574.872) se umístil jako čtvrtý a Španělé jsou pátí (1.034.232), větší země na Pyrenejském poloostrově se dostala přes milion jako poslední. Meziroční nárůst zaznamenaly všechny státy z této tzv. Velké pětky. Nejvyšší plusovou hodnotu vykazuje Španělsko: 20,9 %, Itálie má také ještě dvouciferné číslo: 15,8 %. Zbylí lídři se chlubí nárůsty v rozmezí od 5,5 do 7 %, což také není vůbec špatné.
Česká republika skončila jako obvykle dvanáctá, ACEA eviduje 230.857 kusů, což značí skok o 20 %, ze 192,3 tisíc. Data jsou totožná s těmi, které uvádí náš Svaz dovozců automobilů (SDA), organizace je tedy přebírá. Jedná se zároveň o nový lokální rekord. Z úspěšnějších zemí, než je ta naše, se dařilo také Nizozemí (+16 %, 449,4 tis. z 387,6 tis.) a Švédsku (+13,5 %, 345,1 tis. místo 304 tis.), jmenujme alespoň ty nejvýraznější procentní postupy, i když nebyly lepší než u nás. Pády v důležitých zemích zcela chybějí, to o aktuální kondici trhu svědčí jasně.
Aktualizováno 20. ledna 2016 09:20 Původní verze tohoto článku neuváděla, že přehled nejprodávanějších modelů se týká pouze pěti největších trhů v Evropě.