Pořadí 20 nejlepších uzavírá Dacia Sandero, zaznamenala 121 tisíc nových vozů a prodalo se jich o 6 % více než loni

Pořadí 20 nejlepších uzavírá Dacia Sandero, zaznamenala 121 tisíc nových vozů a prodalo se jich o 6 % více než loni

Devatenáctá je Toyota Yaris (125 tisíc, +7 %)

Devatenáctá je Toyota Yaris (125 tisíc, +7 %)

Peugeot 2008 si připsal 128 tisíc registrací a +16 %

Peugeot 2008 si připsal 128 tisíc registrací a +16 %

Vzrůstající oblibu malých crossoverů dokazuje také Opel Mokka (132 tisíc, +29 %)

Vzrůstající oblibu malých crossoverů dokazuje také Opel Mokka (132 tisíc, +29 %)

Nejprodávanějším modelem Mercedesu byla třída C (135 tis., +22 %)

Nejprodávanějším modelem Mercedesu byla třída C (135 tis., +22 %)

9. Opel Astra (včetně britského dvojčete Vauxhall): 16 900 registrací, +50,2 %

9. Opel Astra (včetně britského dvojčete Vauxhall): 16 900 registrací, +50,2 %

Pětistovka od Fiatu (145 tisíc aut) sice dvě procenta ztratila, ale turínská automobilka minivozům vládne

Pětistovka od Fiatu (145 tisíc aut) sice dvě procenta ztratila, ale turínská automobilka minivozům vládne

Na 13. místě je Peugeot 308 s 26% postupem a 146 tisíci celkem

Na 13. místě je Peugeot 308 s 26% postupem a 146 tisíci celkem

Veleskok +38 % zajistil Passatu titul meziročního šplhouna a 149 tisíc místo dvanácté

Veleskok +38 % zajistil Passatu titul meziročního šplhouna a 149 tisíc místo dvanácté

Audi A3 chyběly do Top 10 tři tisícovky (150 tis), ale pohoršilo si o dvě procenta

Audi A3 chyběly do Top 10 tři tisícovky (150 tis), ale pohoršilo si o dvě procenta

Na 10. místě najdeme nejúspěšnější malý crossover, Renault Captur (153 tisíc registrací a +20 %)

Na 10. místě najdeme nejúspěšnější malý crossover, Renault Captur (153 tisíc registrací a +20 %)

7. Fiat Panda: 18 942 registrací, +37,6 %

7. Fiat Panda: 18 942 registrací, +37,6 %

Nissan Qashqai se zvedl o vysokých 13 % na 167 tisíc

Nissan Qashqai se zvedl o vysokých 13 % na 167 tisíc

Sedmička patří Fordu Focus (176 tisíc aut a nárůst o 3 %)

Sedmička patří Fordu Focus (176 tisíc aut a nárůst o 3 %)

Šestý Peugeot 208 zaznamenal 181 tisíc kusů se ziskem 7 %

Šestý Peugeot 208 zaznamenal 181 tisíc kusů se ziskem 7 %

Opel Corsa je pátý (+6 % a 214 tisíc)

Opel Corsa je pátý (+6 % a 214 tisíc)

Čtvrté místo získal Renault Clio (224 tisíc), stačilo mu k němu o 3 % méně

Čtvrté místo získal Renault Clio (224 tisíc), stačilo mu k němu o 3 % méně

Třetí je Polo (229 tisíc registrací a +8 %)

Třetí je Polo (229 tisíc registrací a +8 %)

Druhá Fiesta dosáhla 258 tisíc a zlepšila se o dvě procenta

Druhá Fiesta dosáhla 258 tisíc a zlepšila se o dvě procenta

Některou z mnoha verzí Volkswagenu Golf si loni koupilo 383 tisíc Evropanů, o 1 % více než v roce 2014

Některou z mnoha verzí Volkswagenu Golf si loni koupilo 383 tisíc Evropanů, o 1 % více než v roce 2014

Devatenáctá je Toyota Yaris (125 tisíc, +7 %)
Peugeot 2008 si připsal 128 tisíc registrací a +16 %
Vzrůstající oblibu malých crossoverů dokazuje také Opel Mokka (132 tisíc, +29 %)
Nejprodávanějším modelem Mercedesu byla třída C (135 tis., +22 %)
20
Fotogalerie

Galerie: Top 20 nejprodávanějších aut v Evropě za celý rok 2015

Růst odbytu nových osobních aut v Evropě v uplynulém roce přesáhl devět procent. Žebříčkům značek i modelů dominuje tradičně Volkswagen, Škoda uzavírá mezi výrobci první desítku.

Trhu států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se dle statistik asociace automobilových výrobců ACEA v uplynulém roce dařilo nadmíru dobře. V celkem třicítce sledovaných zemí si klienti koupili přes 14,2 milionu nových osobních vozů. Odbytová čísla dodávek a dalších lehkých užitkových automobilů vede ACEA separátně, zde zahrnuta nejsou.

Oproti 13 milionům a navíc necelým 7 tisícům za rok 2014 to znamená zisk 1,2 milionu kusů, respektive 9,2 %. Evropa se tak dostala z recese, zvýšení objemu prodejů napomáhá i levná ropa a tím pádem také pohonné látky. Současný pozitivní trend můžeme vyčíst z prosincových výsledků, kterými se tentokrát podrobněji zabývat nebudeme. Poslední měsíc letopočtu 2015 byl s 1,156 mil. auty nejlepším za jedenáct sezón, překonal tedy i předkrizové období!

Nejoblíbenější modely

Nejprodávanějším novým osobním autem v Evropě je dle JATO Dynamics Volkswagen Golf. JATO ovšem místo přesných dat uvádí jen tisíce kusů a navíc letos publikuje údaje pouze z pěti největších trhů (jejich výčet viz níže). I proto v celkovém pořadí chybí třeba jeden hlavně u nás důležitý model...

Nicméně zůstaneme-li na pěti nejvýznamnějších trzích, Volkswagen Golf si loni koupilo 383 tisíc Evropanů, o 1 % více než v roce 2014. Druhý Ford Fiesta dosáhl 258 tisíc a zlepšila se o dvě procenta. Třetí je Polo (229 tisíc registrací a +8 %). Čtvrté místo znamená nelichotivý propadák roku pro Renault Clio (224 tisíc), stačilo mu k němu o 3 % méně. Corsa je pátá (+6 % a 214 tisíc). Šestý Peugeot 208 zaznamenal 181 tisíc kusů se ziskem 7 %, sedmička patří Fordu Focus (176 tisíc aut a nárůst o 3 %). Nissan Qashqai se zvedl o vysokých 13 % na 167 tisíc.

Z hlediska meziročního přírůstku jsou na tom ještě lépe Fiat Panda (158 tisíc, o 16 % více) a desátý první malý crossover, Renault Captur (153 tisíc registrací a +20 %).

Dacia-Sandero_Stepway_2013_1600x1200_wallpaper_01.jpgToyota-Yaris_2015_1600x1200_wallpaper_07.jpgPeugeot-2008_2014_1600x1200_wallpaper_04.jpgOpel-Mokka_2013_1600x1200_wallpaper_38.jpgMercedes-Benz-C-Class_Estate_2015_1600x1200_wallpaper_04.jpgOpel-Astra_2016_1600x1200_wallpaper_06.jpgFiat-500_2016_1600x1200_wallpaper_0c.jpgPeugeot-308_SW_2014_1600x1200_wallpaper_01.jpgVolkswagen-Passat_2015_1600x1200_wallpaper_06.jpgAudi-A3_Sportback_S-Line_2014_1600x1200_wallpaper_01.jpgRenault-Captur_2014_1600x1200_wallpaper_04.jpgFiat-Panda_Trekking_2013_1600x1200_wallpaper_1b.jpgNissan-Qashqai_2014_1600x1200_wallpaper_05.jpgFord-Focus_ST_2015_1600x1200_wallpaper_06.jpgPeugeot-208_2016_1600x1200_wallpaper_0a.jpgOpel-Corsa_2015_1600x1200_wallpaper_02.jpgRenault-Clio_Estate_2013_1600x1200_wallpaper_04.jpgVolkswagen-Polo_GTI_2015_1600x1200_wallpaper_04.jpg FordFiesta-BWEdition_07.jpgVolkswagen-Golf_2013_1600x1200_wallpaper_12.jpg
V dvacítce nejprodávanějších aut najdeme dva modely střední třídy, pět kompaktů, sedm malých vozů, dvě supermini (obě od Fiatu), tři malé a jeden kompaktní crossover

Audi A3 chyběly do Top 10 tři tisícovky (150 tis), ale pohoršilo si o dvě procenta. Veleskok +38 % zajistil Passatu titul meziročního šplhouna a 149 tisíc místo dvanácté. Za ním je „lev“ 308 s 26% postupem a 146 tisíci celkem. Pětistovka od Fiatu (145 tisíc aut) sice také dvě procenta ztratila, ale turínská automobilka minivozům vládne. Astra je patnáctá (144 tis., o 4 %), nejprodávanějším modelem Mercedesu byla třída C (135 tis., +22 %), nová generace se chytla. Vzrůstající oblibu malých crossoverů dokazují Opel Mokka (132 tisíc, +29 %) a Peugeot 2008 (128 tisíc registrací, +16 %). Devatenáctá je Toyota Yaris (125 tisíc, +7 %) a pořadí nejlepších uzavírá Dacia Sandero, zaznamenala 121 tisíc nových vozů a prodalo se jich o 6 % více než loni.

Nejprodávanější značky

Absolutní žebříček značek má pro větší přehled tentokrát 20 míst. Dominuje mu samozřejmě Volkswagen s konečným účtem 1,727 milionu nových osobních aut. Nad milion se dostal ještě stříbrný Ford (1,021 mil.) a pomyslný bronz patří Renaultu (975,5 tisíce). Opel/Vauxhall (942,1 tis.) obsadil „bramborovou“ příčku. Top 5 uzavírá Peugeot (856 tisíc). Pod ní zůstalo Audi (767,2 tisíce), ale z německého luxusního triumvirátu byly čtyři kruhy nejúspěšnější. Za nimi se seřadili ti ostatní, tedy BMW (748,2 tis.) a Mercedes (737,3). Značka s trojcípou hvězdou je uváděna správně bez Benzu, neboť do ní patří i divize AMG a Maybach. Devátý skončil Fiat (656,7 tis.), desátá naše Škoda (617,6 tis.).

Přes půl milionu se přehouply dvě nejúspěšnější japonské značky: Toyota a Nissan, ale ještě i Citroën. První patnáctku doplňují oba koncernoví Jihokorejci, tedy Hyundai s Kiou. Kdo by před pár lety čekal, že rumunská Dacia překoná Seat? Do nejlepší dvacítky se vešly ještě Volvo, Mazda a překvapivě i Mini.

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí značek v roce 2015
Pořadí Model 1-12/2015 [ks] 1-12/2014 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VOLKSWAGEN 1 727 094 1 621 224 105 870 6,5 %
2. RENAULT 975 450 877 091 98 359 11,2 %
3. MERCEDES 737 278 652 373 84 905 13,0 %
4. FORD 1 020 875 940 242 80 633 8,6 %
5. NISSAN 557 354 479 299 78 055 16,3 %
6. BMW 748 176 676 618 71 558 10,6 %
7. FIAT 656 669 586 294 70 375 12,0 %
8. PEUGEOT 856 091 786 176 69 915 8,9 %
9. OPEL/VAUXHALL 942 128 886 450 55 678 6,3 %
10. HYUNDAI 470 130 424 021 46 109 10,9 %
11. AUDI 767 173 726 144 41 029 5,7 %
12. MAZDA 211 391 174 628 36 763 21,1 %
13. ŠKODA 617 636 582 241 35 395 6,1 %
14. TOYOTA 565 317 534 232 31 085 5,8 %
15. KIA 384 790 353 719 31 071 8,8 %
16. MINI 187 706 156 908 30 798 19,6 %
17. VOLVO 285 861 255 880 29 981 11,7 %
18. CITROËN 549 684 525 151 24 533 4,7 %
19. DACIA 382 948 364 219 18 729 5,1 %
20. SEAT 338 383 328 246 10 137 3,1 %
- Celkem  14 202 024 13 006 885 1 195 139 9,2 %

Meziročně se nejvíce zvedl Mercedes (+13 %), Fiat má +12 %, postup Renaultu překročil jedenáct procent, což je u tak vysoko postavené značky obdivuhodné, BMW hlásí +10,6 %, za což se také rozhodně stydět nemusí. Ve spodní polovině najdeme ještě větší pozitivní skoky, Mazda má přes 20 %, Mini do nich moc nechybělo, Nissan se zlepšil o 16,3 %, dvouciferně rostlo i Volvo a Hyundai. Jenže vypovídací hodnota těchto čísel je mnohem menší, více napoví žebříček podle navýšení v kusech. Vedoucí VW si polepšil o skoro 106 tisíc aut, Renault o 98,4 tisíce, Mercedes rozmnožil počty o 85 tis., Ford o 80,6 tisíce a pátý Nissan má +78 tisíc. Japonská automobilka boduje díky crossoveru Qashqai. Propadák nehledejme ani zde...

Žebříček koncernů

Velmi zajímavý je žebříček koncernů. Některé značky dohromady ACEA bohužel neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan. Pro úplnost alespoň krátce: celá skupina VW prodala ve sledovaných evropských státech v roce 2015 3,522 milionu nových vozů, druhý francouzský PSA 1,481 mil. a třetí je Renault s 1,358 mil. Na čtyřku vyšplhal Ford, ten má na kontě pochopitelně stejnou cifru jako ve značkách, Lincolny v Evropě oficiálně nekoupíte. Pátá skupina Opel vykazuje 946,2 tisíce.

BMW s Mini prodaly skoro 936 tisíc kusů, Fiat Chrysler Automobiles 872,5 tisíce a trojcípá hvězda  833,2 tisíce. Toyota dosáhla na necelých 605 tisíc. Nissan pak 557,3 tisíce. Pokud bychom jeho výsledek přičetli k Renaultu, dostane se s 1,915 mil. před PSA. To samé platí o koncernu Hyundai-Kia, který by předstihl s 854,9 tis. Daimler a dostal by se na osmičku.

V tomto pořadí nárůstů vede právě německý Daimler, který si polepšil o 17,7 %, před Nissanem (16,3 %), FCA má o 13,6 % více a BMW Group hlásí navýšení o 12,3 %. Renault a Ford vykazují kolem devíti procent, čísla u Toyoty, VW a PSA začínají šestkou, Opel překročil alespoň dvouprocentní metu.

Největší trhy

Naší západní sousedé si v roce 2015 koupili 3,206 milionu nových vozů, Německo je tak tradičně největším trhem starého kontinentu. Velká Británie obsadila druhé místo, obyvatelé Spojeného království obohatili svoje garáže o 2,634 milionu osobních aut. Francouzský trh se zastavil na čísle 1.917.226, italský (1.574.872) se umístil jako čtvrtý a Španělé jsou pátí (1.034.232), větší země na Pyrenejském poloostrově se dostala přes milion jako poslední. Meziroční nárůst zaznamenaly všechny státy z této tzv. Velké pětky. Nejvyšší plusovou hodnotu vykazuje Španělsko: 20,9 %, Itálie má také ještě dvouciferné číslo: 15,8 %. Zbylí lídři se chlubí nárůsty v rozmezí od 5,5 do 7 %, což také není vůbec špatné. 

Česká republika skončila jako obvykle dvanáctá, ACEA eviduje 230.857 kusů, což značí skok o 20 %, ze 192,3 tisíc. Data jsou totožná s těmi, které uvádí náš Svaz dovozců automobilů (SDA), organizace je tedy přebírá. Jedná se zároveň o nový lokální rekord. Z úspěšnějších zemí, než je ta naše, se dařilo také Nizozemí (+16 %, 449,4 tis. z 387,6 tis.) a Švédsku (+13,5 %, 345,1 tis. místo 304 tis.), jmenujme alespoň ty nejvýraznější procentní postupy, i když nebyly lepší než u nás. Pády v důležitých zemích zcela chybějí, to o aktuální kondici trhu svědčí jasně.

Aktualizováno 20. ledna 2016 09:20 Původní verze tohoto článku neuváděla, že přehled nejprodávanějších modelů se týká pouze pěti největších trhů v Evropě.

Doporučujeme

Články odjinud