61
Fotogalerie

Nové crash testy: čínský Landwind, Passat B7 ad.

Nárazovými zkouškami prošlo celkem 14 nových modelů. Mezi nimi budí pozornost první „Číňan” v testu EuroNCAP, Landwind CV9.

Čínský Landwind CV9, MPV střední velikosti, se vrací do evropských testů po svém debaklu z roku 2005. Tehdy však byl podroben zkoušce ADAC, která je přece jen vnímána jako neoficiální. Po pěti letech vývoje, kdy údajně konstruktéři pracovali na „adaptaci k plnění těch nejpřísnějších evropských standardů“, se Landwind CV9 ukázal v testu NCAP a dopadl o poznání lépe.

Žádná sláva to ani tentokrát není, ale dvě hvězdy od komisařů EuroNCAP znamenají, že pasivní bezpečnost vozu se již dostala na měřitelnou úroveň, což v minulosti nebylo možné říci. Michiel van Ratingen, generální sekretář EuroNCAP, v této souvislosti prohlásil: „Je jasné, že auta z Číny, Indie a dalších rozvojových zemí začnou v dohledné době zaplavovat naše silnice. EuroNCAP zajistí, aby se zákazníci dozvěděli, jakou úroveň bezpečnosti nabízejí.“

Landwind ale nebyl zdaleka jediným vozem, který novými crash testy prošel a stejně tak není jediným, který stojí za pozornost. Kia Venga splnila reparát zkoušky z letošního února, kdy vykazovala některé nedostatky zvláště při čelním nárazu, na výbornou a obdržela plný počet pěti hvězd. Do „pětihvězdné“ společnosti patří také Audi A1, Mini Countryman, Ford C-MAX a Grand C-Max, Volkswageny Passat a Sharan (alias Seat Alhambra), Kia Sportage a Opel Meriva.

Oproti tomu Jaguar XF, jediný velký sedan v této sérii zkoušek, odjíždí jen se hvězdami čtyřmi. Stejným ziskem byl obdarován také Volkswagen Amarok.

Níže vám přinášíme snímky i hodnocení všech modelů, jež v této sérii nárazovými testy EuroNCAP prošly. Na úvod nabízíme stručný globální přehled, následně si každý z nových testů probereme podrobněji. Nechybí ani obvyklé odkazy na stránky NCAP pro ty, kteří touží po všech podrobnostech.

Celk.JPG
Globální přehled výsledků nejnovějších testů

Audi A1

Skelet karoserie „prcka z Ingolstadtu“ se ukázal být dostatečně pevným. Testy prokázaly, že ochrana obou cestujících na předních sedadlech je dobrá, nedostatky byly zjištěny v ochraně vrchní části trupu řidiče při bočním nárazu, paradoxně lépe dopadlo hodnocení bočního střetu se sloupem, který má pochopitelně horší následky. Ochrana krční páteře řidiče při kolizi vedené zezadu byla hodnocena jen jako marginální.

Tvarování předního nárazníku a kapoty, s výjimkou její hrany, by mělo tělo sraženého chodce dostatečně ochránit. Kontrolky nezapnutých pásů na všech sedadlech i stabilizační systém jsou ve všech verzích standardní výbavou, což se při hodnocení komisaři EuroNCAP setkalo s aplausem a ziskem takřka plného počtu bodů (pokárání si vyžádala jen instalace deaktivace airbagů před spolujezdcem umožňující umístění dětské sedačky proti směru jízdy pouze za příplatek, ačkoli tímto vozem budou zřejmě jezdit především ženy).

Audi 1.jpg Audi 2.jpg Audi 3.jpg
Audi 4.JPG

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Citroën C4

Karoserie kompaktní novinky od Citroënu se ukázala při čelním střetu jako pevná, těla obou cestujících vpředu jsou chráněna dobře a jejich končetiny neohrožují výčnělky palubní desky. Hodnocení bočního střetu dopadlo jako „přiměřené“ (druhé nejlepší možné hodnocení), hůře na tom bylo tělo řidiče při bočním nárazu do sloupu. Ochrana krční páteře řidiče při kolizi vedené zezadu byla hodnocena opět jen jako marginální.

Z hlediska ochrany chodců je na Citroënu C4 velmi dobře tvarován pouze nárazník, kapota ve většině svých částí působí jako dosti nebezpečná. Kontrolky nezapnutých pásů na všech sedadlech i stabilizační systém jsou ve všech verzích standardní výbavou, Citroën však přidává i svoji „specialitu“ v podobě stavitelného omezovače nejvyšší rychlosti, což modelu C4 vyneslo rekordní zisk 97 % v oblasti asistenčních systémů.

Citroen 1.jpg Citroen 2.jpg Citroen 3.jpg
Citroen 4.JPG

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Ford C-MAX

Karoserie kompaktního MPV od Fordu se ukázala při čelním střetu jako pevná, těla obou cestujících vpředu jsou chráněna dobře a jejich končetiny neohrožují výčnělky palubní desky. Ochrana při bočním nárazu je ve většině oblastí dobrá, pouze ochrana hrudníku řidiče byla hodnocena jako „adekvátní“. hůře na tom bylo tělo řidiče při bočním nárazu do sloupu. Ochrana krční páteře řidiče při kolizi vedené zezadu byla hodnocena jako dobrá, což je nejlepší možné hodnocení.

Tvarování předního nárazníku pro ochranu chodců vykazovalo rozporuplné výsledky, stejně jako kapota. Nevhodně byla z hlediska chodců zvolena hrana kapoty, její plocha pak nabízela dobrou ochranu hlavy dítěte, ale špatnou ochranu hlavy dospělého. Kontrolky nezapnutých pásů na předních sedadlech i stabilizační systém jsou ve všech verzích standardní výbavou, na přání se dodává stavitelný omezovač rychlosti.

Ford 1.jpg Ford 2.jpg Ford 3.jpg
Ford 4.JPG

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Ford Grand C-MAX 

Také karoserie většího provedení řady C-MAX od Fordu se ukázala při čelním střetu opět jako pevná, těla obou cestujících vpředu jsou chráněna dobře a jejich končetiny neohrožují výčnělky palubní desky. Je poměrně zajímavé, že hodnocení bočního nárazu je ale výrazně lepší. Za boční střet si tak Grand C-MAX odváží plný počet bodů, při bočním střetu se sloupem znělo hodnocení opět jako „dobré“, pouze s výjimkou hrudníku, kde je „přiměřené“.

Tvarování předního nárazníku pro ochranu chodců vykazovalo i v tomto případě rozporuplné výsledky, stejně jako kapota. Nevhodně byla z hlediska chodců zvolena hrana kapoty, její plocha pak nabízela dobrou ochranu hlavy dítěte, ale špatnou ochranu hlavy dospělého. Kontrolky nezapnutých pásů na předních sedadlech i stabilizační systém jsou ve všech verzích standardní výbavou, na přání se dodává stavitelný omezovač rychlosti.

Ford G 1.jpg Ford G 2.jpg Ford G 3.jpg
Ford G 4.JPG

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Hyundai ix35

Jihokorejské kompaktní SUV ix35 nabízí svým uživatelům tuhou strukturu karoserie, jež cestujícím na předních sedadlech zajišťuje při čelním střetu optimální ochranu všech částí těla, a to bez ohledu na proporce těla a jeho pozici v případě střetu. Také simulace bočního střetu dopadla v případě Hyundai dobře. Při nárazu do sloupu se bohužel záslonový airbagů částečně zachytil za čalounění a plně se nenafoukl. To znamenalo ztrátu bodů jak při střetu se sloupem, tak dodatečně i v hodnocení bočního nárazu s neformovatelnou překážkou. Celkově byla ochrana těla řidiče při bočních nárazech hodnocena jako slabá, oproti tomu ochrana krční páteře při nárazu zezadu byla dobrá.

Tvarování předního nárazníku pro ochranu chodců vykazovalo velmi slušné výsledky, ne tak kapota. Nevhodně byla z hlediska chodců zvolena hrana kapoty, její plocha pak nabízela dobrou ochranu hlavy dítěte, ale špatnou ochranu hlavy dospělého. Kontrolky nezapnutých pásů na předních sedadlech i stabilizační systém jsou ve všech verzích standardní výbavou.

Hyundai 1.jpg Hyundai 2.jpg Hyundai 3.jpg
Hyundai 4.JPG

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Jaguar XF

Struktura karoserie Jaguaru XF, jediného zástupce vyšší třídy cestovních automobilů, byla hodnocena jako dobrá, stejně tak i ochrana předních pasažérů při čelním střetu. Pouze jejich kolena a holeně by mohly být mírně ohroženy ostrými částmi spodního obložení palubní desky. Ochrana při bočním střetu byla hodnocena jako dobrá, pouze boční náraz do sloupu znamená pro řidiče slabou ochranu jeho hrudníku. Špatně dopadlo též hodnocení úrovně ochrany krční páteře proti následkům kolize vedené zezadu.

Jaguar XF je standardně vybaven „aktivní kapotou“, jež se na pokyn čidel v nárazníku detekujícím střet s chodcem zdvihne a zamezí kontaktu chodce s tvrdými částmi pohonné jednotky. Senzory však během testů EuroNCAP nebyly dostatečně citlivé, což většinou nechalo „airbag pod kapotou“ neaktivovaný, takže celkové hodnocení tvarování přídě Jaguaru XF dopadlo v ohledu na ochranu chodců špatně (s výjimkou tvarování nárazníku, ten byl naopak hodnocen velmi dobře). Kontrolky nezapnutých pásů na předních sedadlech i stabilizační systém jsou ve všech verzích standardní výbavou, stejně jako stavitelný omezovač rychlosti. Ten ale nakonec nesplnil požadavky legislativy EuroNCAP, takže se jeho instalace do celkového hodnocení nepromítla.

Jaguar 1.jpg Jaguar 2.jpg Jaguar 3.jpg
Jaguar 4.JPG

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Kia Sportage

Ačkoli se skelet lehkého SUV Kia Sportage ukázal jako dostatečně tuhý, sloupek A se po čelním střetu posunul vzad, byť jen o 2 mm. To však nic nemění na skutečnosti, že oba cestující na předních sedadlech jsou dobře chránění nejen při čelním, ale také při bočním nárazu, v němž Sportage dosáhla na nejvyšší bodové hodnocení. Pouze při bočním střetu se sloupem byl řidičův hrudních chráněn pouze slabě. Ochrana krční páteře při nárazu zezadu byla dobrá.

Tvarování předního nárazníku pro ochranu chodců vykazovalo rozporuplné výsledky, stejně jako kapota. Nevhodně byla z hlediska chodců zvolena hrana kapoty, její plocha pak nabízela dobrou ochranu hlavy dítěte, ale špatnou ochranu hlavy dospělého. Kontrolky nezapnutých pásů na předních sedadlech i stabilizační systém jsou ve všech verzích standardní výbavou.

Kia Sport 1.jpg Kia Sport 2.jpg Kia Sport 3.jpg
Kia Sport 4.JPG

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Kia Venga

Jak již bylo zmíněno v úvodu, poprvé Kia Venga prošla testováním EuroNCAP již na počátku letošního roku, ale potíže při hodnocení čelního střetu vyústily v zisk čtyř hvězd. Automobilka Kia se s touto skutečností nesmířila, zapracovala na posílení struktury karoserie a vyžádala si reparát. Tento krok se jí podařil, tentokrát Venga odjíždí s plným, pětihvězdným hodnocením.

Oproti únorovému testu je vylepšená Venga tužší a nabízí velmi dobrou ochranu pasažérů na předních sedadlech nejen při čelním, ale též při bočním střetu (plný počet bodů), nicméně sloupek volantu a spínací skříňka stále znamenají riziko poranění. Při nárazu do sloupu byla ochrana hrudníku řidiče horší, ale ostatní části jeho těla byly chráněny dobře. Kvalitně jsou chráněny také zátylky cestujících v případě střetu vedeného zezadu.

Tvarování předního nárazníku pro ochranu chodců vykazovalo velmi slušné výsledky, ne tak kapota. Nevhodně byla z hlediska chodců zvolena hrana kapoty, její plocha pak nabízela dobrou ochranu hlavy dítěte, ale špatnou ochranu hlavy dospělého. Kontrolky nezapnutých pásů na předních sedadlech i stabilizační systém jsou v naprosté většině v Evropě prodávaných verzích standardní výbavou. 

Kia Venga 1.jpg Kia Venga 2.jpg Kia Venga 3.jpg
Kia Venga 4.JPG

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Landwind CV9

A konečně zde máme již avizovaného matadora z Číny. Landwind CV9 se zatím oficiálně v Evropě neprodává, ale importér již přijímá objednávky, takže se s ním na našich silnicích setkáme zřejmě již na počátku příštího roku.

Ani pětileté konstrukční úsilí, směřující podle výrobce k posílení bezpečnosti, nedopadlo zrovna oslnivým úspěchem. Struktura karoserie se na poměry evropských aut výrazně zdeformovala, jak ale vidíte na přiložených snímcích následky nejsou zdaleka tak destruktivní jako dříve. Pokrok je citelný, ale na zlomené sloupky a prahy už opravdu zvyklí nejsme.

Landwind CV9 nabízí při čelním nárazu slušnou ochranu většině částí těla řidiče, výrazně posunutý sloupek řízení spolu s rozštěpenou palubní deskou znamenají riziko poškození kolen, holení a chodidel řidiče. Boční ani hlavové airbagy nebyly k dispozici, takže snad ani není divu, že simulace bočního střetu dopadla pro Landwind CV9 špatně, nemluvě o tom, že tři ze čtyř bočních dveří se při nárazu otevřely (pánové z Landwindu tvrdí, že jde o drobný nedostatek v pružinovém systému dveří, jenž bude záhy vyřešen tužšími pružinami). Z výše uvedeného jistě nepřekvapí, že náraz do sloupu komisaři EuroNCAP raději ani nepovolili (ony i ty figuríny totiž něco stojí…). A ještě jedna perlička: test ochrany krční páteře při nárazu zezadu, jenž se odehrává na zvláštní stolici, nemohl být proveden, neboť sedadla ze zkoušených vozů Landwind byla po předešlých zkouškách zničena...

Tvarování předního nárazníku pro ochranu chodců vykazovalo rozporuplné výsledky, stejně jako kapota. Nevhodně byla z hlediska chodců zvolena hrana kapoty, její plocha pak nabízela dobrou ochranu hlavy dítěte, ale špatnou ochranu hlavy dospělého. Kontrolky nezapnutých pásů na předních sedadlech patří do sféry standardně dodávaných prvků, nicméně stabilizační systém ani žádný jiný elektronický prvek aktivní bezpečnosti nejsou zatím k mání ani za příplatek.

Uvidíme, jak si zákazníci dají tyto výsledky dohromady s cenou, která by oproti jinak koncipované konkurenci měla i po úpravách zůstat nižší.

Landwind 1.jpg Landwind 2.jpg Landwind 3.jpg
Landwind 4.JPG

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Mini Countryman

Zpět do civilizace. Struktura karoserie novinky od Mini byla hodnocena jako dobrá, stejně tak i ochrana předních pasažérů při čelním střetu. Pouze kolena a holeně by mohly být mírně ohroženy ostrými částmi spodního obložení palubní desky. Při simulaci bočního střetu Mini Countryman exceloval, pouze při nárazu do sloupu bude hrudník řidiče chráněn nedostatečně. Zato krční páteř obou cestujících na předních sedadlech bude při střetu zezadu chráněna dobře.

Tvarování předního nárazníku a kapoty, s výjimkou její hrany, by mělo tělo sraženého chodce dostatečně ochránit. V místech, kde se očekává náraz hlavy dospělého chodce, je však riziko zranění významné. Kontrolky nezapnutých pásů na předních sedadlech i stabilizační systém jsou ve všech verzích standardní výbavou.

Mini 1.jpg Mini 2.jpg Mini 3.jpg
Mini 4.JPG

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Nissan Micra

Struktura karoserie novinky od Nissanu byla hodnocena jako pevná a kvalitní, stejně tak i ochrana předních pasažérů při čelním střetu. Pouze kolena a holeně by mohly být mírně ohroženy ostrými částmi spodního obložení palubní desky. Při bočním střetu byla bezpečnost řidiče hodnocena jako všestranně kvalitní, a to i přesto, že komisaři EuroNCAP malému Nissanu strhli nějaké body za „prapodivný směr“, jímž zádržné systémy smýkly s figurínou. Ochrana krční páteře řidiče při kolizi vedené zezadu byla hodnocena jako marginální.

Tvarování předního nárazníku pro ochranu chodců vykazovalo velmi slušné výsledky, ne tak kapota. Nevhodně byla z hlediska chodců zvolena hrana kapoty, její plocha pak nabízela dobrou ochranu hlavy dospělého, ale špatnou ochranu hlavy dítěte. Kontrolka nezapnutého pásu řidiče i stabilizační systém jsou ve všech verzích standardní výbavou, u většiny v Evropě nabízených verzí se dodává stavitelný omezovač rychlosti v rámci sériové výroby.

Nissan 1.jpg Nissan 2.jpg Nissan 3.jpg
Nissan 4.JPG

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Opel Meriva

Ačkoli se skelet Opelu Meriva se zadním párem dveří otevíraným proti směru jízdy ukázal jako dostatečně tuhý, sloupek A se po čelním střetu posunul vzad, byť jen o 3 mm. To však nic nemění na skutečnosti, že oba cestující na předních sedadlech jsou dobře chránění nejen při čelním, ale také při bočním nárazu. Ničivější boční náraz na sloup však ukázal jen skromnou ochranu hrudníku řidiče. Ochrana krční páteře řidiče při kolizi vedené zezadu byla hodnocena jako dobrá.

Tvarování předního nárazníku pro ochranu chodců vykazovalo i v tomto případě rozporuplné výsledky, stejně jako kapota. Nevhodně byla z hlediska chodců zvolena hrana kapoty, její plocha pak nabízela dobrou ochranu hlavy dítěte, ale špatnou ochranu hlavy dospělého, a to zvláště s ohledem na tvarování spodní části čelního okna a pat sloupků A. Kontrolky nezapnutých pásů na předních sedadlech i stabilizační systém jsou ve všech verzích standardní výbavou, kromě základních výbavových stupňů jsou sériovou výbavou také kontrolky nezapnutých pásů na zadních sedadlech.

Opel 1.jpg Opel 2.jpg Opel 3.jpg
Opel 4.JPG

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Volkswagen Amarok

Pick-up od Volkswagenu nabízí svým uživatelům tuhou strukturu karoserie, jež cestujícím na předních sedadlech zajišťuje při čelním střetu optimální ochranu všech částí těla, a to bez ohledu na proporce těla a jeho pozici v případě střetu. Také simulace bočního střetu dopadla v případě Amaroku dobře. Při nárazu do sloupu bude citelně ohrožen hrudník řidiče, zbytek bodů Amarok ztratil a na nulovou hodnotu se tím dostal za přenos takových sil do figuríny, jež by tělo člověka nesneslo. Ochrana krční páteře řidiče při kolizi vedené zezadu byla hodnocena jako marginální.

Nebýt nevhodně tvarované hrany kapoty, stala by se příď Amaroku z pohledu ochrany chodců nepřekonatelnou. Kontrolka nezapnutého pásu řidiče i stabilizační systém jsou ve všech verzích standardní výbavou.

VW Amarok 1.jpg VW Amarok 2.jpg VW Amarok 3.jpg
VW Amarok 4.JPG

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Volkswagen Passat

Kupodivu se do nejnovější série testů EuroNCAP dostal také Volkswagen Passat B7, jenž se v modelovém roce 2010 dočkal pouze lehkých úprav v konfrontaci s dosavadní verzí. V rámci racionalizace byly z pochopitelných důvodů převzaty výsledky z testu provedeného v roce 2005, s výjimkou v podobě nových zkoušek střetu s chodcem a ochrany krční páteře posádky při nárazu zezadu.

Skelet karoserie zůstává tuhým a při čelním nárazu chrání vpředu cestující dobře, nicméně sloupek řízení může znamenat hrozbu pro kolena řidiče. Boční střet znamená pro Passat absolutorium, při nárazu na sloup je řidič chráněn dobře, pouze ochrana hrudníku byla hodnocena jako „adekvátní“.

Nové testy ochrany chodců přinesly tato zjištění. Tvarování předního nárazníku vykazovalo rozporuplné výsledky, stejně jako kapota. Nevhodně byla z hlediska chodců zvolena hrana kapoty, její plocha pak nabízela dobrou ochranu hlavy dítěte, ale špatnou ochranu hlavy dospělého. Kontrolky nezapnutých pásů na předních sedadlech i stabilizační systém jsou ve všech verzích standardní výbavou.

VW Passat 1.jpg VW Passat 2.jpg VW Passat 3.jpg
VW Passat 4.JPG

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Volkswagen Sharan

Analýza inspektorů EuroNCAP prokázala, že nové MPV od Volkswagenu je po všech podstatných stránkách identické s Alhabrou prodávanou pod značkou Seat, takže zjištěné výsledky platí beze zbytku také pro ni. Ačkoli se skelet zcela nového Sharanu ukázal jako dostatečně tuhý, sloupek A se po čelním střetu posunul vzad, byť jen o 2 mm. To však nic nemění na skutečnosti, že oba cestující na předních sedadlech jsou dobře chránění nejen při čelním, ale také při bočním nárazu. Také o poznání ničivější boční náraz na sloup ukázal stále alespoň „dobrou“ ochranu posádky. Rovněž ochrana krční páteře řidiče při kolizi vedené zezadu byla hodnocena jako dobrá.

Kontrolky nezapnutých pásů na předních sedadlech i stabilizační systém jsou ve všech verzích standardní výbavou, detekce nezapnutých pásů na zadních sedadlech jsou standardem pro šesti a sedmimístné verze a pro základní, pětimístné varianty se nacházejí v seznamu výbavy dodávané za příplatek.

VW Sharan 1.jpg VW Sharan 2.jpg VW Sharan 3.jpg
VW Sharan 4.JPG

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat je právem považován za vzor auta střední třídy. Zejména kombi Passat Variant s motorem TDI je v ČR velmi populární služební vůz mezi manažery. V současné době se prodává už osmá generace Passatu. V roce 2019 překonal model 30 milionů prodaných kusů.

Ceny a výbava • Facelift 2019 • Škoda Superb iV vs. VW Passat GTE • Test VW Passat Variant 2.0 TDI

Doporučujeme

Články odjinud