Nissan Qashqai dCi 110: Graf akcelerace 0-130 km/h

Nissan Qashqai dCi 110: Graf akcelerace 0-130 km/h

Nissan Qashqai dCi 110: Graf brzdění 150-0 km/h

Nissan Qashqai dCi 110: Graf brzdění 150-0 km/h

90
Fotogalerie

Dlouhodobý test Nissan Qashqai dCi 110: Jak moc potřebujete crossover?

Po třech měsících opustil bílý crossover redakční parkoviště a vydal se tam, odkud k nám původně dorazil – do dealerství Nissanu na pražské Kolbenově ulici. Všechny dojmy a informace, které jsme při společném soužití nasbírali, najdete v tomto článku.

Kapitoly článku:


Jak jsme konstatovali už v úvodním článku, Nissan Qashqai jsme vzali na dlouhodobý (i když v tomto případě spíše střednědobý) test mimo jiné z toho důvodu, že se jedná o nejprodávanější kompaktní SUV nebo crossover na evropském trhu. A to není žádná malá věc: v roce 2015 se SUV poprvé stala nejprodávanější kategorií aut na evropském trhu, když s 3,2 miliony registrací dosáhla podílu 22,5 % a předstihla tak malé vozy. A nejúspěšnější byl právě Qashqai, který překonal VW Tiguan a Kiu Sportage.

Nissan Qashqai dCi 110 267.jpgNissan Qashqai dCi 110 259.jpgNissan Qashqai dCi 110 255.jpgNissan Qashqai dCi 110 264.jpgNissan Qashqai dCi 110 263.jpgNissan Qashqai dCi 110 254.jpg
Qashqai je celoevropsky nejprodávanější crossover, v ČR je třetí za Škodou Yeti a Dacií Duster; v ČR se jich loni prodalo 2630, takže na celkových prodejích Nissanu se Qashqai podílel z více než poloviny

V České republice zbyla na crossover Nissanu až bronzová medaile, v bilanci roku 2015 skončil s 2630 registracemi třetí za Škodou Yeti (5751) a Dacií Duster (3764). Na značku, která byla celkově loni na českém trhu až 14. s podílem 2,17 procenta, je to neuvěřitelný úspěch. Pro ilustraci: Nissan si loni připsal v ČR celkem 5007 registrací, takže každý druhý prodaný Nissan byl právě Qashqai! Hlavní otázka testu se přímo nabízí: co na něm všichni mají?

Náš Qashqai byl vlastně typickým představitelem konfigurace, jaká jde (nejen) v ČR na odbyt zdaleka nejlépe: vznětový motor, manuální převodovka, pohon předních kol. Připomeňme, že ze všech SUV a crossoverů prodávaných na našem trhu má právě Qashqai nejmenší podíl čtyřkolek.

Nissan Qashqai dCi 110 261.jpgNissan Qashqai dCi 110 260.jpgNissan Qashqai dCi 110 257.jpgNissan Qashqai dCi 110 266.jpgNissan Qashqai dCi 110 251.jpgNissan Qashqai dCi 110 256.jpg
LED diody denního svícení i blinkry integrované v zrcátkách jsou elegantní, klasická prutová anténa už méně; Qashqai se nesnaží vypadat jako tradiční SUV, působí spíš dojmem zvýšeného hatchbacku

Jedním z důvodů obliby Qashqaie bude nepochybně rozvržení hlavních ovládacích a informačních prvků. Odpovídá totiž víceméně evropským zvyklostem a cíleně se vyhýbá jakýmkoliv výstřelkům, takže při prvním seznámení v showroomu neodrazuje zájemce nutností zvykat si na nezvyklé uspořádání.

V přístrojovém štítu před řidičem najdete dvojici tradičních přístrojů s kruhovými stupnicemi, oddělených displejem palubního počítače. Ten je sice barevný, ale nepůsobí tak, protože většina obrazovek je laděná monochromaticky. Uprostřed pod středovými výdechy ventilace je panel infotainmentu a o další patro níž panel klimatizace, oba s párem otočných ovladačů fungujících obvyklým a očekávaným způsobem. (Jsou auta, ve kterých se hlasitost nebo teplota nastavuje opakovaným klikáním.) Tempomat i základní hudební a telefonní funkce ovládáte prostřednictvím tlačítek na volantu.

Nissan Qashqai dCi 110 224.jpgNissan Qashqai dCi 110 231.jpgNissan Qashqai dCi 110 223.jpg
Na volantu najdete nejen ovládání hlasitosti a telefonu, ale také palubního počítače (vlevo) a tempomatu s omezovačem rychlosti (vpravo)

Klimatizace v testovaném Qashqai se ovládala konvenčním způsobem, ale měla nekonvenční kalibraci. Podobně jako v mnoha modelech Subaru jsem se nejpříjemněji cítil s nastavenou teplotou až o čtyři stupně nižší než ve většině aut.

Láhev s pitím můžete odložit do kapsy ve dveřích nebo do držáku na středové konzole. Ten ale nebyl řešený příliš šťastně. Větší láhev překážela při řazení a běžný kelímek s kávou do něj zapadl tak hluboko, že při jízdě vždy hrozilo nechtěné uchopení za víčko a následná kávová katastrofa.

Nissan Qashqai dCi 110 236.jpgNissan Qashqai dCi 110 222.jpgNissan Qashqai dCi 110 221.jpgNissan Qashqai dCi 110 227.jpgNissan Qashqai dCi 110 225.jpgNissan Qashqai dCi 110 226.jpg
Parkovací brzda je elektronická; víčko nádrže se uvolňuje z kabiny; méně frekventovaná tlačítka jsou v levé spodní části palubní desky

Infotainment Nissan Connect neohromí supermoderní grafikou nebo převratnými funkcemi, rozhraní je ale velmi přehledné a dobře se mi obsluhovalo i za jízdy. Škoda, že systém nepodporuje procházení skladeb při bezdrátovém připojení chytrého telefonu přes Bluetooth. A možná jsem měl jen smůlu na kvalitu signálu, ale docela často se mi stávalo, že jsem musel přerušit telefonát kvůli nesrozumitelnému zvuku.

Radosti
Ergonomie palubní desky
Přehledný a použitelný infotainment
Rozsah standardní výbavy
Dostupnost úchytů ISOFIX
Šikovná mezipodlaha v zavazadelníku
Velká šířka mezi podběhy
Nízká spotřeba mimo dálnice
Starosti
Nijak oslnivá dynamika
Komfort odpružení na špatném povrchu
Řidičsky neatraktivní projev (oproti hatchbackům)
Přilnavost zimního obutí
Pulsar je celkově lepší auto
5  /10

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud