Kapitoly článku:
Krize je zapomenuta, léta 2012-2014 byla evidentně nejhorší. Trhům států EU a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se podle statistik JATO ve druhém měsíci letošního roku dařilo, dosáhl alespoň úrovně února 2009. V celkem devětadvacítce sledovaných zemí si firemní i soukromí klienti (včetně kupříkladu státních úřadů) koupili takřka 956,4 tisíce nových osobních aut.
Milionová hranice nepadla, ale oproti necelým 887 tisícům za únor 2014 to znamená navýšení o 69,5 tisíce kusů, respektive 7,8 %. To je hodně pozitivní údaj. Do čísel jsou započítávány země Unie kromě Bulharska a Malty, EFTA zastupují Norsko a Švýcarsko a zcela mimo obě organizace strojí taktéž zahrnované Srbsko.
Nejoblíbenější modely
Žebříček nejprodávanějších nových osobních aut v Evropě dle jednotlivých typů se obešel bez překvapení, první je znovu Volkswagen Golf. Jeho 36,3 tisíce exemplářů svědčí o stálé a neutuchající oblibě. VW navíc patří znovu po úspěšném lednu „double“ díky 21,5 tisícům kusů nového Pola.
Bronz náleží Renaultu Clio (21,4 tisíce kusů). Loni nejprodávanější malé auto Evropy, Ford Fiesta, je celkově až pod stupni vítězů (18,5 tis.). Navíc s pádem. Ten si připsala na konto i pátá dvěstěosmička od Peugeotu (17 tisíc aut) a překvapivě také šestý Opel Corsa E (16,7 tis. jednotek). Octavií se prodalo 16,4 tisíce.
Mezi 10 nejprodávanějších aut Evropy se dostal i nový Volkswagen Passat
Překvapení najdeme na osmičce, kde je třetí Volkswagen, velký Passat (15,7 tisíce). Jediný model střední třídy mezi nejlepšími byl v desítce naposledy v srpnu 2014, na té nejspodnější příčce. Aktuálně nahradil Yaris, který se sem protlačil v lednu.
S minimální ztrátou 29 registrací následuje Nissan Qashqai a pořadí bestsellerů uzavírá Audi A3 včetně sportovních derivátů S3 a RS3 (14 tisíc).
Passat vylétl nejvíce, o 6,1 tisíce aut (+63,8 %), Qashqai se může těšit z posílení o 2,5 tisíce kusů (+19,7 %), lehce nad 11 procent hlásí i Octavia a přes deset má ještě druhé nejmenší Audi. Octavii však kusově předstihl Golf (+2 tisíce oproti únoru 2014), A3 pak ještě Polo. Propadákem je bohužel dlouhodobě Peugeot 208, uvidíme, co s odbytem provede nový, mírně modernizovaný model. Zatím se nedaří (-480 kusů, -2,7 %).
Škoda Octavia byla sedmá i v lednu; Corsa si v meziměsíčním srovnání o jednu příčku pohoršila, Peugeot 208 naopak vyšplhal z osmého místa na páté
Fiesta oproti tomu ztratila jen 2801 registrací (-1,5 %) a nová Corsa oproti staré dokonce pouhých 97, respektive šest desetin procenta. Ale záporné znaménko prostě má.
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v únoru 2015 |
Pořadí |
Model |
2/2015 [ks] |
2/2014 [ks] |
Změna [ks] |
Změna [%] |
1. |
VOLKSWAGEN GOLF |
36 292 |
34 292 |
2 000 |
5,8% |
2. |
VOLKSWAGEN POLO |
21 495 |
20 059 |
1 436 |
7,2% |
3. |
RENAULT CLIO |
21 406 |
21 005 |
401 |
1,9% |
4. |
FORD FIESTA |
18 452 |
18 732 |
-280 |
-1,5% |
5. |
PEUGEOT 208 |
17 053 |
17 533 |
-480 |
-2,7% |
6. |
OPEL/VAUXHALL CORSA |
16 719 |
16 816 |
-97 |
-0,6% |
7. |
ŠKODA OCTAVIA |
16 407 |
14 700 |
1 707 |
11,6% |
8. |
VOLKSWAGEN PASSAT |
15 711 |
9 590 |
6 121 |
63,8% |
9. |
NISSAN QASHQAI |
15 682 |
13 100 |
2 582 |
19,7% |
10. |
AUDI A3/S3/RS3 |
14 036 |
12 690 |
1 346 |
10,6% |
- |
Celkem |
956 419 |
886 921 |
69 498 |
7,8% |
Nejprodávanější značky a koncerny
Všechny značky v Top 10 rostou, ztrátu nezaznamenala žádná z nich. Absolutnímu žebříčku dominuje, jak jinak, Volkswagen. Nad sto tisíc kusů se dostal jako jediný s konečným účtem 118.781 nových osobních aut. Renault vyšplhal na dvojku (69.617), bronzový je Ford (63.049), konkurovat VW však nemohou ani jeden.
Evropskou divizi General Motors (59.658) překonal podruhé za sebou Peugeot (61.993). Z německého luxusního triumvirátu bylo v lednu nejúspěšnější šesté Audi (49.490) před osmým BMW (48.278) a devátým Mercedesem (45.087).
Na prvních čtyřech místech nedošlo od ledna k žádným změnám; Fiesta opět zůstala pod konkurenčním Cliem…
Fiat se chlubí 48.306 kusy a jeho umístění fanoušky Turína potěší, protože drahé Germány rozdělil a je sedmý. I Češi mohou mít radost, na desítku se vklínila Škoda (43.548). Mezi nejlepšími chybí Citroën i japonská Toyota.
Meziročně se nejvíce zvedl Renault (+15,1 %), BMW má jen o tři desetinky méně, třetí je v této statistice Volkswagen (+12,3 %) a trojcípá hvězda si polepšila o rovných 12 %.
Velmi zajímavá data poskytuje žebříček koncernů organizace ACEA. Od těch z JATO se ve finále liší, protože zahrnují celou třicítku zemí. Některé značky dohromady evropské sdružení automobilových výrobců navíc ani neslučuje, třeba Hyundai a Kiu, u Renaultu zase chybí Nissan.
…zatímco nejvyšší dvě příčky okupují sourozenci od Volkswagenu
Pro úplnost zmiňme alespoň krátce aktuální pořadí: celá skupina VW prodala v únoru 2015 243,5 tisíce vozů a zvedla se o 11,1 %, druhý francouzský PSA 108 tisíc a třetí Renault 96,8 tisíce. Posiluje čtvrtý Fiat Chrysler Automobiles (+11,2 %, 66,1 tisíce). Ford má 62,5 tisíce přírůstků a uzavírá první pětku.
Šestá je skupina Opel s 60,5 tisíci kusy, ale naopak s minusem o 8,3 % kvůli odchodu Chevroletu. Magickou padesátitisícovou hranici pokořili bez problémů u BMW včetně Mini, hlásí 58,8 tis. Ještě Daimler má na kontě alespoň 52,3 tisíce. Nelze si však v jejich případě nevšimnout meziročních skoků o 16, respektive 14 %.
Největší trhy
Lídrem mezi zeměmi zůstává Německo. Naší západní sousedé si v únoru 2015 koupili 223.254 nových osobních aut (lehká užitková do svých statistik JATO nezahrnuje). Francouzský trh se zastavil na čísle 147.561 a patří mu tentokrát stříbro. Italský coby třetí a poslední vykazuje šestimístnou cifru (135.541). Španělsko se vyhouplo na čtyřku (84.879) a díky štědrým vládním pobídkám, tedy šrotovnému na Pyrenejském poloostrově odbyt vylétl o 22 %.
Také Itálie hlásí výrazných +13 % ve srovnání s loňskem. Británie se sice zlepšila alespoň o dvanáct procent, ale se 76.958 kusy jí patří až poslední místo v tzv. Velké pětce. Navýšení zaznamenali všichni hlavní hráči, Německo ještě sedm a Francie pět procent.
Česká republika skončila dvanáctá, JATO u nás eviduje 16.383 kusů, což značí výrazný skok o 28,2 %, ze 12,8 tisíc. Závidět nám můžou Rakušané, trh ve Východní říši se propadl drsně, o čtvrtinu (takřka 7 tisíc aut!). Mnohem menších -3,5 % hlásí Belgie (o 1600 vozů aut méně), nizozemský úbytek byl tentokrát velmi malý. Naopak se výrazně dařilo odbytu v Polsku (+22,7 %, 28,9 tis. místo 23,6 tis.) a také na skandinávském severu. I švédských 2.200 registrací navíc se rozhodně počítá, znamenají desetiprocentní nárůst.