7
Fotogalerie

Geely CK1 propadlo v crash testech

Nárazový test čínského sedanu Geely CK1 dopadl opět bídně: je to čistá nula, výsledky nestačily ani na jedinou hvězdičku.

Čínským automobilkám rozhodně nechybí sebevědomí, s nímž hovoří o expanzi svých výrobků na světové trhy, ale pasivní bezpečnost řady jejich aut je stále na mizerné úrovni. Otázkou samozřejmě zůstává, jaká zpráva to vlastně je - v zajetí „bezpečnostní totality” jsme si zvykli vnímat špatné hodnocení v crash testu jako hotový horor, výsledkem ale může být také fakt, že v čínských autech se dobře jezdí, zatimco v autech tradičních značek se už jen dobře bourá. A jakkoli realitě bližší bude spíše to, že v čínských autech se špatně jezdí i bourá, pořád se jejich omezené kvality promítají alespoň do velmi nízké ceny. V Evropě si dnes opravdu levné auto koupit nemůžete, neboť trh je tak zregulovaný, že není možné na něj uvést vůz, jenž nebude vybaven řadou drahých prvků a řešení.

Ať už vnímáte současnou, především euroamerickou realitu jakkoli, produkty čínských automobilek do ní rozhodně nezapadají. Společnost Latin NCAP, jihoamerická odnož institutu EuroNCAP, nyní podrobila sedan Geely CK1 běžným nárazovým zkouškám, z nichž si tento stroj neodnesl jedinou hvězdičku. Prakticky nulový bodový zisk zrcadlí skutečnost, že ochrana cestujících je podle vyjádření Latin NCAP „špatná pro většinu částí těla“. Geely CK1 byl jedním z devíti modelů, jež asociace vybrala pro jejich popularitu na místních trzích, kromě jiného mu chyběly jakékoli airbagy.

Latin NCAP.jpg

Představitelé NCAP však varovali automobilku Geely před snahou zlepšit výsledky instalací nějakých dodatečných prvků: „Zástavba airbagů do tohoto auta jeho bezpečnosti nepomůže, neboť samotný skelet karoserie je velmi měkký.“ Z přiloženého snímku je dobře patrná značná deformace karoserie v oblasti střechy, dveřních sloupků i prahů. Náraz proběhl v běžné rychlosti 64 km/h, při níž u nás obvyklejší automobily obvykle nedoznají ani masivnější deformace sloupku A.

Paradoxem zůstává, že právě firma Geely koupila od Fordu značku Volvo, jejíž vozy zůstávají symbolem bezpečnosti. Má rovněž pětinový podíl v továrně LTI vyrábějící taxíky pro Londýn a ambiciózní plány na expanzi do civilizovaných zemí. Založila zde také novou značku Englon (England + London), jež má v brzké době nabídnout kompaktní osobní automobily. Evropské vozy v této sadě testů dopadly pochopitelně lépe, ale v některých případech nijak výrazně. Například Peugeot 207 bez airbagů si odváží jedinou hvězdu.

Geely CK1 pred.jpg Geely crash KO.jpg
Geely CK1 před... a po

Ne všechny čínské automobily však dopadají v nárazových testech tak potupně jako výše zmíněné Geely CK1. Například SUV X240 z dílen automobilky Great Wall, jež se má začít ve Velké Británii prodávat již příští rok, vloni zkoušeli v australském centru NCAP s výsledkem slušných čtyř hvězdiček. Pravdou je, že Great Wall do odolnosti modelu X240 údajně nasypal nehorázné peníze.

Zmiňme na závěr ještě třetí ambiciózní značku z Číny, a sice Brilliance. Ta vloni v dílnách ADACu skládala reparát s vylepšeným modelem BS4, nicméně výsledek byl stejný jako několik let před tím: nula hvězd… 

Brilliance BS4 1.jpg Brilliance BS4 2.jpg
Brilliance BS4 v posledním testu v ADACu zrovna dobře nedopadl...  
GW X240 1.jpg GW X240 2.jpg
... zato Great Wall X240 při zkouškách u australského NCAP uspěl 

Doporučujeme

Články odjinud