Peugeot vyslal do segmentu rychlých naftových kombíků nižší střední třídy novinku v podobě modelu 308 SW GT, který jsme porovnali s naftovou Octavií Combi RS. Než se dostaneme ke klasickému testu, máme pro vás výsledky měření reálného výkonu a dynamiky. Kdo je rychlejší?
Kapitoly článku:
Peugeot 308 SW v provedení GT se poprvé světu ukázal už loni na autosalonu v Paříži, na český trh dorazil ale až letos na jaře. Zájemci si mohou vybrat mezi benzinovou a naftovou verzí, respektive mezi hatchbackem a karoserií kombi.
Nás se týká kombík osazený motorem 2.0 BlueHDi. Zatímco benzinová varianta je dostupná s manuálem, naftovou verzi dostanete vždy s automatickou převodovkou EAT6. Cena takového vozu činí 706 000 Kč po akční slevě 40 000 Kč.
Rychlý Peugeot 308 tak stojí prakticky stejně jako naftová Octavia Combi RS s manuální převodovkou, za kterou zaplatíte 703 900 Kč a která (ano, víme, že to není úplně ideální) také dorazila do tohoto testu. Jen pro úplnost, Octavia Combi RS 2.0 TDI s automatem vyjde na 750 900 Kč.
Cena je téměř stejná, zaměření obou automobilů je také prakticky totožné, přesto ale najdete mezi Octavií a Peugeotem 308 zásadní rozdíly
Oficiální data
Oba soupeři mají pod kapotou dvoulitrový diesel, který by měl vyprodukovat papírově téměř stejný výkon. V případě Octavie dosahuje maximum motoru na 135 kW (184 k) v rozmezí od 3500 do 4000 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 380 Nm od 1750 ot./min do 2500 ot./min.
Francouzský konkurent vyprodukuje ze svého dvoulitru BlueHDi podle oficiálních tabulek výkon 133 kW (180 k) při 3750 ot./min a točivý moment 400 Nm. Jeho maximální hodnota je sice vyšší než vrchol Octavie, ale motor jí nenabízí v širším pásmu otáček. Točivý moment vrcholí při 2000 ot./min. Další oficiální čísla týkající se dynamiky a maximální rychlosti obou kombíků najdete v přiložené tabulce.
Peugeot 308 SW GT vs. Škoda Octavia Combi RS TDI: oficiální technické parametry |
Motorizace |
Peugeot 308 SW GT |
Škoda Octavia Combi RS TDI |
Převodovka |
6st. automatická |
6st. manuální |
Max. výkon (kW/k) |
133/180 |
135/184 |
v ot./min. |
3750 |
3500-4000 |
Max. točivý moment (Nm) |
400 |
380 |
v ot./min. |
2000 |
1750-3250 |
0-100 km/h (s) |
8,6 |
8,2 |
Max. rychlost (km/h) |
218 |
230 |
Pohotovostní hmotnost (kg) |
1520 |
1400 |
Celková hmotnost (kg) |
2020 |
1966 |
Cena od (Kč) |
706 000 |
703 900 |
Naměřený výkon: Realita je docela jiná
Podobně jako u nedávného měření Seatu Leon ST Cupra a Škody Octavia Combi RS osazené benzinovým motorem se i tentokrát ve válcové zkušebně ukázalo, že je realita někde trochu jinde. Pro Škodu platí (a pro koncernové motory obecně to je už pravidlem) pozitivní odchylka, motor tedy nabízí více než slibují tabulky, u Peugeotu je to přesně naopak. Zajímavé jsou také průběhy obou jednotek.
Na válcích si Octavia vedla o poznání lépe než Peugeot. Zatímco francouzské kombi na slibované maximum nedosáhlo, Škoda vykázala vyšší než udávané hodnoty
Naftová Octavia RS se dostala s naměřeným výkonem na 137,5 kW (187 koní) při 3794 ot./min, přičemž z grafu je patrné, že oficiálních 135 kW (184 koní) má řidič k dispozici v ještě širším než slibovaném pásmu (až do zhruba 4200 ot./min). Točivý moment se vyšplhal na 397 Nm při 2316 ot./min a také zde je slibovaných 380 Nm dostupných v širším než udávaném pásmu otáček (zhruba do 3200 ot./min).
Naměřené maximum naftového motoru Octavie je 137,5 kW (187 k) a 397 Nm. Obě hodnoty jsou vyšší než ty, které najdeme v tabulkách
Peugeot 308 SW GT se na udávaných 133 kW (180 k) při měření nedostal. Naměřené maximum je přesně o deset koní nižší (125 kW/170 k), ale dostupné je v pásmu otáček od 3500 do 3800 ot./min. Točivý moment má plynulejší nástup než Octavia a vyvrcholí hned na slibovaných dvou tisících hodnotou 420 Nm, aby následně zase postupně klesal. Jak je vidět z grafu, průběhy u Peugeotu jsou méně „učesané“ než u koncernového dvoulitru. Francouzský diesel také končí své představení už před 4500 ot./min, Octavii můžete vytočit ještě o kousek dále.
Naměřený výkon u Peugeotu je přesně o deset koní nižší než ten udáváný, vrchol točivého momentu se ale vyšplhal na 420 Nm, což je o 20 Nm víc než oficiální maximum