27
Fotogalerie

Evropské modely v USA aneb Snahy o nový život v utajení

Vybrali jsme pro vás několik automobilů evropské konstrukce, jež se vesměs s rozporuplnými úspěchy pokoušely prorazit v USA pod jinými jmény.

Kapitoly článku:


Chutě amerického zákazníka jsou pochopitelně s ohledem na odlišné podmínky a jiný životní styl výrazně odlišné od požadavků zákazníka evropského. Přesto kapacity trhů USA vždy lákaly evropské automobilky k pokusům za Atlantikem prorazit. Ačkoli jsou dnes často vozy pro jednotlivé kontinenty dosti podobné, vzpomeňme na některé vysloveně evropské konstrukce, které se objevily v USA nebo Kanadě.

Renault/AMG/Eagle

Ačkoli se to nezdá, historicky jednou z vůbec nejúspěšnějších evropských automobilek v USA byl Renault. Vozy francouzské automobilky Renault se do USA vyvážely již před první světovou válkou, po té druhé se tam prodávala celá řada modelů včetně typu Dauphine s motorem vzadu. Počátkem sedmdesátých let podepsal Renault smlouvu s americkou automobilkou American Motors Corporation (AMC) o výrobě a distribuci francouzských vozů v síti AMC.

Renault 5 Le Car.jpgRenault Alliance 1.jpgRenault Alliance 2.jpgRenault Alliance 3.jpgRenault Encore 1.jpg
Renault 5 byl v USA prodáván jako Le Car, sedan Renault 9 se napočest uzavřeného kontraktu Renault - AMC jmenoval Alliance a hatchback Renault 11 nesl označení Encore

První vlaštovkou se stal malý Renault 5 prodávaný od roku 1976 v USA pod jménem „Le Car“. O šest let později nastoupil Renault Alliance jako sedan Renault 9 s designem modifikovaným šéfstylistou AMC Richardem Teaguem. S ročním odstupem následoval Renault Encore alias hatchback Renault 11, přičemž je třeba zdůraznit, že tyto vozy se v USA přímo stavěly. Modely Encore i Alliance byly zaříznuty v roce 1987 v souvislosti s převzetím AMC a Jeepu koncernem Chrysler.

Tím ale americká anabáze Renault nekončila. V roce akvizice AMC/Chrysler na americké trhy vstoupil Renault Medallion jako evropský Renault 21. Chrysler Renaulty rychle včlenil pod svoji značku Eagle, pod níž prodával i jiné cizokrajné vozy včetně japonských Mitsubishi. Renault 21 tak změnil své jméno na Eagle Medallion a záhy se po jeho bok zařadil model Eagle Premier alias evropský Renault 25 se zádí upravenou do podoby klasického tříprostorového sedanu.

Eagle Medallion.jpgEagle Premier Medallion Summit.jpgEagle Premier.jpgDodge Monaco.jpg
Vozy Renault se po převzetí AMC Chryslerem dostaly do nabídky značky Eagle

A aby to nebylo tak jednoduché, v modelovém roce 1990 přišla i levnější verze Premieru označená Dodge Monaco. Prodeje vozů Medallion i Premier byly ukončeny už v roce 1992 a samotná značka Eagle je přežila jen o několik let. 

Opel Kadett/Chevrolet Chevette

Jedním z opravdu prvních „světových modelů“ v  dějinách automobilu se stal v půli sedmdesátých let projekt „T-Car“ z dílen General Motors. Základem tohoto projektu se kupodivu stal evropský Opel Kadett, nicméně vývoj probíhal převážně v USA. Kompaktní vůz měl klasické uspořádání pohonného ústrojí a při své severoamerické anabázi přesvědčil tamní řidiče o tom, že i malý automobil se slabým motorem může být radost řídit.

Chevrolet Chevette.jpgChevrolet Chevette 2.jpg
Vauxhall Chevette.jpgVauxhall Chevette 2.jpg
Chevrolet Chevette (nahoře) a jeho britská verze Vauxhall Chevette (dole)

Dobový tisk byl ohromen lehkostí ovládání, hbitostí a překvapivou nabídkou vnitřního prostoru vozů Chevette. Tento „globální projekt“ se stal skutečným úspěchem a jedním z prvních v dějinách automobilu, které obsáhly skutečnou většinu světa, přičemž design a sestava pohonných jednotek vždy odpovídaly místním zvyklostem. „T-Car“ vznikal jako Chevrolet Chevette v USA, Kanadě a Brazílii, Vauxhall Chevette ve Velké Británii, Opel Kadett v Německu, Holden Gemini v Austrálii a Isuzu Gemini v Asii.

Doporučujeme

Články odjinud