Prostor a variabilita patří k hlavním požadavkům motoristů. A to i těch, kteří jej vlastně ani nepotřebují. Na druhou stranu je příjemné vědět, že v případě potřeby „můžete“.
Kapitoly článku:
Tradice (ne)zavazuje
Modely Citroën Berlingo a Peugeot Partner, produkty francouzského koncernu PSA, jsou dlouholetými matadory na evropských trzích s lehkými užitkovými vozidly. Není to nic nového, přesto je třeba to úvodem konstatovat: jsou to prakticky identické vozy, které se od sebe liší jen označením modelů a dílčími specifikacemi.
Také v tomto segmentu panuje stále tužší konkurenční boj a zákazník má k dispozici celou řadu alternativ, nicméně dvojčata Berlingo/Partner nabízejí řadu předností včetně komfortu cestování, prostorného interiéru či kultivovaných a hospodárných vznětových motorů HDi.
První generace modelu Citroën Berlingo se představila v roce 1996 na autosalonu v Paříži a generace druhá, která se vyrábí dodnes (byť s nedávno představeným faceliftem), nastoupila do prodejů v roce 2008. V ladných a bohatě členěných liniích karoserií však snadno objevíte stejné základní proporce včetně mimořádně krátkého zadního převisu.
Nabídka verzí
Citroën Berlingo ve stávajícím provedení (zmíněný facelift se teprve prodávat začne) je k dispozici v základním dvoumístném dodávkovém provedení Furgon s plechovou „boudou“ a jako prosklený pětimístný Multispace. Berlingo Furgon je k mání s výbavami S a SX a se zážehovým čtyřválcem 1,6 VTi o výkonu 98 koní (72 kW), případně vznětovou jednotkou 1,6 HDi dodávanou ve výkonových verzích 75 a 92 koní (55, resp. 68 kW).
Pro Berlingo Multispace je paleta dostupných motorů širší. Najdeme v ní nejen silnější zážehovou šestnáctistovku VTi naladěnou na 120 koní (88 kW) a HDi posílené na 115 koní (84 kW), ale také „ekologickou“ variantu AirDream. Ta vychází z dieselu 1,6 HDi/92 k a vyznačuje se řadou prvků vedoucích k redukci spotřeby a emisí a jako jediná je v rámci řady Berlingo nabízena také s šestistupňovou převodovkou.
Citroën Berlingo XTR v našem čerstvém testu
Výbavové stupně Berlinga Multispace nesou označení Attraction, Tendance, XTR a Exclusive a v současnosti lze volit také z cenově zvýhodněných variant Furio (alias Attraction) a Selection (vychází z Tendance). Kompletní specifikace jednotlivých typů najdete v připojeném přehledu.
Zkoušený vůz
K testu jsme převzali model Citroën Berlingo v takřka nejvyšší výbavě XTR a se slabším z dieselů. 1,6 HDi. Jeho standardní výbava postavení stupně XTR v horní části spektra odpovídá a nachází se v ní kromě jiných čtveřice airbagů, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládanými předními okny a zrcátky, kůží obšitý volant, denní svícení, klimatizace, rádio s CD a MP3 nebo zvýšený podvozek s krytem motoru.
K mání je také široká škála příplatkové výbavy a námi testovaný exemplář byl dovybaven prakticky veškerými „pakety“, takže jeho „akční“ ceníková cena 364 900 Kč narostla na rovný půlmilion.
Na druhou stranu jsme se díky tomu mohli těšit například z parkovacího asistentu vzadu s grafickou a akustickou projekcí ve středovém displeji, tempomatu s omezovačem rychlosti, dvouzónové automatické klimatizace, samočinných stěračů, trojice samostatných sedadel vzadu a celé škály dalších užitečných drobností.
Citroën Berlingo XTR 1,6 HDi 90 |
Rok výroby | 2011 |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH) | 494 400 Kč (akční cena) |
Cena základního provedení (vč. DPH) | 269 900 Kč (akční cena) |
| |
Výbava | |
Posilovač řízení | Ano |
Airbagy | 6x |
El. řízení podvozku | ABS, ESP, ASR, HillStart |
Centrální zamykání | Ano na DO, sklopný klíč |
El. ovládání oken | Ano, 2x, jednodotykové u řidiče |
El. ovládání zrcátek | Ano, vč. vyhřívání a přiklápění |
Čalounění | Látka |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče | Ano, man. |
Stavitelný volant | Ano, výškově i podélně |
Zadní opěradla | Dělená a sklopná |
Tempomat | Ano |
Klimatizace | Ano, aut., dvouzónová |
Autorádio | Ano, s CD, MP3 a vstupy AUX a USB |
Přední mlhová světla | Ano |
Nárazníky v barvě vozu | Ne |
Litá kola | Ano, orig. |
Xenonové světlomety | Ne |
Palubní počítač | Ano |
Na základech užitkového modelu vyvinul Citroen praktické a cenově dostupné MPV s vynikajícími užitnými vlastnostmi. Žádané jsou diesely HDi, ale Berlingo se vyrábí i s benzínovou šestnáctistovkou.
Nová generace • Test Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130