BMW dělalo s představením nové eM-trojky nemalé drahoty. Nyní o ní konečně víme vše a je nejvyšší čas shrnout vše podstatné.
Hlad je nejlepší kuchař. Zřejmě tímto heslem se řidili šéfové mnichovské automobilky, když přemýšleli nad tím, jak pustit do světa informace o nové generaci dnes už legendárního modelu M3. Uběhlo téměř jeden a půl roku od doby, kdy jsme mohli spatřit první špionážní fotografie trojkového sedanu, který nesl typické znaky M modelů značky BMW a mohli si dovolit první alespoň částečně podložené spekulace použití o osmiválcového motoru.
Když se loni na sklonku léta objevily fotografie jen lehce maskovaného kupé se čtyřmi výfuky a dalšími „M artefakty”, všichni příznivci BMW doufali, že nová M3 je na spadnutí, i když zdroje z BMW stále tvrdošíjně trvaly na podzimu roku 2007. Žel bohu nelhaly a teprve postupem času byly potvrzeny předchozí spekulace (zejména implementace motoru V8 s výkonem 420 koní) a na ženevském autosalonu představen i první koncept, který se jen těžko mohl významně lišit od finální podoby.
Možná i proto BMW nelenilo a necelý měsíc po Ženevě ukázalo i první fotografie finální podoby eMkového kupé a následně zveřejnilo všechny technické detaily. Všem spekulacím je nyní konec a s novým BMW M3 vás můžeme konečně detailně seznámit. Tedy alespoň s kupé, nedlouho po něm přijde na trh i sedan a patrně se dočkáme i eMkového kombíku.
Co vše tedy víme? Klíčovou novou informací je hmotnost vozu, kterou BMW dříve nechtělo ani naznačit. Mnichovští v tomto směru bohužel ani v nejmenším nepřekvapili a výsledné kilogramy budou pro puristy definitivně zklamáním. BMW v poslední době nedělá zrovna lehká auta, kupé 335i váží již přes 1600 kg (pohotovostní hmotnost dle BMW, tedy standard plus 75 kg pro řidiče a náklad) a na jeho vlastnostech je to znát. M3, která má proti 335i více než 110 koní k dobru, tak těžko mohla být lehčí, přesto optimisté doufali v hmotnost pod 1600 kg díky standardnímu použití karbonových prvků (zejména střechy) a lehkého motoru V8, který je dokonce lehčí než starší R6. Bohužel, nová M3 je ještě těžší a s pohotovostní hmotností 1655 kg nebude ani při nejlepší vůli mrštným vozem. Přesto díky enormnímu výkonu disponuje váhovým poměrem 3,8 kg na koně, což je číslo velmi slibné a výsledná dynamika to jen potvrzuje - stovka za 4,8 s a maximální rychlost 295 km/h (pro sérii však elektronicky omezena na klasických 250 km/h). Jak si však M3 bude stát na okruhu, kde by dle tradic BMW měla být nejpřesvědčivější, ukáže až čas.
Vzhledem ke zmiňované hmotnosti je pochopitelné použití brzd s vrtanými kotouči o vceklu mastodontních rozměrech 360x30 vpředu a 350x24 vzadu, které by si s 1655 kg „živé váhy” měly poradit. Pomáhat jim v tom budou i pneumatiky o šiři 245 mm vpředu a 265 vzadu (standardní, žádné runflaty) obuté na kola o rozměrech 8,5x18 a 9,5x18. O jejich optimální přilnavost se postarají tlumiče s proměnlivým účinkem EDC známé již z modelů M5 a M6. A již samozřejmostí je dnes použití zadního M diferenciálu s proměnlivou svorností, který by měl pomoci s optimálním přenosem vysokého výkonu na zadní kola.
Vůz bude zprvu nabízen s jedinou převodovkou, manuální šestistupňovou. Oddechnout si tak mohou odprůrci sekvenční SMG, která je v tuto chvíli jedinou volbou pro M5 a M6 a dříve se spekulovalo, že stejně dopadne i nová M3. Nestalo se tak a převodovka SMG se v nabídce objeví až později.
Tím nejlepším na nové M3 bude zřejmě opět motor. Klenot divize M se chlubí nízkou hmotností (202 kg), vysokým výkonem v patřičných otáčkách (8300) a snesitelnou spotřebou (v kombinaci 12, 4 litru na 100 km). I když si tato osmiválcová perla zaslouží maximum pozornosti, tentokrát ji odbydeme jen jednou větou, samotnému motoru jsme se detailně věnovali ve starším článku.
Specifiky nové M3 by se daly popsat stohy papíru (byť i samotnému BMW postačilo skromných 25 stránek), my budeme přece jen stručnější. Pokud vás zajímají další detaily, projděte si následující tabulku s technickými parametry a kvalitní fotogalerii.
Karoserie
|
|
M3 Coupe
|
Počet dveří/míst k sezení
|
|
2/4
|
Délka/šířka/výška
|
mm
|
4 615/1817/1418
|
Rozvor
|
mm
|
2 761
|
Rozchod vpředu/vzadu
|
mm
|
1538/1539
|
Průměr otáčení
|
m
|
11,7
|
Objem palivové nádrže
|
ca. l
|
63
|
Objem chladícího systému
|
l
|
11,4
|
Množství oleje v motoru
|
l
|
8,8
|
Množství oleje v převodovce
|
l
|
2,1
|
Množství oleje v zadním dif.
|
l
|
1,2
|
Pohotovostní hmotnost
|
kg
|
1655
|
Užitečná hmotnost
|
kg
|
500
|
Celková hmotnost
|
kg
|
2 080
|
Maximální zatížení náprav P/Z
|
kg
|
1020/1120
|
-
|
|
-
|
-
|
kg
|
-
|
Maximální zatížení střechy
|
kg
|
75
|
Objem zavazadlového prostoru
|
L
|
400
|
Aerodynamický odpor vzduchu
|
cX x A
|
0,684
|
Motor
|
|
|
Typ/počet válců/počet ventilů na válec
|
|
V/8/4
|
Označení
|
|
MS S60
|
Objem
|
cm³
|
3.999
|
Vrtání/Zdvih
|
mm
|
92,0/75,2
|
Kompretní poměr
|
: 1
|
12,0 : 1
|
Palivo
|
ROZ
|
98 (95)
|
Nejvyšší výkon
|
kW/k
|
309/420
|
při otáčkách
|
min–1
|
8 300
|
Nejvyšší točivý moment
|
Nm
|
400
|
při otáčkách
|
min–1
|
3 900
|
Elektrika
|
|
|
Akumulátor/umístění
|
Ah/–
|
70/Zavazadlový prostor
|
Alternátor
|
A/W
|
180/2 520
|
Podvozek, přenos výkonu
|
|
|
Přední náprava
|
|
náprava typu McPherson, hliníková ramena
|
|
|
|
Zadní náprava
|
|
Pětiprvkové zavěšení
|
Přední brzdy
|
|
Kotoučové, jeden třmen
|
průměr, provedení
|
mm
|
360 x 30, větrané a vrtané
|
Zadní brzdy
|
|
Kotoučové, jeden třmen
|
průměr, provedení
|
mm
|
350 x 24, větrané a vrtané
|
Stabilizační systémy
|
|
ABS, ASC, CBC, DSC; variabilní M uzávěrka diferenciálu
|
Řízení
|
|
Hřebenové s hydraulickým posilovačem
|
Převod řízení
|
: 1
|
12,5
|
Převodovka
|
|
M6
|
Převodové poměry I
|
: 1
|
4,055
|
II
|
: 1
|
2,369
|
III
|
: 1
|
1,582
|
IV
|
: 1
|
1,192
|
V
|
: 1
|
1,000
|
VI
|
: 1
|
0,872
|
VII
|
: 1
|
–
|
R
|
: 1
|
3,678
|
Stálý převod
|
: 1
|
3,846
|
Pneumatiky P/Z
|
|
245/40 ZR18 / 265/40 ZR18
|
Ráfky P/Z
|
|
8,5J x 18 EH2+ IS 29 / 9,5J x 18 EH2+ IS 23
|
Výkony
|
|
|
Hmotnost na výkon
|
kg/kW
|
5.1
|
Litrový výkon
|
kW/l
|
77,3
|
Zrychlení 0–100 km/h
|
s
|
4,8u
|
0–1000 m
|
s
|
-
|
Pružné zrychlení na 4. rychlostní stupeň 80–120 km/h
|
s
|
-
|
Nejvyšší rychlost (elektronicky omezena)
|
km/h
|
250
|
Spotřeba
|
|
|
Město
|
l/100 km
|
17,9
|
Mimo město
|
l/100 km
|
9,2
|
Kombinace
|
l/100 km
|
12,4
|
Emise CO2
|
g/km
|
295
|
Ostatní
|
|
|
Plněná emisní norma
|
|
EU4
|
Nové BMW M3 by mělo být možné začít objednávat v průběhu léta tohoto roku a první vozy by se k zákazníkům měly dostat letos na podzim. Cena zatím není známa, ale očekáváme příznivou cenovku v rozmezí 1,8 a 2 milionů Kč, současná konkurence a moc velký prostor k tvorbě ceny nedává...
BMW M3 E92