Ostuda Volkswagenu s motory TSI nekončí, nyní ostrouhalo Scirocco

Ostuda Volkswagenu s motory TSI nekončí, nyní ostrouhalo Scirocco

Už dvakrát po sobě označil nejprodávanější automobilový časopis v Evropě za nejporuchovější některý z modelů nejprodávanější značky aut v Evropě. Příčina zůstává stejná: selhávající rozvody motorů TSI.

Volkswagen Scirocco má na kontě další titul. Tenhle si ale ve Wolfsburgu do síně slávy nedají. Ocenění Die Goldene Möhre („zlatá mrkev“) totiž německý časopis Auto Bild uděluje automobilům, které způsobily svým majitelům největší trápení.

S prodaným nákladem přes 500 000 kusů na vydání a 2,75 miliony čtenářů je Auto Bild nejčtenějším automobilovým časopisem v Evropě. Nelichotivý titul „zlaté mrkve“ vychází z výsledků ankety Kummerkasten, v jejímž rámci čtenáři nahlašují redakci závažnější poruchy svých aut.

Od prvního prosince 2012 do 30. listopadu 2013 dorazilo do redakce 10 300 platných stížností. Auto Bild započítává pouze ty, které obsahují kompletní údaje o automobilu včetně výrobního čísla. Počet nahlášených závad jednotlivých modelů je následně vydělen počtem zaregistrovaných vozů daného typu v Německu.

„Vítězný“ Volkswagen Scirocco vykázal největší poměrný výskyt závad, přičemž nejčastějším zdrojem problémů byly nechvalně proslulé rozvody motoru 1.4 TSI. Ty ostatně stojí i za vítězstvím velkoprostorového Volkswagenu Touran v loňském ročníku.

Na druhém místě ankety Kummerkasten 2013 se umístil Chevrolet Captiva, rovněž kvůli rozvodům. Jeho rozvodový řemen praská dlouho před uplynutím doporučeného intervalu výměny. A bronzovou mrkvičku sklidila Škoda Yeti – opět v souvislosti s rozvody! V tomto případě zlobí motor 1.2 TSI. České SUV přitom ještě před dvěma lety vyšlo z ankety jako nejspolehlivější model.

Achillova pata TSI

Volkswagenu se tak opět vrací problém nedostatečně dimenzovaných rozvodů v motorech TSI, který byl široce medializován v roce 2012 – právě zásluhou Auto Bildu. Rozvodový řetěz podléhá předčasnému opotřebení a pokud si zákazník nevšimne charakteristického chrastění zastudena včas, dříve či později přeskočí o zub. Výsledkem může být i velmi závažné poškození motoru.

V reakci na vysoký počet přeskočených řetězů u vozů s nízkým nájezdem byl Volkswagen nucen nabídnout kulanci – hrazení i pozáruční opravy výrobcem. V plném rozsahu na ni však měli nárok pouze majitelé nejvýše tříletých aut s méně než sto tisíci najetými kilometry.

Problémy byly i dříve

Není to v posledních letech zdaleka poprvé, kdy je produkce skupiny Volkswagen skloňována v souvislosti se závažnými poruchami motoru.

„Hlavní opěrný pilíř obliby Passatu – vznětové motory TDI – se tentokrát pořádně zakymácel,“ napsal v roce 2011 specializovaný časopis Ojetiny, vydávaný pod hlavičkou Světa motorů. Populární turbodiesely 2.0 TDI se vstřikováním čerpadlo-tryska dokázaly majitele Passatu překvapit selhávajícím pohonem vyvažovacích hřídelí, poddimenzovaným napínákem rozvodového řemenu a dokonce i praskajícími hlavami.

Loni pak Volkswagen musel sáhnout ke svolávací akci nevídaného rozsahu. Jak informoval web E15.cz, koncern zve do servisů kvůli různým technickým problémům  téměř 2,6 milionů vozů. Svolávací akce se týká několika automobilek koncernu včetně české Škody. 

Zákazníci neutíkají

Prodejním výsledkům Volkswagenu kvalitativní excesy nijak neubližují. Například v listopadu 2013 si značka v Evropě připsala celkem 133 179 registrací a snadno tak potvrdila svoji pozici dlouhodobé jedničky.

Nejprodávanějším modelem automobilu v Evropě je, rovněž dlouhodobě, Volkswagen Golf. Aktuální sedmá generace kompaktního hatchbacku má motory z nové konstrukční řady, u nichž by se problém s rozvody už vyskytovat neměl.

Zdroj: AutoBild.de

Doporučujeme

Články odjinud