I když se výsledky tradičního žebříčku TÜV nedají vždy brát zcela bez výhrad, u některých vozů je zřejmé, že při jejich konstrukci nebo výrobě neproběhlo vše ideálně. Patří totiž mezi nejporuchovější v mnoha věkových kategoriích.
Pokračování 2 / 9
2. Chevrolet Matiz/Spark
V Koreji vyráběný minivůz s logem tradiční americké automobilky patřil k levným autům. Matiz míval roztomilý výraz, následník spark se tvářil náležitě dramaticky.
Proto také ve statistikách TÜV najdeme na spodních příčkách v kategorii 2-3 a 4-5letá auta jméno spark a v těch následujících matiz. Dohromady nechybí v žádné z nich.
Technici našli v u nejstarších matizů vážnou závadu v 36,5 procentech případů.
Pokračování 4 / 9
4. Dacia Logan
Výrobky rumunské automobilky vlastněné Renaultem lze na spodních příčkách žebříčku nalézt velmi často. Kromě loganu se to týká také Sandera a oblíbeného SUV Duster. V jeho případě je to kategorie nejmladších aut 2-3 roky.
Logan spadl mezi deset nejhůře hodnocených aut ve věku 2-3, 4-5, 6-7 a 8-9 let. Starší verze vlastně ani neexistují.
8-9leté logany mají v průměru 31,5 procenta vážných závad.
Pokračování 5 / 9
5. Chevrolet Captiva
Nové Chevrolety se už v Evropě neprodávají, ale střední SUV captiva, které má po technické stránce sourozence v Opelu Antara, bylo svého času docela oblíbené.
Vlastně všechny captivy, které se dají v bazarech i u soukromníků najít, jsou rizikové. Do desítky nejhorších aut na STK se dostaly ve všech kategoriích od 2 do 9 let.
Osmi až devítileté captivy mají procento vážných závad 29,5.
Pokračování 6 / 9
6. Volkswagen Sharan
Velkoprostorový rodinný vůz míval původně stejný technický základ se Seatem Alhambra i Fordem Galaxy. Nyní již má Ford model, který si vyvinul zcela sám.
Generace Sharanů, která se vyrábí a prodává nyní, už mezi nejhůře hodnocená auta nepatří. Špatnou pověst na německých technických kontrolách má ovšem ta minulá. Proto se mezi deseti nejporuchovějšími auty umístila v kategoriích od 6 do 11 let.
Nejstarší exempláře mají v průměru vážné závady v 35,4 procentech případů. Vzácně se s nimi v tomto věku shodují s 35,6 procenty i zmíněné Fordy Galaxy.
Pokračování 7 / 9
7. Fiat Punto
Městský vůz tradiční italské značky se vyrábí s tímto názvem již přes dvacet let. Do statistik se však dostala až auta současné třetí generace, konkrétně ve stáří 2-3 a 4-5 let.
Čtyř až pětiletá punta mají v průměru vážné závady ve 14,9 procentech případů, což je sice téměř o osm procent lepší výsledek než v případě úplně nejhorší Dacie Logan, ale přesto pětkrát větší riziko problémů při koupi než u nejlepších vozů v tomto stáří.
Pokračování 9 / 9
9. Kia Sorento
Toto poměrně velké korejské SUV se dostalo mezi deset nejhůře hodnocených ve věku 2-3 a 10-11 let. Jde tedy o zcela odlišné generace.
Nicméně o tom, že tato značka, případně její zákazníci, nevěnují vždy a všemu náležitou péči, svědčí i nelichotivá umístění některých dalších modelů v jednotlivých věkových kategoriích. Například mezi těmi nejmladšími vozy dopadla tentokrát úplně nejhůře na Slovensku vyráběná Kia Sportage, v žebříčku deseti nejporuchovějších šesti až sedmiletých aut je pak ještě rio.