7 otázek a odpovědí kolem pneumatik. Víte, jak prodloužit jejich životnost?

Moderní pneumatiky s nízkým valivým odporem zvládnou svému majiteli po dobu své životnosti ušetřit více než pět tisíc korun na palivu v porovnání s běžným produktem. Další tisíce lze ušetřit díky kontrole správného tlaku.

Poslední březnový den končí povinnost mít na autě nasazené zimní pneumatiky, pokud je na silnicích sníh, led námraza nebo takové podmínky během doby jízdy hrozí.

V těchto dnech tedy velká část motoristů zamíří do pneuservisů, aby zimní pláště vyměnili za letní. Mechanici zajisté pneumatiky správně nahustí i namontují. Jenže co dělat dál, aby pneumatiky déle vydržely a třeba také nezhoršovaly spotřebu? Odpovědi na některé komplikovanější otázky naleznete níže. 

1) Na kterou nápravu se nasazuje méně, a na kterou více ojetý pár použitých pneumatik?

Platí, že horší pneumatiky patří dopředu a lepší dozadu. To i v případě, že kupujete jeden pár nových a druhý si necháte z minulé sezony. Nezáleží přitom na tom, zda vlastníte "předokolku", auto s pohonem zadní nápravy nebo vůz kategorie 4x4. Je to kvůli bezpečnosti. Nedotáčivý smyk totiž drtivá většina řidičů zvládá podstatně úspěšněji než přetáčivý.

Zajímavosti | Bezpečnost | Život řidiče | Pneumatiky

Test letních pneumatik 225/45 R17: Continental první a jedno překvapení

2) Lze životnost celé nové sady čtyř kol nějak prodloužit?

Ano, velmi jednoduše. Stačí, když zhruba po ujetí každých pěti až deseti tisíc kilometrů prohodíte kola z přední nápravy na zadní a naopak. Samozřejmě to platí u těch aut, kde mají všechna čtyři kola stejné rozměry.

Klepněte pro větší obrázek

Předepsané rozměry kol i pneumatik pro každý typ aut jsou uvedené ve velkém technickém průkazu

3) Co když mi zbydou dvě pneumatiky, které ještě můžu používat a už nelze sehnat další dvě stejného typu?

Můžete mít na obou nápravách rozdílné typy. Avšak je třeba dbát na to, aby měly shodný rozměr, správné indexy a pokud možno podobné vlastnosti jako ty zbývající dvě. Opět pamatujte, že ty nové patří dozadu.

Život řidiče | Pneumatiky

Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

4) Když se přes všechny rady o správnosti používat v zimě zimní a v létě letní rozhodnu mít po celou sezonu na autě zimní plášť, musí mít minimální hloubku dezénu 4 milimetry?

Ne. Stejně jako pro letní platí zákonná povinnost dodržet minimální hloubku dezénu 1,6 milimetru. Je pak ale třeba myslet na to, že takto sjetá pneumatika bude mít výrazně horší parametry, takže to doporučit určitě nelze.

5) Můžu jako rezervu použít například zimní pneumatiku? 

Ano, to lze, stejně tak i naopak. Je to určitě lepší řešení než třeba dojezdová sada, která je vám při větším defektu na nic. Rezerva se používá pro nouzové dojetí, tudíž nepodléhá stejným pravidlům jako stále používané pneumatiky.

Technika | Život řidiče | Pneumatiky

Jak má policie kontrolovat pneu? Podle indikátorů a následně měřidlem

6) Kolik lze ušetřit na palivu, když si koupím kvalitní pneumatiky s nízkým valivým odporem?

V současnosti již existují pneumatiky, u nichž je štítku nejekologičtější písmenko A. Takové dokážou každých sto kilometrů uspořit v porovnání s těmi označenými "G" více než půl litru paliva. Větší úspory jsou při větších rychlostech, tedy zpravidla na dálnici.

7) Jak často je třeba kontrolovat správný tlak, kde ho zjistím a kolik "prodělám" na spotřebě, když budu jezdit na podhuštěných gumách?

Ideálně se tlak kontroluje každé dva týdny, ale vhodné je to udělat alespoň jednou měsíčně. Pokud je v pneumatice oproti správné hodnotě tlak nižší o půl baru, zvýší se spotřeba v řádu několika procent. Pokud ale poklesl již o celý bar, počítejte s navýšením apetitu vozu nejméně o desetinu. Tlak se měří vždy před jízdou než se pneumatika zahřeje. Správné hodnoty naleznete obvykle na středovém sloupku u dveří řidiče, bývají také na vnitřní straně víčka palivové nádrže a samozřejmě v návodu k obsluze. Kromě toho, že podhuštěná pneumatika zvyšuje spotřebu, má negativní vliv na brzdnou dráhu a samozřejmě se také rychleji opotřebovává.

Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků