7 nejlepších britských automobilových muzeí podle Auto Expressu

Britský Auto Express sestavil žebříček nejlepších automobilových muzeí Albionu. Pokud se na Ostrovy například v létě chystáte, může to být dobrý tip.

Konzervativní Britové (máme na mysli pochopitelně ty rodilé) mají jednu úžasnou vlastnost: neradi vyhazují staré věci. Platí to rovněž o automobilech. Proto se v ostrovním království dochovalo tolik vozů z pionýrských dob, mnoho z nich jezdí i vzpomínkovou jízdu z Londýna do Brightonu. Veteránské hnutí se zde začalo rozmáhat už před těžko představitelnými devíti dekádami, nejstarším „dědečkům“ bylo tehdy třicet let.

Parní dostavníky, které se většinou nedochovaly, tentokrát pomineme. Na závody se ale také nepodíváme. Časopis Auto Express sestavil žebříček sedmi nejlepších muzeí, zveme vás tedy na procházku a dáváme tipy na výlet, pokud se na dalekou cestu letos chystáte. Nezapomeňte však na úskalí levostranného provozu.

Beaulieu National Motor Museum

Původně soukromá sbírka lorda Montagu of Beaulieu v New Forestu (Brockenhurst, New Hampshire) je asi nejprestižnější ze všech. Historii zde máte jako na dlani včetně rekordních vozidel a ocelových „herců“ ze slavných filmů. Samozřejmost představuje přítomnost monopostů formule 1 i šampionů jedné stopy. V sezóně (květen-září) je otevřeno od 10 do 18 hodin, mimo ni o hodinu méně. Ale zato každý den. Dvacetilibrové vstupné proslulosti odpovídá, děti do 12 let vás budou stát ani ne polovinu (9,95 libry). Kurz britské měny je aktuálně 33,19 Kč.

Brooklands Museum

Brooklands Museum se nachází se jižně od Londýna ve Weybridge (Surrey) v areálu slavného autodromu postaveného jako první uzavřená závodní trať v roce 1907. Klání na otevřených silnicích byla tehdy zakázána, když vyhrál Selwyn Francis Edge na Napieru v roce 1902 Gordon-Bennettův pohár, musel se jet další ročník v Irsku a britské závodní vozy přijaly tamní národní barvu – zelenou – za svou. Proslulá „racing green“ tak není úplně „british“.  Na Brooklands uspěla i mladoboleslavská firma Laurin & Klement a slávu si na okruhu s vysokými klopenými zatáčkami vydobyl světový rekordman Malcolm Campbell. Kromě automobilů lze spatřit i jiné dopravní prostředky, třeba dopravní Concorde už nelétá. Otevřeno je v létě od 10 do 17 hodin. Dovnitř se dostanete za 11 liber, děti (5-16 let) za šest.

Coventry Transport Museum

Slávu Coventry coby průmyslového města odvál čas, ani továrna Jaguaru na Browns Lane už šest let nestojí. To ovšem neznamená, že by se tu nedala navštívit nějaká tu expozice historických strojů. Lákadlem dopravního muzea je i dosud nejrychlejší vozidlo s koly na zeměkouli, Thrust SSC pilota Andyho Greena, který s ním v říjnu 1997 prolomil zvukovou bariéru. Pocity, které Green zažíval, si lze vyzkoušet na simulátoru. Kromě SSC zde odpočívá i starší Thrust 2 (1983) Richarda Noblea. Muzeum je zaměřeno na britskou silniční dopravu celkově, tedy i na užitkové vozy a motocykly. Otevřeno je celoročně mezi 10-17 h. A pozor, za vstupné nezaplatíte ani penny, tahle návštěva je zdarma.

Haynes International Motor Museum

Muzeum ve Sparkfordu nedaleko Yeovilu (hrabství Sommerset) se chlubí jedním primátem: v Británii je vůbec největší svého druhu, najdete zde přes čtyři stovky aut a motocyklů. Všehochuť od konce 19. století doplňuje Vroom Room s modernějšími supersporty, nechybějí americké muscle cars, Red Room (červený sál) představuje závodní auta výhradně v rudé barvě a specializovaná stálá výstava vozů MG vzdává hold této značce, dnes v čínských rukou. Co má společného se slavným vydavatelstvím Haynes Publishing Group, které znají restaurátoři veteránů díky podrobným manuálům jako své boty? Poměrně hodně, v roce 1985 jej založila stejná osoba: John Haynes. Dospělí platí 10.95 libry, děti 5,95.

Heritage Motor Centre Gaydon

V Gaydonu (Warwickshire) nevznikají jen vozy Aston Martin, najdete tu také rozsáhlou sbírku specializovanou na domácí produkci vůbec, automobilů je tu k vidění na tři stovky. Muzeum také odkoupilo část kolekce vozů Jaguar z uzavřeného firemního Heritage Trust v Coventry. Existuje 21 let a bylo otevřeno po rekonstrukci v roce 2007, investice spolykaly 1.3 milionu liber. Výstava vozů „domácí značky“ je otevřena do letošního prosince. Vstupné stojí 12 liber, pro děti od pěti do šestnácti let pak liber osm. Mají otevřeno mezi desátou hodinou ranní a pátou odpolední. Celoročně.

Lakeland Motor Museum

Kolekce nacházející se nedaleko Windermere v severozápadní Anglii (Cumbria) se opět soustředí na produkci Spojeného království. Od nás už je tato jezerní oblast poměrně daleko, ale více než stoletá historie britské dopravy za to určitě stojí. Tradiční značky Jaguar a Aston Martin doplňují například vzácné De Loreany, které se vyráběly v severoirském Dunmurry. Možná namítnete, že se dají najít i u nás, ale výlet do Skotska, či k nedalekým zmíněným vodním plochám návštěvou zpestřit můžete. Otevřeno je mezi desátou hodinou dopolední a 16:30, děti od pěti do patnácti let zaplatí 5 liber, dospělí 7,95.

On Your Marques Model Car Collection

Bonbónek nakonec. Muzeum v Alfordu (Lincolnshire) není širší veřejnosti příliš známé. Už jeho název však nasvědčuje, co zde spatříte. Žádná skutečná auta, na své si přijdou sběratelé modelů. Většina jich je vystavena na podstavcích v plastových krabičkách, doma to tak mnozí máme též, že? Součástí kolekce jsou i dráhová autíčka a nechybí ani „testovací trať“, na které si některá lze vyzkoušet. Tatínkové se tak mohou vrátit v čase zpátky do dětství. Zaměření odpovídá lidový „vlez“: tři libry pro dospělé od 16 let a pouhá libra pro děti. Minusem je otevírací doba pouze o pátcích a víkendech (11-16 h). Sezóna trvá od dubna do října, pokud byste chtěli vyrazit mimo ni, máte bohužel smůlu, je zavřeno.

Zdroj: Auto Express
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Jaguar S-Type 2.967
Rok výroby: 2001
Stav: 169 733 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků