65 let automobilky Land Rover: na počátku byl… písek

Land Rover letos slaví 65. výročí svého vzniku, což je určitě dobrá příležitost připomenout si, kde se tato automobilka vzala a co všechno zmíněných 65 let její existence přineslo.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Doba před Defenderem, Tak šel čas – Land Rover Defender
  2. Range Rover: nový druh, Tak šel čas - Range Rover
  3. Discovery: Junior Range Rover, Tak šel čas – Land Rover Discovery
  4. A ti ostatní?, Tak šel čas – Freelander, Tak šel čas Range Rover Sport, Tak šel čas Evoque
  5. Fotogalerie

Na úplném počátku automobilky Land Rover byl pán, který se jmenoval Mourice Wilks. Vlastnil pozemek a krátce po válce přemýšlel o něčem, co by nahradilo válečné Jeepy, co by mu posloužilo jako traktor a zároveň jako dopravní prostředek. Kdysi dávno stál Wilks takhle na pláži u Red Wharf Bay a do písku nakreslil jakýsi obrázek. Údajně to byl vůbec první náčrt toho, jak by model automobilky Land Rover mohl vypadat. Záměr pak konzultoval se svým bratrem Spencerem a bylo hotovo.

Po válce nebylo úplně, co se materiálů týká, z čeho vybírat, takže nezbylo nic jiného, než pro začátek použít díly válečných Jeepů a hliník, kterého bylo díky výrobě letadel v Británii více než dost. Později se ukázalo, že má tento materiál dvě poměrně zásadní výhody. Zaprvé je lehký, zadruhé jej nenapadá koroze.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
První prototyp měl volant uprostřed. Měly se tím vyřešit problémy s různými verzemi určenými pro levostranný nebo pravostranný provoz.

Doba před Defenderem

Úplně první pokusy o nový vůz měly volant uprostřed. Důvod byl zcela pochopitelný. Land Rover už tehdy plánoval vývoz do dalších zemí a tímto řešením by se elegantně zbavil potíží spojených s různými specifikacemi pro levostranný a pravostranný provoz. Nápad to jistě byl dobrý, ale měl jednu zásadní potíž. Řidič musel dávat rukama znamení o změně směru jízdy, no a když seděl uprostřed, tak to dost dobře možné nebylo.

Počátek automobilky Land Rover se datuje na rok 1948, přesně na 11. března, kdy světlo světa spatřil první exemplář z předsériové výroby. Oficiální debut byl naplánován na autosalon v Ženevě, to se ovšem nestihlo a první Land Rover Series I se představil později na autosalonu v Amsterodamu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Sériová výroba automobilky Land Rover začala v roce 1948. Premiéru si nový vůz odbyl na autosalonu v Amsterodamu.

První nabízený Land Rover byl užitkový automobil bez střechy. Pod kapotou měl motor o objemu 1595 cm3, stálý pohon všech kol, rozvor náprav dosahoval na 80 palců a pořizovací cena startovala na částce 450 liber. Během prvního roku (produkce odstartovala v létě roku 1948) si tento vůz vybralo 1758 zájemců, o rok později to už bylo 12 395 a v roce 1950 neměl Land Rover daleko k sedmnácti tisícům. Když se později slavilo desetileté výročí, pokořila produkce hranici 25 000 exemplářů.

V roce 1950 Land Rover upravil systém pohonu všech kol. Nově si řidič mohl vybírat mezi redukcí a převodem pro běžnou jízdu. O dva roky později nahradil původní jednotku benzinový dvoulitr. V roce 1958 dorazil model označený jako Series II. Kromě úprav karoserie se pod kapotou objevil motor o objemu dva a čtvrt litru. V roce 1961 jej doplnil navíc také diesel. Od stejného roku označujeme druhou sérii jako Series IIA.

Začátek sedmdesátých let patřil příchodu třetí série. Ta dostala novou masku chladiče, opět přepracovanou karoserii a především plně synchronizovanou převodovku. Rok 1976 je zapsán v historii britské automobilky velmi tučným písmem. Z výrobní linky sjel exemplář s pořadovým číslem 1 000 000. Označení podle sérií definitivně zmizelo v roce 1990, kdy Land Rover tento model přejmenoval na Defender. Rok 2007 přináší pro Defender výrazný facelift.

Testy | Off-roady | Land Rover

Test Land Rover Defender Rough - jeho revírem je Pařížská?

Co je v souvislosti s Defenderem zatím velkou otázkou, to je jeho budoucnost. Prodeje postupně klesají a navíc nad tímto modelem visí hrozba přísnějších emisních limitů i nárazových testů. V roce 2011 byla světu představena dvojice konceptů, která měla budoucnost naznačit. Dějištěm se stal autosalon ve Frankfurtu. Reakce (a to i zde v diskuzích) nebyly úplně kladné a pravdou také je, že ani samotná automobilka nevypadá, že by měla o budoucnosti své legendy úplně jasno.

Premiéry | Off-roady | Land Rover

Land Rover DC100: nová generace Defenderu opět na scéně

Aby byl výčet kompletní, doplňme ještě dva údaje. Rok 2012 přinesl pod kapotu naftovou dva-dvojku, která nahradila původní dva-čtyřku. Letos v Ženevě se představil také Defender osazený elektrickým pohonem. Jeho motor zvládne maximálně 94 k a vyprodukuje 330 Nm. Na oslavu 65. výročí připravila automobilka ještě edici LXV. Ta je na fotkách k vidění v provedení s krátkým rozvorem, na český trh by se ale měla podívat coby verze Station Wagon.

Tak šel čas – Land Rover Defender

1948 – představil se první Land Rover
1948 – představena také verze Station Wagon
1950 – systém 4x4 s redukcí
1957 – do výroby přichází dieselový motor
1958 – představuje se druhá série
1959 – vyroben automobil s číslem 250 000
1961 – Série IIA s dieselem o objemu 2,25 l
1966 – na světě je Land Rover s číslem 500 000
1971 – představena třetí série
1990 – přichází jméno Defender
2007 – výrazný facelift pro Defender
2011 – Land Rover představuje koncepty DC100
2013 – Defender LXV Secial Edition slaví 65, výročí, zároveň se představuje elektrická verze

Celkový počet prodaných kusů ke konci května 2013 – 2 008 179
Následující kapitola
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Land Rover Freelander 2.179
Rok výroby: 2009
Stav: 165 280 km
Cena: 230 000 Kč
Land Rover Freelander 2.179
Rok výroby: 2007
Stav: 171 612 km
Cena: 194 000 Kč
Land Rover Freelander 1.951
Rok výroby: 2004
Stav: 181 520 km
Cena: 100 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

včera | Radek Pecák | 5 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků