5 věcí, které byste měli vědět o BMW i3 [První jízdní dojmy]

V okolí nizozemského Amsterodamu jsme vyzkoušeli bavorák s elektrickým pohonem. Je úplně jiný než ostatní modely BMW a úplně jiní mají být také jeho zákazníci.

1. Jezdí parádně

Nebudeme chodit okolo horké kaše a to nejpodstatnější si řekneme rovnou: jízda s BMW i3 vás bude bavit. Ne takovým tím způsobem jako v Toyotě Prius, kdy soutěžíte sami se sebou o každý decilitr na ukazateli průměrné spotřeby, ale jako s normálním autem.

První sériový elektromobil v historii BMW je poháněn elektromotorem o výkonu 170 koní a točivém momentu 250 Nm. To jsou hodnoty srovnatelné třeba se Seatem Leon FR 1.8 TSI, který byste určitě nepovažovali za pomalý.

Leon jsem nevybral pro ilustraci náhodou. Má totiž naprosto stejné udávané zrychlení 0-100 km/h jako BMW i3: 7,2 s. Takže není divu, že když poprvé otočíte kruhovým voličem vpravo na sloupků řízení do polohy D a sešlápnete „plyn“, zrychlení je naprosto přesvědčivé.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Z ledvinek je pouhý stylistický prvek, ale na jízdním chování i3 jsou zkušenosti BMW znát

Během našeho prvního seznámení v okolí Amsterodamu BMW i3 naprosto bez námahy drželo krok s okolním provozem, svižně se proplétalo mezerami mezi auty a při sešlápnutí plynu působilo podobně rychlým dojmem jako moderní přeplňované dvoulitry.

Vytáhl se i tým odpovědný za akustiku: místo trolejbusového hvízdání typického pro elektromobily slyšíte při zrychlování tlumený mechanický zvuk hlasitý jen tolik, abyste měli pocit zvukové zpětné vazby od hnacího řetězce.

Jinak je uvnitř nádherné ticho, rušené jen aerodynamickým svistem a na mokré silnici slyšitelným bubnováním kapek vody v zadních podbězích.

Možná víte, že BMW i3 má motor vzadu, což při pohledu na relativně vysokou a úzkou stavbu nevzbuzuje velkou jistotu. A pak si všimnete, že pěkná kovaná kola v techno stylu mají sice průměr 19 palců, ale šířku jen 155 mm!

Obava, že v nejbližší mokré zatáčce pojedete rovně, je proto pochopitelná, nicméně naprosto zbytečná. Díky uložení li-ion baterií v podlaze má i3 velmi nízko položené těžiště a rozložení hmotnosti „bavoráckých“ 50:50. V kombinaci s dlouhým rozvorem 2570 mm to znamená jisté a stabilní chování. V běžném až středně důrazném tempu není přilnavosti nedostatek ani na mokru.

Pokud zatlačíte ještě trochu víc, přichází progresivní, čitelná nedotáčivost. Řízení má rychlý převod (2,5 otáčky mezi krajními polohami) a je dostatečně přesné.

Brzdy skoro nepotřebuje

Brzdy auto sice má a fungují uspokojivě, ale při běžném ježdění moc ke slovu nepřijdou. BMW i3 totiž velmi výrazně zpomaluje už při ubrání plynu, protože začíná okamžitě dobíjet. Když chcete zpomalit před zatáčkou, většinou ani nezavřete plyn úplně, prostě jen trochu uberete. Proto brzdová světla i3 fungují jinak než v normálních autech a rozsvítí se, když úroveň rekuperace vytvoří zpomalovací účinek odpovídající použití brzdy.

Elektromobily | BMW | Premiéry

Premiéra BMW i3: Technika, fotogalerie, video...  

Na výborných holandských silnicích neměl podvozek se vzpěrami MacPherson vpředu a pětiprvkovým zavěšením vzadu žádný prostor naznačit, jak se bude chovat na českých výmolech. Četné retardéry ovšem ukázaly, že karoserie působí nesmírně tuhým dojmem, tlumiče fungují skvěle a kola se zdají být velmi lehká. Nerad bych byl špatným prorokem, ale myslím, že i3 zvládne jezdit po Praze komfortněji než 99 procent dnešní produkce BMW.

Říkáte si, že to všechno je sice fajn, ale stejně byste svoji trojku (pětku, X6, cokoliv) za elektromobil nevyměnili? Však to od vás ani nikdo nečeká. V následující kapitole zjistíte, že BMW i3 není auto pro vás.

Předchozí KAPITOLY Následující
BMW Řada 3 2.497
Rok výroby: 2006
Stav: 140 940 km
Cena: 142 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 147 579 km
Cena: 175 000 Kč
BMW Řada 5 2.497
Rok výroby: 1996
Stav: 208 520 km
Cena: 45 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků