43 procent řidičů neví, jak poskytnout první pomoc u autonehody

Mít v autě neprošlou autolékárničku je jedna věc, ještě důležitější je ale umět ji správně použít. Podle průzkumu, který pro společnost HARTMANN – RICO provedla společnost IBRS, by to nedokázala bezmála polovina českých řidičů. A není se čemu divit – reálnou zkušenost s autolékárničkou, byť by šlo jen o seznámení s obsahem či nácvik, mělo pouhých 13 procent dotázaných.

V průběhu roku 2014 podle analýzy tržních dat společnosti HARTMANN – RICO skončila platnost u 3,9 milionu autolékárniček a letos k nim přibydou další. Pouhá výměna exspirované autolékárničky ale nestačí. Řidič se díky ní sice vyhne riziku pokuty, avšak bez povědomí o jejím obsahu a bez alespoň základních znalostí pravidel poskytování první pomoci se praktický přínos autolékárničky v případě autonehody snižuje.

„Ve spolupráci se záchranáři ze Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje jsme proto připravili sérii fotografií, které znázorňují základní život zachraňující úkony. Díky nim si lze udělat přesnou představu, jak například ošetřit masivní tepenné krvácení, manipulovat s poraněným apod. Fotografie s popisem jsou k dispozici na www.autolekarnicka.cz,“ říká Luděk Ogoun ze společnosti HARTMANN – RICO.

Problematická je i znalost obsahu

Průzkum dále ukázal, že automobilisté neznají přesné složení autolékárniček. Nejčastěji správně uváděli, že jsou součástí autolékárničky obvazy (68 %) či náplasti (57 %). Ovšem tak významná komponenta, jako jsou rukavice, které ošetřovaného i ošetřujícího chrání před rizikem infekce, by po rozbalení lékárničky překvapila 77 % dotázaných.

„Průzkum potvrzuje naši dlouhodobou zkušenost, že čeští automobilisté nemají v oblasti poskytování první pomoci dostatek praktických informací. Troufám si tvrdit, že problém zvolit správný postup by mělo daleko více než uvedených 43 %. Vždyť bližší setkání s autolékárničkou potvrdila pouhá desetina dotázaných. To je naprosto zásadní problém,“ dodává ředitel olomouckých záchranářů MUDr. Ivo Mareš, MBA. „Řidičům doporučujeme ihned po zakoupení lékárničky odstranit obal pouzdra, v němž je obsah uložen. Lékárničku by si ještě před uložením do auta měli otevřít a prohlédnout si všechny komponenty i návod k použití, pokud je přiložen. Jakékoli další sebevzdělání pak jednoznačně zvyšuje šanci na úspěšné poskytnutí první pomoci.“

Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek