308 GTi by Peugeot Sport: hothatch na vrcholu modelové řady 308

Vůz Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport poskytuje vynikající kombinaci: motor 1.6 THP S&S o výkonu 270 nebo 250 koní, diferenciál s omezeným prokluzem Torsen®, speciální nastavení podvozku, kabinu Peugeot i-Cockpit. Motor 1.6 THP S&S je navíc nejúspornější ve své kategorii, jeho emise činí pouze 139 g CO2/km a spotřeba 6,0 l/100 km.Už od chvíle, kdy značka představila Peugeot 308, který dokáže zprostředkovat výjimečné jízdní zážitky, očekávala se i sportovní verze modelu. Její stvoření ovšem představovalo velkou výzvu, a to nabídnout obzvláště náročným zákazníkům nejradikálnější vůz modelové řady. Přijmout tuto výzvu představovalo sestavení vývojového týmu, který bude sdílet stejnou vášeň pro výkon. Značka svěřila tento úkol odborníkům z týmu Peugeot Sport, kteří mají obrovské zkušenosti získané po celém světě.

Modelová řada Peugeot s hrdostí přijímá nový přírůstek - vůz 308 GTi by Peugeot Sport. Vůz, který fanoušci netrpělivě očekávají, neboť vědí, jak se značka Peugeot zapsala do historie sportovních vozů segmentů B a C. Od Peugeotu 205 GTi po nejnovější modely 208 GTi a RCZ R – více než 800 000 prodaných sportovních vozů značky našlo svého majitele. 308 GTi by Peugeot Sport navíc symbolizuje dynamiku značky i její posun směrem k luxusnějším vozům.

Maxime Picat, generální ředitel značky Peugeot

Při vývoji vozu 308 GTi by Peugeot Sport jsme se stejně jako u závodních vozů soustředili na všechny aspekty: hmotnost, účinnost podvozku a brzd, výkon motoru, pevná sedadla. Majitelé zažijí v této nové verzi, na které pracoval celý tým, intenzivní pocity. Je to sériový vůz s výkony na té nejvyšší úrovni.

Bruno Famin, ředitel týmu Peugeot Sport

308 GTi by Peugeot Sport v kostce

Od uvedení legendárního modelu 205 GTi prodala značka Peugeot více než 800 000 sportovních vozů: 309 GTi, 405 Mi16, 306 S16 … 208 GTi, RCZ R a nyní přichází nový Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport.

Nová verze 308 GTi by Peugeot Sport nese název týmu, který stál za jejím vývojem.

Vůz je vybaven motorem 1.6 THP S&S, který je nabízen ve dvou úrovních výkonu, 182 kW (250 k) a 200 kW (270 k). Tento motor splňující emisní normu Euro6 a vybavený systémem Stop&Start vykazuje emise pouhých 139 g CO2/km a spotřebu pohonných hmot 6,0 l/100km.

 308 GTi 270 k s rekordním poměrem hmotnost/výkon pouhých 4,46 kg/k akceleruje z 0 na 100 km/hod za necelých 6 vteřin a na zrychlení s pevným startem 1000 m mu stačí 25,3 s.

308 GTi 270 k je vybaven diferenciálem s omezeným prokluzem Torsen® a koly 19’’ Carbone19 s pneumatikami Michelin Super Sport.

Přední kotoučové brzdy 308 GTi 270 k mají průměr 380 mm a jsou opatřeny červenými třmeny s nápisem Peugeot Sport, zadní brzdy mají kotouče o průměru 268 mm.
Vůz 308 GTi 250 k nabízí díky poměru hmotnost/výkon pouhých 4,82 kg/k zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,2 s a zrychlení s pevným startem 1000 m za 25, s.

Design vozu 308 GTi je výrazný a exkluzivní: světlá výška byla snížena o 11 mm, vůz získal zbrusu novou přední masku i zadní část vozu, sportovní charakter se vtiskl i do interiéru vozu.

U karoserie vozu 308 GTi 270 k se exkluzivně objevuje ostrý barevný předěl spojující nový jasně červený odstín Ultimate a černou Perla Nera. V nabídce 308 GTi je celkem šest odstínů: červená Ultimate, modrá Magnetic, černá Perla Nera, šedá Artense, bílá Nacré a šedá Hurricane.

Podvozek seřízený závodními jezdci, motor nastavený na nejvyšší výkon, působivý zvuk linoucí se z výfuku… a k tomu Peugeot i-Cockpit, Driver Sport Pack, skořepinová sedadla…  výsledek je triumfální!

Výrazný design GTi

Oba odstíny karoserie, červená Ultimate a černá Perla Nera, jsou odděleny chirurgicky přesným předělem. Toto spojení, které je symbolem nové 308 GTi by Peugeot Sport, nese označení „Coupe Franche“ (Ostrý řez).

Styl modelové řady Peugeot 308 je ze své podstaty elegantní a čistý a pro sportovní verzi není třeba žádné působivé designové elementy. Peugeot 308 GTi tak nabízí jednoduchý, ale mimořádně rafinovaný styl.

Postoj vozu je překvapující - se světlou výškou sníženou o 11 mm a s 19“ koly označenými Carbone 19 působí velice sportovně. U verze GTi 270 k jsou kola opatřena pneumatikami Michelin Super Sport a ráfky typu Reverse, které jsou vzdušné a je díky nim možné vidět přední brzdové kotouče o průměru 308 mm s pevnými čtyřpístovými třmeny v červené barvě s podpisem Peugeot Sport.

Velký přední nárazník naznačuje neobyčejné výkonové charakteristiky vozu. V horní části jsou do exkluzivní masky chladiče zasazeny světlomety Full LED. Černý rastr masky zdobí vodorovný šachovnicový vzor s leskle černou úpravou. Šachovnicový vzor se objevuje i na velké mřížce ve spodní části, kterou proudí vzduch do chladiče. Je opásán LED směrovkami s dynamickým zobrazováním a červenou lištou nebo chromovanou lištou s červeným odstínem Ultimate. Pod nárazníkem jsou umístěny dva spojlery, které ještě zesilují dojem, že je auto doslova přilepené k silnici, a současně zlepšují aerodynamiku, koeficient SCx činí pouze 0,69.

Poté pohled neodolatelně přitáhnou široké prahy, expresivní boky a výrazná zadní strana. Ta díky leskle černému extraktoru, do něhož jsou zabudovány dvě koncovky výfuku, budí dojem, že vůz „sedí na vozovce“. Na předních blatnících a víku zavazadlového prostoru je umístěn jasně viditelný podpis GTi.

Paleta barev karoserie se skládá ze  šesti odstínů: nová výrazně červená Ultimate, modrá Magnetic, černá Perla Nera, šedá Artense, bílá Nacré a šedá Hurricane. Výhradně pro verzi 308 GTi 270 k je určena verze „Coupe Franche“ spojující barvy červená Ultimate a černá Perla Nera, které jsou od sebe odděleny ostrým předělem. Verze „Coupe Franche“ vyjadřuje svou radikálnost i ozdobnými matně černými lištami kolem oken, které nahrazují chrom. Ať už si ale zákazník vybere jakýkoli ze šesti odstínů, vždy je mu dopřána maximální péče o detail s přesně vyladěným designem karoserie.

Styl interiéru s exteriérem dokonale ladí. Působí velmi sportovně, zejména díky temnému odstínu sahajícímu až po střechu. Na palubní desce, sedadlech, dveřních panelech, manžetě řadicí páky i luxusních koberečcích se objevuje červené prošití. A konečně prahy dveří s podpisem „PEUGEOT SPORT“ a „GTi“ jsou hliníkové, stejně jako pedálové ústrojí, opěrka pro nohu a hlavice řadicí páky.

Ve verzi GTi 270 k se objevuje skořepinové sedadlo potažené kůží a Alcantarou s podpisem „PEUGEOT SPORT“. Sedadlo poskytuje vynikající boční oporu. Díky němu tvoří řidič s autem jeden celek a za všech okolností vnímá projížděnou dráhu vozu. Kompaktní volant o rozměru 351 × 329 mm nabízí přirozený úchyt a bezchybnou přesnost na milimetry. Je potažený kůží, ve spodní části je umístěné logo GTi a v horní části červená středová ryska. Nad volantem je umístěn vyvýšený přístrojový panel. Podklad palubního přístroje a uvítací nápis GTi ve středu zdobí šachovnicový motiv.

Do měkčené palubní desky je vsazen velký dotykový displej s motivem Redline, který sestavu zvanou Peugeot i-Cockpit završuje. Díky přirozené ergonomii kabiny je řízení intuitivní a bezpečné, což je pro vůz s takovým jízdním potenciálem klíčové.

Driver Sport Pack nabízí řidiči možnost ještě zvýšit sportovní atmosféru ve voze. Stisknutím tlačítka SPORT na středovém panelu se změní barva osvětlení ukazatelů na přístrojové desce z bílé na červenou, objeví se další údaje (výkon, tlak přeplňování, příčné a podélné zrychlení), zesílí zvuk motoru a změní se nastavení akceleračního pedálu.

Všechny tyto prvky jsou zkombinovány tak, aby využily to nejpodstatnější z vývoje, za nímž stojí divize Peugeot Sport.

Zážitky z řízení pod taktovkou divize Peugeot Sport

Divize Peugeot Sport, která využívá svých jedinečných zkušeností získaných v motoristickém sportu, má oddělení věnované vývoji nejvýkonnějších verzí modelové řady. Inženýři tohoto týmu využili své odborné zkušenosti a zajistili řidiči vozu Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport maximální sportovní zážitky.

Tato verze těží ze snižování hmotnosti, které se projevilo při vývoji vozu 308: použití platformy EMP2, víko zavazadlového prostoru z kompozitního materiálu a využití vysokopevnostní oceli. Výsledkem této snahy o odlehčení je číslo 4,46, tedy na tento segment rekordní poměr hmotnost / výkon vyjádřený v kg / k u verze GTi 270 k. Tento poměr je zárukou dynamického chování vozu.

Vzhledem k tomu, že Peugeot 308 představuje vynikající základ pro vývoj sportovního vozu, spočívala naše práce v jeho optimalizaci, tak aby dosahoval co nejlepší dynamiky. Chcete-li si naplno pocítit potenciál vozu 308 GTi by Peugeot Sport, je třeba vyjet jak na silnici, tak na okruh.

Pierre Budar, Project Manager Peugeot Sport

Tým Peugeot Sport pracoval na nové 308 GTi na základě jasného zadání: vyvinout kompaktní sportovní vůz, který bude rychlý a bezpečný a bude přinášet maximální požitek z jízdy. Tento požadavek se promítnul do všech prvků vozu: podvozku, motoru, brzd i elektronických systémů.

Nový Peugeot 308 GTi sedí pevně na silnici, a to díky širokému rozchodu (1 570 mm vepředu a 1 554 mm vzadu) a pneumatikám Michelin Super Sport 235/35 R19. Tyto pneumatiky zabírají tak, že posunují hodně daleko limity příčné a podélné přilnavosti. 19palcová kola typu Reverse jsou každé lehčí o 2 kg v porovnání s 18palcovými hliníkovými koly Diamant.

Přední vzduchem chlazené kotoučové brzdy mají průměr 380 mm. Jsou namontované na hliníkovém náboji a mají čtyři písty (o průměru 38 a 41 mm), které se pohybují v pevném třmenu. Průměr zadních kotoučů je 268 mm. Jako celek jsou brzdy velmi výkonné a nepřetržitě zajišťují vynikající výsledky. Přesně vyvážený podvozek umožňuje dynamické řízení vzbuzující důvěru. Přední náprava pseudo-McPherson funguje velmi přesně a s ní přirozeně funguje i zadní náprava s deformovatelným příčným nosníkem. Tyto komponenty také pomáhají snižovat hmotnost vozu, přední zkrutný stabilizátor je napůl dutý a příčná trojúhelníková ramena jsou z hliníku.

Jízda v zatáčkách je velmi precizní, pneumatiky jsou díky přesné přední nápravě optimálně využity. Odklon kola činí -1,67° oproti -0,6° u vozu Peugeot 308.

Tuhost zadního trojúhelníkového ramene se zvýšila ze 110 na 1800 daN/mm. Celý vertikální systém zavěšení kol přední nápravy modelu GTi je odlišný a zahrnuje tyto specifické vlastnosti:

  • tuhost pružiny;
  • nastavení tlumiče pružení, který zahrnuje hydraulický doraz pro omezení hluku;
  • uložení tlumiče pružení, které je tužší a zvětšené, aby mohlo zasáhnout již od začátku komprese, pokud je řidič ve voze sám.

Torzní stabilizátor je poddajnější, aby lépe vyhovoval zadní nápravě. Zvýšila se tuhost zadního nosníku a silentbloků z 30 na 500 daN/mm bočně a ze 170 na 490 daN/mm svisle. Specifické je i vertikální odpružení: tuhost pružiny, nastavení tlumiče a tuhost uložení tlumiče.

U verze 308 GTi 270 k  se exkluzivně objevuje diferenciál s omezeným prokluzem Torsen®, který je zabudován do převodovky pro větší dynamiku v zatáčkách. Díky přesunu točivého momentu na kolo s nejvyšší přilnavostí je možné více akcelerovat při výjezdu ze zatáčky. Se sportovním temperamentem vozu je v souladu i software elektronických systémů. Posilovač řízení je seřízen tak, aby fungoval společně s diferenciálem s omezeným prokluzem Torsen®. Zpětná vazba od jednotlivých kol je přesná, řidič v každé chvíli neomylně ví, jaká se auto chová. Vůz naprosto věrně reaguje na pohyb kompaktního volantu.

Diferenciál s omezeným prokluzem Torsen® využívá rovněž nové nastavení systému Traction Control  pro optimální fungování. Sportovnější nastavení ESP ponechává větší volnost, umožňuje zejména větší vybočení v ostrých zatáčkách.  ESP lze zcela odpojit.

Nový motor Euro6  o výkonu 270 k

Aby Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport mohl co nejlépe využít potenciál tohoto podvozku, ukrývá pod kapotou motor 1.6 THP 270 k  S&S. Tento čtyřválcový motor vykazuje nejvyšší specifický výkon ve svém segmentu (169 k/l). Díky technologii Stop&Start a využití know-how inženýrů týmu má však na tuto kategorii rekordně nízké emise (139 g CO2/km) a spotřebu pohonných hmot (6,0 l/km).

Motor, používající benzín s oktanovým číslem RON 95 nebo RON 98, poskytuje výkon 200 kW a točivý moment činí 330 Nm. Díky vstřikovacímu tlaku 200 bar působí tento agregát velmi svižně. Je neustále zásoben palivem, výkon je téměř konstantní, dokud se nedosáhne hranice omezovače otáček 6 500 ot/min, což je moment, kdy vůz dosáhne obdivuhodné rychlosti. Maximálního točivého momentu je dosahováno v rozmezí 1 900 – 5 000 ot/min. Díky specifické koncepci ovládání obtokového ventilu turbodmychadla (wastegate) je výkon a točivý moment dokonale dávkovaný, a to i ve vysokých otáčkách.

Motor EP6 FDTR splňující emisní normu Euro 6 nabízí kompresní poměr 9,2:1 a špičkovou úroveň pohyblivých částí: kované hliníkové písty podobné koncepce jako u závodních vozů, zesílené ojnice a pístní kroužky, pánve ojničních ložisek s použitým polymerem, zesílené šrouby ojnic. Pro zajištění konzistentního výkonu jsou písty chlazené zespodu dvojitým postřikem oleje. Výfukové potrubí je vyrobeno z oceli, aby odolalo vysokým teplotám až do 1000 °C. Aktivací systému Driver Sport Pack se posílí sportovní charakter zvuku výfukového potrubí.

Tým se zaměřil na ztráty tlaku, jak u sání, tak u výfuku, aby bylo možné využít celého potenciálu motoru. Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport vybaven speciálně vyvinutým systémem chlazení stlačeného vzduchu, který je zabudovaný do spodní části nárazníku. Díky tomu je možné dodávat do systému požadované množství vzduchu ve správné teplotě. Na výstupu z motoru jsou spaliny účinněji vylučovány zcela přepracovaným potrubím, z katalyzátoru do obou koncovek.

Dokonalá péče byla dopřána i silentblokům motoru, které byly zesíleny.  Výhoda, kterou to přineslo, je okamžitě vidět. Auto se v zatáčce otočí bez časové prodlevy a zbytečného pohybu. Manuální šestistupňová převodovka je posílená, aby dokázala zvládnout vyšší točivý moment kulminující při 330 Nm. Její dva hřídele jsou nyní opískované (metoda shot-blasting) a ozubená kola prošla karbonitridací. Díky tomuto termochemickému postupu zvyšujícímu obsah uhlíku a dusíku se zlepšila odolnost dílu vůči opotřebení i únavě materiálu. A konečně byla i zkrácena rozvodovka pro lepší akceleraci.

Podvozek seřízený závodními jezdci, motor nastavený na nejvyšší výkon, působivý zvuk linoucí se z výfuku… a  k tomu Peugeot i-Cockpit, Driver Sport Pack, skořepinová sedadla…  výsledek je triumfální!

Zrychlení z 0 na 100 km/hod se dosáhne za sotva 6,0 vteřin a pro zrychlení s pevným startem 1000 m vozu stačí 25,3 s

308 GTi 250 k by Peugeot Sport

Řada 308 GTi by Peugeot Sport nabízí dvě úrovně výkonu: 270 k a 250 k. Základním modelem je 308 GTi 250 k, který je k dispozici jen v některých zemích. Verze o výkonu 250 k je vybavena stejným motorem jako výkonnější verze 270 k.

Pod kapotou nové 308 GTi 250 k je uložen motor EP6 FDTR o výkonu 182 kW (250 k) a 330 Nm.  Ve spojení s posílenou manuální šestistupňovou převodovkou nabízí prvotřídní výkony, a to díky poměru hmotnost/výkon pouze 4,82 kh/k. Zrychlení z 0 na 100 km/hod dosáhne za pouhé 6,2 s a pro zrychlení s pevným startem 1000 m vozu stačí 25,6 s. Kotouče předních brzd mají průměr 330 mm, průměr zadních je 268 mm. Kola jsou opatřena pneumatikami Michelin Pilot Sport 3 (225/40 R18).

Vůz 308 GTi 250 k je sériově vybaven 18palcovými koly Diamant a sedadly s čalouněním TEP/Alcantara s červeným prošitím, za příplatek může dostat hliníková 19palcová kola Carbone19 a skořepinová sedadla Peugeot Sport. V nabídce odstínů barev figuruje červená Ultimate, černá Perla Nera, šedá Artense, bílá Nacré, šedá Hurricane a modrá Magnetic.

Peugeot 407 2.7
Rok výroby: 2009
Stav: 114 003 km
Cena: 140 000 Kč
Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 84 078 km
Cena: 135 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků