24 h Le Mans 2015: Porsche ukončilo pětiletou nadvládu Audi

Porsche ukončilo pětiletou dominanci značky Audi a po dlouhé době zazářilo během prestižní čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans.

Porsche dokázalo odrazit útoky Audi a obsadit první dvě místa v závodě na 24 h v Le Mans. Vedle velmi prestižního vítězství si Porsche připíše ještě dvojnásobný počet bodů do šampionátu WEC. Ve třídě LMP2 zvítězil tým KCMG s vozem Oreca 05 Nissan, třídu GTE Pro vyhrál Chevrolet Corvette týmu Corvette Racing — GM a ve třídě GTE Am vyhrálo Ferrari 458 Italia týmu SMP Racing.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jezdci Nico Hülkenberg, Earl Bamber a Nick Tandy zvítězili s vozem Porsche 919 Hybrid v letošním závodě na 24 h Le Mans

I když Porsche ovládlo kvalifikaci, od úvodu závodu vedlo Audi. Pak ale Audi postihla smůla, když vůz s číslem 7 musel neplánovaně do boxů po defektu pneumatiky a Audi s číslem 8 mělo nehodu s pomalejšími vozy v zóně žlutých vlajek. Vypadalo to hrozivě, ale mechanici dokázali auto neuvěřitelně rychle opravit a udržet ho ve vedoucím okruhu.

Po čtyřech hodinách byl závod stále velmi vyrovnaný a prvních šest aut ve třídě LMP1 se drželo, i kvůli výjezdu safety caru, v rozmezí 30 sekund. Ve třídě GTE Pro bojovala Corvette a Astonem Martin a rozdíl mezi nimi byl několik kol ani ne jedna sekunda.

Filipe Albuquerque pak zajel s Audi čas 3:17,647, což je absolutní rekord v historii Le Mans. Překonal i dosud nejrychlejší Porsche 917 z roku 1971, které zvládlo okruh bez šikan za 3:18,4. Všechna Audi a Porsche se s nejrychlejším časem dostala pod 3:19.

Zajímavosti | Sportovní auta | Sport | Porsche

Galerie: Porsche 917 a další hrdinové ze závodu 24 h Le Mans

Toyota se usadila s odstupem za továrními Audi a Porsche, když jezdí stabilně o pět sekund na kolo pomaleji. Nissan GT-R LM Nismo s pohonem předních kol zajíždí časy 3:40 na úrovni kategorie LMP2 a nedrží krok s třídou LMP1. Špička jezdí o dvacet sekund na kolo rychleji.

I v noci byl závod velmi vyrovnaný a ještě v půl čtvrté ráno se dvě Audi a dvě Porsche držela v jednom kole, takže když musel na dráhu safety car, začínalo se vlastně závodit znovu. Do vedení šlo Audi, ale ráno už vedlo s náskokem jednoho kola Porsche s číslem 19, když Audi s číslem 7 ztratilo část karoserie a bylo sedm minut v boxech.

Porsche s číslem 17 dostalo ještě penalizaci jednu minutu stop & go za předjíždění pod žlutou vlajkou a propadlo se na třetí místo za Audi s číslem 9. V osm hodin ráno pak musel na trať znou safety car a Mark Webber po restartu dostal své Porsche č. 17 před Audi. Obě Porsche a jedno Audi se stále drží v jednom okruhu.

Retro | Fascinace | Sport

Fotogalerie: V Goodwoodu ožívají legendy F1 a Le Mans

Šest hodin před koncem je nejrychlejší na čtvrtém místě jedoucí Audi s číslem 7, které stahuje náskok Porsche a dokonce se osvobodilo ze tráty dvou kol a nyní ztrácí už jen jeden okruh. Ve třídě GTE Pro se na prvním místě drží Corvette, druhé je s odstupem půl minuty Ferrari a třetí Porsche 911 RSR se ztrátou dvě a půl minuty na vedoucího. Ferrari ale Corvettu mocně dotahuje a vozy spolu sváděly po 18 hodinách boj kolo na kolo.

Čtyři hodiny před koncem, kdy se týmy připravují na možný déšť, vede o jeden okruh Porsche s číslem 19 před Porsche s číslem 17. Pak následují všechna Audi v jednom okruhu a s dalším odstupem jednoho kola jede třetí Porsche.

Tři hodiny do konce jsou obě vedoucí Porsche ve stejném okruhu, Audi s číslem 9 se kvůli technickým problémům propadlo na šesté místo ve třídě se ztrátou pěti kol. André Lotterer s Audi zajel čas 3:17,475, nový rekord Le Mans. Ve třídě LMP2 ještě nic není rozhodnuto a první tři vozy jedou v rozestupu jedné minuty. Tak dlouho trvá jedna zastávka v boxech bez výměny pneumatik.

Video | Toyota | Sportovní auta | Sport | Hybridy

Toyota představuje svůj speciál TS040 2015 pro Le Mans a WEC

Hodinu před koncem má Porsche s číslem 19 náskok jednoho kola před číslem 17, další Audi číslo 7 a 8 ztrácí dva okruhy. O další kolo pozadu je Porsche s číslem 18 a Toyota s číslem 2 se kvůli problémům třetího Audi dostala na šesté místo. Velmi zajímavé je to stále ve třídě LMP2, kde se pořád první tři auta drží v rozmezí jedné minuty.

Ve třídě GTE Pro vede Chevrolet Corvette s náskokem 5 kol a třídu GTE Am vedl celý víkend s naprostým přehledem Aston Martin s číslem 98 týmu Aston Martin Racing, ale Paul Dalla Lana pouhých 46 minut před koncem havaroval v šikanách Ford a vůz zničil. Tento Aston jel dokonce celkově ve třídách GTE na druhém místě.

Posledních asi dvacet minut závod ovlivnil lehký déšť, ale všechny vozy jely v podobných rozestupech a všichni už zřejmě chtěli závod hlavně dokončit. Nic dramatického se už nestalo. Na nejvyšší příčku tak vystoupají jezdci Nico Hülkenberg, Earl Bamber a Nick Tandy z vozu Porsche s číslem 19.

Druhé místo bere Porsche s číslem 17 a jezdci Timo Bernhard, Mark Webber a Brendon Hartley. Třetí Audi s číslem 7 pilotovali Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Tréluyer.

24 h Le Mans 2015: Konečné výsledky
Pořadí Číslo Třída Tým Auto Počet kol Nejrychlejší kolo Zastávek v boxech
1. 19 LMP1 Porsche Team Porsche 919 Hybrid 395 3:18,596 30
2. 17 LMP1 Porsche Team Porsche 919 Hybrid 394 3:18,186 32
3. 7 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro 393 3:17,475 31
4. 8 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro 392 3:17,831 30
5. 18 LMP1 Porsche Team Porsche 919 Hybrid 391 3:18,917 30
6. 2 LMP1 Toyota Racing Toyota TS 040 Hybrid 387 3:22,633 30
7. 9 LMP1 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro 387 3:17,647 29
8. 1 LMP1 Toyota Racing Toyota TS 040 Hybrid 386 3:20,896 31
9. 47 LMP2 KCMG Oreca 05 – Nissan 358 3:36,836 32
10. 38 LMP2 JOTA Sport Gibson 015S – Nissan 358 3:36,679 32
11. 26 LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 – Nissan 358 3:37,078 35
12. 28 LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 – Nissan 354 3:38,109 30
13. 48 LMP2 Murphy Prototypes Oreca 03R – Nissan 347 3:38,715 35
14. 27 LMP2 SMP Racing
 
BR01 – Nissan 340 3:42,444 32
15. 31 LMP2 Extreme Speed Motorsports Ligier JS P2 – HPD 339 3:42,890 33
16. 45 LMP2 Ibanez Racing Oreca 03R – Nissan 337 3:44,918 24
17. 64 GTE Pro Corvette Racing – GM Chevrolet Corvette C7R 337 3:54,823 24
18. 13 LMP1 Rebellion Racing Rebellion R-One – AER 336 3:26,594 32
19. 29 LMP2 Pegasus Racing Morgan – Nissan 334 3:40,794 32
20. 72 GTE Am SMP Racing Ferrari 458 Italia 332 3:56,165 23
Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 417 km
Cena: 193 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 130 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků