20 nejprodávanějších aut v USA v roce 2009

Nejprodávanější auta u nás jsme probrali více než důkladně. Nyní se pojďme podívat za Atlantik. Jaká auta se loni prodávala v USA?

Americký trh s auty loni zažil pád, za který by se nemusel stydět ani domeček z karet. Jak jsme vás informovali hned zkraje roku, loňský rok byl pro trh s auty v USA vůbec nejhorší za posledních sedmadvacet let, stal se menším než ten čínský a klesl dokonce i celkový počet registrovaných aut. A ač s koncem roku zaznamenali američtí prodejci solidní meziroční oživení, žádné světlé zítřky jim předpovídány nejsou a má trvat ještě roky, než se prodeje vrátí na úrovně nedávných let.

I přes celkový pokles ale americký trh má své vítěze; i kdyby se trh stal polovičním, někdo na něm zkrátka musí být nejlepší. Prodejním výsledkům z USA se sice nebudeme věnovat tak podrobně jako těm českým, i stručný pohled za „velkou louži” ovšem přináší několik zajímavých zjištění.

Tím prvním je, že se oproti předchozímu roku v podstatě mnoho nezměnilo. Při porovnání loňské „top 10” s výsledky roku 2008 zjistíte, že devět z deseti vozů je totožných a i změny v jejich pořadí jsou nevýznamné. Navíc Chevrolet Impala, který z desítky premiantů vypadl, je hned na dvanáctém místě.

To automaticky implikuje druhé zajímavé zjištění. Ač z mnoha médií můžete slyšet, jak americký trh postupně tíhne k menším a úspornějším autům a jak velcí američtí výrobci trpí hlavně kvůli neschopnosti na tento trend zareagovat, při pohledu na nejprodávanější vozy vás nic takového ani nenapadne. Je to samozřejmě pohled velmi úzký a rozhodně nepopírá, že se americký trh mění, zdaleka se ale nemění tak rychle, jak mnozí tvrdí, nebo si možná přejí. I když velké pickupy ztratily za minulá léta dost v hodnotách celkových prodejů, za poslední dva roky již žádnou významnou změnu v tomto aspektu nevidíme. Pokud vezmeme v potaz, že americký trh jako celek klesl meziročně o nějakých 25 procent, pak pokles celkových prodejů Fordu F z předloňských 515 tisíc aut na loňských 413 tisíc znamená dokonce zvýšení tržního podílu...

Abychom přehled nejprodávanějších aut zkvalitnili, rozšířili jsme jej z deseti na dvacet nejúspěšnějších vozů. I tak ale budete marně pátrat po skutečně „malém a úsporném autě”. V první desítce najdete pouhé dva kompakty, Toyotu Corolla a Hondu Civic, které však bodují v USA již desítky let a nejsou žádným odrazem naznačovaných trendů. V druhé desítce narazíte na Ford Focus, který ale též není mezi úspěšnými ničím novým a jediným masivně prodávaným „trendy” autem je snad jen hybridní Toyota Prius. Stále tak platí, že pokud chcete v Americe s nějakým vozem skutecně uspět, musí to být sedan vyšší střední třídy nebo pickup.

Další závěry si z následujícího stručného přehledu jistě vyvodíte sami. Spolu s každým modelem uvádíme i celkový počet loni prodaných kusů, pořádí je pěkně „po americku” seřazeno opačně od dvacátého po první místo. Pro meziroční srovnání můžete zabrousit do našeho loňského přehledu.

Dvacáté až desáté místo

Druhou dvacítku vezměme jen telegraficky. Za zmínku stojí již avizovaný Chevy Impala, který opustil osmou příčku z roku 2008 a propadl se na dvanácté místo. Chevrolet ale nemusí truchlit, těsně za něj se posunul na třínácté místo Chervolet Malibu, který si proti předchozímu roku naopak polepšil. Pozoruhodný je též rovněž zmiňovaný posun Toyoty Prius až na místo šestnácté, což je na hybridní vůz nesporně mimořádný úspěch.

Na osmnáctém místě můžeme vidět GMC Sierra, což pro většinu z vás bude vůz zajímavý asi tak jako časopis Playboy pro většinu žen. Ale když si uvědomíme, že Sierra je vůz prakticky totožný se Chevroletem Silverado, o němž ještě bude řeč, pak před sebou máme nejprodávanější pickup platformu vůbec. Je to myslím poprvé za posledních čtyřiadvacet let, co může alespoň takto někdo konkurovat věčně prvnímu Fordu F, ale ten - to snad mohu prozradit předem - jako samostatný model opět vyhrál.

  • 20. místo: Chevrolet Cobalt

    104 724 prodaných vozů
  • 19. místo: Toyota Tacoma

    111 824 prodaných vozů
  • 18. místo: GMC Sierra

    111 842 prodaných vozů
  • 17. místo: Hyundai Sonata

    120 028 prodaných vozů
  • 16. místo: Toyota Prius

    139 682 prodaných vozů
  • 15. místo: Toyota RAV4

    149 088 prodaných vozů
  • 14. místo: Ford Focus

    160 433 prodaných vozů
  • 13. místo: Chevrolet Malibu

    161 568 prodaných vozů
  • 12. místo: Chevrolet Impala

    165 565 prodaných vozů
  • 11. místo: Ford Escape

    173 044 prodaných vozů

Desítka nejlepších

První desítka zaznamanela skutečně minimální změny oproti předchozímu roku ve své celkové podobě i pořadí jednotlivých modelů. I prodejní čísla jednotlivých vozů vesměs kopírují pokles celého trhu, podrobněji změny probereme u jednotlivých modelů.

10. Dodge Ram

Předloni devátý s 245 840 prodanými kusy, loni desátý s vizitkou s číslem 177 268. Jeden z velkých „trucků” tak ztratil jen málo na svém velmi solidním tržním podílu.

Klepněte pro větší obrázek

9. Ford Fusion

Jediný nováček v „top 10” loni bodoval se 180 671 prodanými vozy. Možná už se chystáte říci, že ho také máte doma, neboť Ford Fusion je i u nás mimořádně úspěšným vozem. Jenže toto je jiný Fusion, americký, jde o velký sedan a s evropským Fusionem leda jméno a modré ovály na karoserii i v interiéru.

Klepněte pro větší obrázek

8. Honda CR-V

Dříve desátá, loni již osmá. Se 191 214 prodanými vozy šla i ona meziročně dolů, ale jen o 6 tisíc kusů. To znamenalo zvýšení tržního podílu a zlepšení pozice v žebříčku. A ano, Honda CR-V je v Americe prakticky stejná jako u nás.

Klepněte pro větší obrázek

7. Nissan Altima

Sedmé místo je zřejmě Altimě souzeno, a tak si jej podržela stejně jako předloni. Nicméně i Altimu postihl výrazný pokles prodejů, místo takřka 270 tisíc kusů Nissan umístil „jen” 203 568 vozů. Jde však o pokles kopírující „zkázu” celého trhu, Nissan tak své pozice s tímto modelem neztratil.

Klepněte pro větší obrázek

6. Honda Civic

Také na šestém místě žádná změna, drží se na něm stále Honda Civic. Ta se na rozdíl od Evropy v Americe prodává jako sedan a je zde úspěšná již přes tři dekády. Předloni bylo na šesté místo třeba téměř 340 tisíc prodaných aut, loni stačilo 259 722. I tento pokles takřka přesně odpovídá poklesu trhu.

Klepněte pro větší obrázek

5. Honda Accord

Místo páté a další Honda, tentokrát Accord. Proti předloňské čtvrté příčce je to ztráta, ale pokles prodejů z 372 789 aut na 290 056 nevěstí nic jiného než další pokles kopírující náladu na trhu. Sluší se ještě dodat, že americký Accord je od toho evropského odlišný.

Klepněte pro větší obrázek

4. Toyota Corolla

S loni čtvrtým Accordem si místo prohodila loni pátá Toyota Corolla. Další veleúspěšný japonský kompakt, který bojuje o přízeň zákazníků již svou desátou generací, si v USA ponechává své klasické jméno i pojetí. Američané to oceňují a s 296 874 vozy dovolily Corolle lehce navýšit její tržní podíl. Předloni si připsala 351 tisíc prodaných aut a to znamená relativní nárůst prodejů, čemuž odpovídá i postup v nejlepší desítce.

Klepněte pro větší obrázek

3. Chevrolet Silverado

A máme tu medailisty. Silverado bylo předloni stříbrné, za loňský rok musí být u Chevroletu spokojeni s bronzem. 316 544 prodaných aut na lepší výsledek nestačilo, oproti 465 065 kusům prodaným o rok dříve jde navíc o pokles o cca procent převyšující „úpadek” trhu. Náplastí budiž výše zmíněné zlepšení prodejů sesterského GMC Sierra.

Klepněte pro větší obrázek

2. Toyota Camry

Toyota loni neměla v USA vůbec špatný rok. Sice si zrovna nelibuje, celkový pokles prodejů je razantní, nicméně zlepšení pozic klíčových modelů na trhu není k zahození. Velká Toyota Camry si vedla podobně jako Corolla - polepšila si o jedno místo v nejlepší desítce a je druhým nejprodávanějším autem ve Spojených státech. 356 824 prodaných vozů oproti předloňským 436 tisícům je sice výrazná ztráta, přesto je to pokles menší než by odpovídal vývoji trhu.

Klepněte pro větší obrázek

1. Ford F-Series

Pokud je vám dnes kolem jedenatřiceti let a žebříček prodejů amerických aut sledujete od doby, kdy jste se naučili ve škole číst, nic jiného než Ford F jste na prvním místě nezažili. Počtyřiadvacáté v řadě je tento americký matador nejprodávanějším autem v USA. Sice už jsou pryč doby, kdy šlo o daleko nejprodávanější auto na světě s milionem prodaných kusů ročně, i tak je jeho první pozice se 413 625 vozy vcelku neohrožená. Jak dlouho bude úspěch F-Series ještě trvat asi nedokáže nikdo s úspěchem říci, ale brzký konec vlády byl vozům této řady předpovídán již před léty. Zatím, jak vidno, nepřišel a Ford F si meziročně ve vztahu k celému trhu dokonce lehce polepšil.

Klepněte pro větší obrázek

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků