Jezdí rychle pouze řidiči drahých aut? Ne tak docela! A kdo jezdí nejpomaleji? Zajímavé odpovědi přinesl britský výzkum.
Kapitoly článku:
Jezdíte podle předpisů? Pak se můžete těšit na slevu z pojistného. Tedy pokud žijete v Británii. Tamní pojišťovna Admiral nabízí zvýhodněné ceny řidičům, kteří se řídí zákony.
Podmínkou slevy je však montáž černé skříňky, která sleduje chování šoféra a data následně předává pojistiteli.
Společnost díky tomuto principu získala unikátní informace, které se liší od policejních statistik. Celkem se nyní rozhodla zveřejnit o data z více než 300 000 vozů.
„Je zajímavé, jaký si můžeme na základě našich interních dat vytvořit obrázek o řidičích konkrétních aut. Překračování rychlosti se například často váže ke konkrétním modelům aut. Také sledujeme trend mezi majiteli levnějších vozů, u kterých je pravděpodobnost překračování rychlosti nižší. Daty nechceme nikoho poškodit, cílem je pouze ukázat, že zde existují určité trendy,“ uvedl Justin Beddows z Admiralu.
Takže: jaká auta o sobě dobrovolně prozradila, že jejich majitel občas přitlačí na pilu více než by měl? A kdo naopak jezdí nejpomaleji? Možná budete překvapeni! Vezmeme to od nejpomalejších.
10. nejpomalejší: Fiat Stilo
I když měl potenciál, kompakt od turínské automobilky nakonec na trhu příliš neprorazil. Možná, že na tom měl svůj podíl viny i vzorně spolehlivý, ale už na přelomu milénia slabý základní motor 1.2. Zrychlení na stovku za téměř 14 sekund příliš příležitostí k prolamování limitů nedává.
9. nejpomalejší: Ford StreetKa
Že skončí tento kabriolet pro lepší mládež mezi nejpomalejšími? To bychom nečekali — vždyť jeho podvozek patřil k autům, která razila pověst o Fordech, jako skvěle jezdících autech. Možná, že mladí raději stáhli střechu a kochali se krajinou.
8. nejpomalejší: Volkswagen Lupo
Volkswagen Lupo bezesporu předběhl svoji dobu. O tolik, že jej v době uvedení na trh málokdo pochopil - třeba třílitrová spotřeba v roce 1999 zajímala maximálně pár nadšenců. A to motor 1.2 TDI není nejpomalejší - stále zrychlí na stovku za 14,5 s. Základní benzinový litr zrychluje ještě o 3,5 sekundy pomaleji a rozjede se jen na 152 km/h.
7. nejpomalejší: Nissan Pixo
Že vám jméno Nissan Pixo nic neříká, ale tvary jsou povědomé? Jedná se o dvojče Suzuki Alto, které se prodávalo právě v Británii. Patřilo k tomu nejlevnějšímu na trhu. A také nejpomalejšímu - litrový tříválec s výkonem 50 kW auto rozhýbal jen na maximálních 154 km/h.
6. nejpomalejší: Chevrolet Matiz
Víte, proč původní Daewoo Matiz vypadal překvapivě k světu? Vynikne to, zvláště když jej porovnáte s dalšími korejskými auty z roku 1998. To si takhle jednou Fiat objednal u Giugiara kostýmek na připravovanou Pandu, jenže pak si to rozmyslel. Pánům v anglickém vývojovém centru Daewoo se ale návrh líbil, tak vzali mechaniku Tica a na karoserii ji napasovali. V Číně se tohle autíčko s maximálkou 144 km/h prodávalo do roku 2012.
5. nejpomalejší: Honda HR-V
Určitě víte, že zkratka SUV znamená v překladu sportovně-užitkový vůz. Zákazníci Hondy se tím ale nenechávají zviklat a patří k těm, kteří nejvíce dodržují předpisy. Přitom i základní motorizace HR-V nabízí výkon 96 kW.
4. nejpomalejší: Daewoo Kalos
Zatímco vzhled Matizu lze i po letech hodnotit jako zdařilý, u Kalosu si tak jisti nejsme. A to na jeho boku také najdeme znáček Italdesignu. Auto vyráběné od roku 2002 se prodává v Mexiku dodnes. A pozor! Jednu dobu dokonce vznikalo na Ukrajině jako ZAZ Vida. Kalos vždy stál trochu mimo střední proud a zrovna nepřitahoval zlobivé.
3. nejpomalejší: Hyundai Amica
A máme tu další britskou specialitu - i když ne tak docela. Jde pouze o přejmenovaný Atos. Mimochodem - víte, že v Mexiku se prodával jako Dodge Atos? S litrovým motorem udělal stovku za patnáct vteřin a rozjel se na 160.
2. nejpomalejší: Fiat Seicento
Není divu, že druhou příčku mezi vozy nejméně překračujícími rychlost obsadil tento Fiat. Vždyť jeho základní osmistovce trvá rozjezd na stovku předlouhých 18 sekund a maximálku má jen o čtyřicet kilometrů v hodině vyšší. To je nejméně v našem výběru. Vysloveným trhačem asfaltu nebyla ani verze Sporting, která se mohla pochlubit silnější jedenáctistovkou o výkonu 40 kilowattů, příčným stabilizátorem, a zkrácenými převody. Kdo ji ale vyzkoušel, ví, že jezdila parádně i s minimálním výkonem.
Nejpomalejší: SEAT Mii
A jsme u vítězů. Nejméně podle pojišťovny Admiral chybují řidiči Seatu Mii. Těžko říct, proč se na špici umístil právě sourozenec Škody Citigo a Volkswagenu Up!. Moderní nákupní taška vyráběná v Bratislavě ve své základní verzi dotlačí ručičku rychloměru na stovku během 14,4 sekundy.
V další kapitole se podíváme na největší hříšníky.