10 věcí, které možná nevíte (ale měli byste vědět) o motorkářích

Soužití jednostopých a dvoustopých účastníků silničního provozu nebylo nikdy úplně jednoduché.

Někteří řidiči nemohou motorkáře vystát. Vadí jim, že jezdí rychle, že mají hlučný výfuk, v že nosí kožené oblečení a že si to užívají. Vadí jim na motorkářích zkrátka všechno.

I když vám ale motorkáři lezou krkem, přemýšlejte o nich jako o lidech a myslete na to, že případná nehoda může skončit tragicky. Vybrali jsme deset věcí, které by vám mohly pomoci lépe motorkáře pochopit – a člověku bez jednostopé zkušenosti nemusejí být úplně zřejmé.

1. Motorkář je právoplatný účastník provozu

Na rozdíl třeba od cyklistů musí mít motorkář řidičský průkaz a musí platit povinné ručení. Na rozdíl od cyklistů zpravidla nejezdí po třech nebo více pivech a nemá vedle silnice pro sebe vyhrazenou motostezku.

Život řidiče | Bezpečnost | Názory | Cestování

10 nejhorších zlozvyků na českých silnicích, které nás štvou

2. Motorkáři jezdí pro radost

Už z nepraktické povahy motocyklu je jasné, že se jedná především o rekreaci a koníčka. Motorkáři si to zkrátka užívají. Chápejte proto skutečnost, že oni se projíždějí hlavně z radosti, takže s tím souvisí i časté využívání výkonu motocyklu a jeho rychlosti. Když máte rychlé sportovní auto, také se s ním nebudete jenom znuděně ploužit za autobusem. 

3. Motorkář vždycky pojede na začátek kolony

I přes zábavný a rekreační charakter motorky hodně lidí využívá její praktickou stránku – snadné proplétání hustým městským provozem. Motorkář prostě vždycky pojede dopředu na začátek kolony, tak mu nechte trochu místa. Je to mnohem bezpečnější pro všechny, protože on od semaforu odjede rychleji a zmizí, nemusí pak kličkovat a proplétat se mezi auty zleva a zprava. Pusťte ho, ať na něj pak nemusíte dávat pozor.

4. Motorka je výrazně rychlejší

Motocykl je poměrně dostupný a levný způsob, jak si užít vysokou rychlost. Zejména na rovinkách pak někteří motorkáři jezdí velmi rychle. Rychleji, než na co jsou ostatní účastníci provozu zvyklí. Myslete na to hlavně při odbočování nebo vjíždění na hlavní rovnou silnici.

Zajímavosti | Život řidiče | Bezpečnost | Statistiky | Názory

Policejní statistika: Rychlost NENÍ nejčastější příčinou nehody

Když vidíte v dálce světlo motorky, je dost dobře možné, že pojede třeba dvě stě. Ano, nesmí se to, ale vy nejste na silnici od toho, abyste poučovali ostatní o pravidlech. Od toho je Policie ČR. Vy se starejte o to, abyste motorkáře nezabili.

Navíc nemusí jít vždycky o flagrantní porušování předpisů. I relativně obyčejné motocykly akcelerují rychleji než běžná auta, takže z křižovatky nebo ostré zatáčky se jednostopý stroj může přiblížit, než se nadějete – aniž by jeho řidič nutně překročil povolenou rychlost.

5. Ne všichni na motorce umějí

Všichni motorkáři nejsou, ačkoli si to o sobě někteří myslí, Valentino Rossi. Spousta z nich umí jen tahat za plyn, ale neznají pořádně techniku jízdy na motorce, princip vedení pohledu, rizika fixace pohledu na překážku a základy průjezdu zatáčkou.

Život řidiče | Bezpečnost

Chcete jezdit bezpečně? Naučte se správně z auta dívat

Proto se stává, že vás sice na rovince motorka předjede a ujede vám, ale v zatáčkovité pasáži ji dojedete. Motorkáři se prostě bojí motorku naklonit a neumí pořádně využít její dynamický potenciál. Nebo jsou to ještě začátečníci. Pokud takového pomalého motorkáře dojedete, netlačte na něj. Nechcete přece, aby upadl přímo před vámi a vy jste ho přejeli. 

6. Motorka brzdí hůř než auto

Plno lidí (na obou stranách) si neuvědomuje, že ani ten nejsportovnější motocykl s nejlepšími pneumatikami nezabrzdí líp než průměrné auto. Motorka má mnohem menší styčnou plochu pneumatik s vozovkou, ve skutečnosti je pro obě kola podobně velká jako u jedné úzké pneumatiky na osobním autě.

Motorka tak potřebuje k zastavení ze stokilometrové rychlosti přinejlepším 40 metrů, spíše ale více. Obyčejné auto (bez reakční doby) brzdí na suchu a letních pneumatikách na zhruba 38 metrech. Sportovním vozům stačí i méně než 35 metrů. Na mokru se rozdíl ještě zvětšuje, protože jen málo motocyklů má ABS a motorkáři se pak pochopitelně bojí za brzdu pořádně vzít.

7. Nechte jim místo pro chybu

Je důležité počítat s tím, že se motorkář nechá unést rychlostí a zapomene, že mu to tak nebrzdí. Nebo zkrátka špatně odhadne zatáčku. Nechejte mu tedy místo pro chybu. Ostatně, to byste měli dělat s každým účastníkem provozu. Všichni občas chybujeme, přehlédneme jiné auto v zrcátku nebo prostě neodhadneme správně aktuální situaci.

Život řidiče | Bezpečnost

10 nejčastějších chyb při řízení auta, které způsobují nehody

Právě tím, že si lidé navzájem neudělají místo, předhánějí se a neumějí na silnici spolupracovat, vznikají zbytečné nehody. 

8. Motorka není kvůli dennímu svícení aut vidět

Po zavedení povinného denního svícení se motorkářům přitížilo. Zatímco dříve lidé dávali více pozor a motorka byla díky světlům lépe viditelná a snadno rozpoznatelná i na velkou vzdálenost, nyní se v záplavě světel, LED diod a mlhovek snadno ztratí. Plno motorkářů pak dělá tu chybu, že si na truc rozsvítí dálková světla v domnění, že budou viditelnější. Nebudou.

Pokud motorka svítí dálkovými světly, ještě hůře se odhaduje její rychlost a řidič nedokáže přesně určit, kdy motorka přijede. Nejprve má dojem, že je motorka blízko, ona ale ještě nikde není, tak tam tedy vjede... A malér je na světě.

9. Motorkář ale neví, že není vidět

Řidiči motocyklu si ale často neuvědomují, že nejsou vidět. Jednou věcí jsou světla, ale druhou způsob jejich jízdy. Motorka je menší a snadno se schová ve výhledu řidiče osobního auta, ať už ve slepém úhlu zrcátka, nebo třeba za tlustým A-sloupkem.

Život řidiče | Bezpečnost | Tesla | Názory | Elon Musk

Elon Musk: Jednou přijde doba, kdy bude řízení auta člověkem zakázáno

Velice nebezpečná je situace, kdy stojíte na křižovatce na vedlejší, chcete odbočit doleva na hlavní a zleva přijíždí auto, které bliká, že bude odbočovat na tu vedlejší, kde stojíte. A právě za levým zadním rohem tohoto auta se snadno ztratí motorka, která jede rovně. Tohle je skutečně velmi nebezpečné a případná nehoda, která mnohdy skončí tragicky, jde plně na vaše konto.

Jistě, motorkář v takovém případě neudělal moc proto, aby byl vidět, ale to je přesně ta situace, kdy byste jako řidič auta měli za motorkáře převzít čast zodpovědnosti. Berte to tak, že to děláte spíše kvůli sobě. Ať si ten za řídítky podle vás zaslouží cokoliv, přece nechcete strávit měsíce nebo roky života řešením nepříjemností na policii a u soudu.

10. Motorka nevypíná blinkr

Když jsme u toho odbočování, ještě jedna perlička na závěr. Na rozdíl od aut motorky, až na pár výjimek, nevypínají automaticky směrová světla. A mnoho jezdců na to zapomíná. Přístrojové štítky motorek jsou také hůře čitelné. Například v přímém slunci jezdec ani nevidí, že mu bliká kontrolka ukazatele změny směru jízdy. Vždycky raději počítejte s tím, že i když motorka bliká, nemusí to nutně znamenat, že má řidič v úmyslu odbočovat.

Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 4 příspěvky
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků