10 věcí, které jste (možná) nevěděli o roadsteru Mazda MX-5

Legendární roadster Mazda MX-5 oslavuje 25. narozeniny. Pojďme si připomenout některé méně známé milníky z jeho života.
Seznam kapitol
  1. Mazda MX-5
  2. Fotogalerie: Mazda MX-5

Legendární roadster Mazda MX-5 letos slaví už čtvrt století existence. Také uvidíme úplně novou generaci, která má být zase o nějaký ten kilogram lehčí. Mazda teď vypustila poslední limitovanou edici 25th Anniversary, tak si pojďme připomenout některé důležité milníky ve vývoji tohoto roadsteru, o kterých jste možná nevěděli.

1. U zrození stál motoristický novinář

Když se v roce 1979 tehdejší šéf automobilky Mazda zeptal novináře magazínu Motor Trend Boba Halla, specialisty na japonské vozy, co by měla Mazda postavit, odpověděl stručně "malý dvoumístný roadster" a řeč se pak hned stočila jinam.

2. Plány začaly vznikat už v roce 1982

Když Bob Hall od počátku 80. let pracoval jako produktový plánovač Mazdy pro americký trh, pověřila automobilka své kalifornské designové studio přípravou návrhů na malý dvoumístný roadster.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Během let vzniklo plno zajímavých konceptů a studií nových směrů

3. Mazda neokopírovala jen Lotus Elan

Ačkoli se to podle designu první generace může zdát, designéři se inspirovali ve všech ikonických sportovních roadsterech 60. let, tedy nejen v Lotusu, ale i u Triumphu, Fiatu či Alfy Romeo.

4. Mazda MX-5 málem byla předokolka

Při přípravě modelů a prototypů se zvažovalo několik možných koncepcí. Manažeři se ale tak dlouho hádali mezi motorem vpředu s pohonem předních kol a motorem uprostřed s pohonem zadních kol, až v Anglii v tichosti vznikl prototyp V705 s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Tato koncepce nakonec zvítězila.

Retro | Mazda | Sportovní auta | Fascinace | Kabriolety

Mazda v Goodwoodu slaví čtvrtstoletí MX-5 a přiznává inspiraci Lotusem

5. Motor měla být jen šestnáctistovka

Mazda speciálně pro MX-5 vyvinula čtyřválec 1,6 l s označením B6ZE(RS), ale pozdější kritika na nedostatek výkonu si vyžádala použití většího motoru BP-ZE, který byl původně navržen pro zástavbu přeplňování. Právě díky velmi robustní konstrukci se nechá motor 1,8 l snadno tunit pomocí turba nebo kompresoru.

6. Mazda MX-5 měla i turbo

Druhá generace oblíbeného roadsteru dostala limitovanou edici Mazdaspeed s přeplňovaným motorem o výkonu 134 kW (182 k). Vzniklo jich jen 5428 a mimo Japonsko se prodávaly jen v USA a Austrálii. Australská verze měla výkon snížený na zhruba 165 koní.

Mazda | Fascinace | Kabriolety

Fotogalerie: Kultovní Mazda MX-5 slaví 25. výročí

7. Mazda chtěla postavit také kupé

Prototypy s pevnou střechou existovaly už od samého počátku. Ale až v roce 2003 vznikla série 179 kusů s karoserií kupé, která byla určena pouze pro Japonsko. Vůz měl pozměněný elegantnější design, z profilu trochu připomínal tehdejší Aston Martin. Jednalo se o testování reakcí veřejnosti, ale projekt se nakonec nerozjel ve velkosériovém měřítku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
MX-5 je také pro svou jednoduchost a obratnost oblíbeným nástrojem závodníků

8. Zkoušel se i Wankelův motor

V roce 1994 Mazda nasadila do MX-5 upravený motor s rotačním pístem z modelu RX-7. Jednotka běžela na vodík a jednalo se o experimentální vozidlo. Také to byla jediná oficiální zástavba Wankelova motoru pod kapotu roadsteru MX-5.

9. Myslelo se i na ekologii

Mazda zkoušela rovněž plně elektrický pohon, ovšem roadster měl dojezd jen asi 100 km a hmotnost vzrostla o 450 kg, čímž se smysl kompaktního lehkého roadsteru vytratil. Vše skončilo jen u pokusů.

10. Nejvíce MX-5 se vyrobilo hned první rok

Ačkoli Mazda MX-5 figuruje ve statistikách jako nejprodávanější roadster všech dob, vůbec nejúspěšnější byl hned první celý rok výroby. V roce 1990 Mazda vyrobila 95 640 aut a takové číslo už se pak nikdy neopakovalo.

Následující kapitola
Mazda 5 1.798
Rok výroby: 2006
Stav: 141 633 km
Cena: 109 000 Kč
Mazda 5 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 76 270 km
Cena: 220 000 Kč
Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2009
Stav: 78 028 km
Cena: 155 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman | 3 příspěvky
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků