10 nejúspornějších aut v USA od roku 1984

Agentura EPA průběžně eviduje desítku aut s historicky nejlepšími hodnotami v testech normované spotřeby. Výsledky překvapí.

Pokud pravidelně sledujete dění ve světě automobilů, tato tabulka pro vás nemusí být nová. Není totiž výsledkem žádného jednorázového bádání, ale trvalou součástí evidence americké agentury pro ochranu životního prostředí (Environmental Protection Agency neboli EPA). Agentura ji zveřejňuje již léta, téměř vůbec se nemění a nic nového nepřinesla ani včerejší aktualizace o data z letošního roku. To je ale paradoxně právě to, co ji činí velmi zajímavou.

Možná se nyní ptáte, proč se zabýváme výsledky amerických testů normované spotřeby, když tu máme evropské. Důvod je jednoduchý, metodika se za na starém kontinentu za poslední léta opakovaně výrazně měnila a výsledky nejsou plně srovnatelné. Naproti tomu americká metodika zjišťování spotřeby paliva ve městě, na dálnici a v kombinovaném provozu se od roku 1984 principielně nemění, a tak můžeme srovnávat spotřebu aut z úplně jiných období. Navíc jsou její výsledky alespoň o něco blíže realitě, jakkoli k úplné skutečnosti mají pořád daleko.

Moderní nerovná se úsporný

Klíčovou je ale opravdu jejich porovnatelnost, která odhaluje v plné nahotě to, co snad každý řidič s dlouholetými zkušenostmi s různými vozy dobře ví - současné výkřiky o stále klesající spotřebě moderních aut jsou pouhým zbožným přáním, ne-li rovnou sprostým výmyslem.

V celé „top 10” totiž najdeme 6 aut, která byla vyrobena před rokem 2000 a ty novější jsou výlučně hybridní modely, které nikdy netvořily a ani dnes netvoří páteř prodejů. Jsou pochopitelně také jedinými vozy, jenž do nejlepší desítky pronikly v posledních letech, jinak je špička opanována starými, malými, lehkými vozy s výkonově adekvátními malými motory. Zkrátka typickými vozy minulých dekád, mnohdy velmi masovými.

Například páté místo si drží Honda Civic hatchback z roku 1995 s motorem o objemu 1,5 litru, která je dobře známá i u nás. Běžný kompakt s dostatkem prostoru pro čtyři cestující s motorem o výkonu 74 kW (100 koní) zvládal v dobových testech zrychlení na stovku za 9 až 10 sekund a s kombinovanou spotřebou EPA se vešel pod 5,5 litru benzinu na 100 km. Které auto podobného typu dnes něco takového umí?

Dává současný vývoj smysl?

Dost možná jste i vy zažili v devadesátých letech vozy, které dokázaly s motory o výkonu okolo sto koní a hmotností okolo tuny jet více než dostatečně svižně a přitom skutečně úsporně. Svižné auto o výkonu 100 koní je dnes snad vyjma těch úplně nejmenších vozů utopií a svižné i úsporné auto teprve. Auta podobných tříd dnes mají až o 50 % vyšší hmotnost, projev jejich motorů je i přes vyoký výkon ve špičce značně ultumen emisními limity a sami výrobci tuto již dost problematickou kombinaci dále zhoršují neadekvátně „těžkými” převodovkami.

Ústupků je tedy mnoho a co jsme za ně ale dostali? Pasivní bezpečnost za posledních deset let až tak obrovský krok vpřed neučinila (čtyři hvězdičky od EuroNCAP dostal třeba již Renault Mégane první generace v roce 1998, vážil přitom stále jen lehce přes tunu) a nevím, kolik z nás oceňuje šroubování emisních limitů ad absurdum, když již před léty nepředstavovala auta ve srovnání s jinými zdroji emisí zásadní problém. A pochopitelně je třeba dodat, že těmito limity omezujeme jen sami sebe, svět je přitom mnohem větší než Evropa či Severní Amerika a podobnými omezeními se tam vesměs netrápí.

Právě vysoká hmotnost a „uškrcené” motory dnes přitom mají hlavní podíl na tom, že postavit stejně efektivní auta jako před deseti či patnácti léty je za rozumných výrobních nákladů (což zatím dostává hybridy ze hry) prostě nemožné. Abyste dnes dosáhli rychlosti Civicu 1995 se sto koňmi, musíte si koupit těžší auto s mnohem silnějším motorem, který bude mít za obdobné jízdy znatelně vyšší spotřebu. A abyste dosáhli jeho někdejší spotřeby, musíte se vzdát veškeré dynamiky.

Obojí dnes zkrátka skloubit nelze a je až nečekané, že tento stav dokladuje i banální srovnání normovaných spotřeb aut podobných tříd dle EPA. Přitom automobilky nikdy v minulosti nedělaly tollik proto, aby jejich vozy právě v těchto testech vykazovaly co nejlepší hodnoty. Na obyčejná, více zákaznicky orientovaná auta minulé dekády to přesto nestačí.

Berte tedy prosím přiložený přehled jako důvod k zamyšlení, zda vývoj automobilů kráčí tím správným směrem a zda jsme za poslední léta nevyměnili příliš mnoho faktických funkčních výhod za falešné pocity bezpečí a ohledu k přírodě...

10 nejúspornějších aut dle EPA od roku 1984

1. Honda Insight 2000

Klepněte pro větší obrázek

Hybrid, Manuální pětistupňová převodovka
Kombinovaná spotřeba 4,44 l/100 km
Město 4,8 l/100 km
Dálnice 3,86 l/100 km

2. Toyota Prius 2010

Klepněte pro větší obrázek

Hybrid, Automatická převodovka převodovka
Kombinovaná spotřeba 4,7 l/100 km
Město 4,61 l/100 km
Dálnice 4,9 l/100 km

3. Chevrolet Sprint ER 1986

Klepněte pro větší obrázek

Benzin 1,0l, Manuální pětistupňová převodovka
Kombinovaná spotřeba 4,9 l/100 km
Město 5,34 l/100 km
Dálnice 4,43 l/100 km

4. Geo Metro (Suzuki Swift) XFI 1990-1994

Klepněte pro větší obrázek

Benzin 1,0l, Manuální pětistupňová převodovka
Kombinovaná spotřeba 5 l/100 km
Město 5,47 l/100 km
Dálnice 4,52 l/100 km

5. Honda Civic Coupe HF 1986

Klepněte pro větší obrázek

Benzin, 1,5l, Manuální pětistupňová převodovka
Kombinovaná spotřeba 5,11 l/100 km
Město 5,6 l/100 km
Dálnice 4,6 l/100 km

6. Honda Civic HB VX 1994-1995

Klepněte pro větší obrázek

Benzin, 1,5l, Manuální pětistupňová převodovka, Regular
Kombinovaná spotřeba 5,47 l/100 km
Město 6 l/100 km
Dálnice 4,7 l/100 km

7. Honda Civic Hybrid 2006-2010

Klepněte pro větší obrázek

Hybrid, Automatická převodovka
Kombinovaná spotřeba 5,6 l/100 km
Město 5,88 l/100 km
Dálnice 5,22 l/100 km

8. Honda Insight 2010

Klepněte pro větší obrázek

Hybrid, Automatická převodovka
Kombinovaná spotřeba 5,74 l/100 km
Město 5,88 l/100 km
Dálnice 5,47 l/100 km

9. Toyota Prius 2001-2003

Klepněte pro větší obrázek 

Hybrid, 1,5L, Automatická převodovka
Kombinovaná spotřeba 5,74 l/100 km
Město 5,6
Dálnice 5,74 l/100 km

10. Chevrolet Sprint 1989

Klepněte pro větší obrázek

Benzin, 1,0l, Manuální pětistupňová převodovka
Kombinovaná spotřeba 5,74 l/100 km
Město 6,19 l/100 km
Dálnice 5,23 l/100 km

10. Suzuki Swift 1989

Klepněte pro větší obrázek

Benzin, 1,0L, Manuální pětistupňová převodovka
Kombinovaná spotřeba 5,74 l/100 km
Město 6,19 l/100 km
Dálnice 5,23 l/100 km

Renault Fluence 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 119 269 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Laguna 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 152 905 km
Cena: 135 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 139 720 km
Cena: 133 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 35 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků