10 nejbezpečnějších aut pro zvířátka

V televizi jim říkají „zveřátka“ a ti otrlejší z nás mazlíčci. Faktem je, že bezpečnosti jejich přepravy se mnoho pozornosti nevěnuje.

Pravda, tomuto tématu bychom se patrně nevěnovali ani my, kdyby po frankfurtském a tokijském autosalonu a představení většiny klíčových novinek na následující týdny nezely tiskové portály automobilek prázdnotou, ale proč se jednou na auta nepodívat z trochu jiného pohledu. Pokud patříte mezi ty, kteří sousedovic hlučnému psovi předhazují klobásku s vůni cyankáli a v lese se snaží „rohnout” srnu s vidinou dobré večeře, následující řádky zřejmě nebudou pro vás. Ale pokud se o svého „domácího mazlíčka” staráte jako o vlastní dítě, možná tento přehled uvítáte, i když se primárně soustředí na auta nabízená na americkém trhu a u nás z nich běžně pořídíte jen polovinu.

Není pochyb o tom, že nové vozy jsou plny vysokopevnostní oceli a aktivních a pasivních prvků k podpoře bezpečnosti posádky. Konstruktéři automobilů ani většina z řidičů si však neuvědomují, že i drobná dopravní nehoda může mít fatální následky pro němé tváře jejich čtyřnohých spolucestujících. Ponechme přitom stranou mastné fleky na vozovce a soustřeďme se na pejsky a kočičky uvnitř vozu. Stačí totiž málo a Pinďa nebo Micinka může zatřepat pacičkami, což může mít další děsivé důsledky na duševní stav citlivějších členů posádky. S tímto vědomím spojily své úsilí americké weby Bark Buckle Up a Edmunds.com, aby vyhlásily desítku pro domácí mazlíčky nejbezpečnějších automobilů nabízených na tamním trhu.

Bark Buckle Up přitom připomíná, že při nárazu v rychlosti 55 km/h nabyde nepřipoutaný pejsek o hmotnosti 26 kg v okamžiku hmotnost 1 227 kg, kterou je vržen proti palubní desce, opěradlu nebo cestujícímu. Síla, že? I taková čivava může v ten moment vážit 164 kg, což je na danou rychlost stále docela dost. Raději si nepředstavovat následky čelního střetu vozu s nějakým pořádným psiskem v zavazadelníku, jenž se změní v tunovou dělovou kouli.

Ale zpět k naší desítce. Čím tyto vozy v otázce bezpečnosti domácích mazlíčků vynikají? V podstatě ničím a nebylo by správné vzbudit dojem, že vozy SUV jsou v tomto ohledu bezpečnější než běžné osobáky, ale pro přepravu zvířátek mají jisté předpoklady. Patří sem třeba prostorný a variabilní zavazdelník s kotevními úchyty pro jisticí pásy nebo výkonná klimatizace. Christina Selter z pořádající jury dodává: „V případě rychlého zpomalení nebo nehody může katapultované zvíře zranit posádku nebo dokonce někoho na ulici a komplikovat práci záchranářů.“

Níže vám nabízíme snímky desítky vybraných automobilů seřazených v abecedním pořadí. Do volby toho nejlepšího se totiž pořadatelé „soutěže“ (raději) nepustili.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dodge Journey / Ford Flex / GMC Acadia
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hyundai Tucson / Jeep Liberty / Kia Borrego
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mazda 5 / Mitsubishi Outlander
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Subaru Tribeca / Volvo XC70
 
Hyundai H 1 2.497
Rok výroby: 2008
Stav: 200 909 km
Cena: 135 000 Kč
Hyundai i20 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 112 767 km
Cena: 115 000 Kč
Hyundai Matrix 1.599
Rok výroby: 2003
Stav: 129 960 km
Cena: 24 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků