10 nejbezpečnějších aut pro zvířátka

V televizi jim říkají „zveřátka“ a ti otrlejší z nás mazlíčci. Faktem je, že bezpečnosti jejich přepravy se mnoho pozornosti nevěnuje.

Pravda, tomuto tématu bychom se patrně nevěnovali ani my, kdyby po frankfurtském a tokijském autosalonu a představení většiny klíčových novinek na následující týdny nezely tiskové portály automobilek prázdnotou, ale proč se jednou na auta nepodívat z trochu jiného pohledu. Pokud patříte mezi ty, kteří sousedovic hlučnému psovi předhazují klobásku s vůni cyankáli a v lese se snaží „rohnout” srnu s vidinou dobré večeře, následující řádky zřejmě nebudou pro vás. Ale pokud se o svého „domácího mazlíčka” staráte jako o vlastní dítě, možná tento přehled uvítáte, i když se primárně soustředí na auta nabízená na americkém trhu a u nás z nich běžně pořídíte jen polovinu.

Není pochyb o tom, že nové vozy jsou plny vysokopevnostní oceli a aktivních a pasivních prvků k podpoře bezpečnosti posádky. Konstruktéři automobilů ani většina z řidičů si však neuvědomují, že i drobná dopravní nehoda může mít fatální následky pro němé tváře jejich čtyřnohých spolucestujících. Ponechme přitom stranou mastné fleky na vozovce a soustřeďme se na pejsky a kočičky uvnitř vozu. Stačí totiž málo a Pinďa nebo Micinka může zatřepat pacičkami, což může mít další děsivé důsledky na duševní stav citlivějších členů posádky. S tímto vědomím spojily své úsilí americké weby Bark Buckle Up a Edmunds.com, aby vyhlásily desítku pro domácí mazlíčky nejbezpečnějších automobilů nabízených na tamním trhu.

Bark Buckle Up přitom připomíná, že při nárazu v rychlosti 55 km/h nabyde nepřipoutaný pejsek o hmotnosti 26 kg v okamžiku hmotnost 1 227 kg, kterou je vržen proti palubní desce, opěradlu nebo cestujícímu. Síla, že? I taková čivava může v ten moment vážit 164 kg, což je na danou rychlost stále docela dost. Raději si nepředstavovat následky čelního střetu vozu s nějakým pořádným psiskem v zavazadelníku, jenž se změní v tunovou dělovou kouli.

Ale zpět k naší desítce. Čím tyto vozy v otázce bezpečnosti domácích mazlíčků vynikají? V podstatě ničím a nebylo by správné vzbudit dojem, že vozy SUV jsou v tomto ohledu bezpečnější než běžné osobáky, ale pro přepravu zvířátek mají jisté předpoklady. Patří sem třeba prostorný a variabilní zavazdelník s kotevními úchyty pro jisticí pásy nebo výkonná klimatizace. Christina Selter z pořádající jury dodává: „V případě rychlého zpomalení nebo nehody může katapultované zvíře zranit posádku nebo dokonce někoho na ulici a komplikovat práci záchranářů.“

Níže vám nabízíme snímky desítky vybraných automobilů seřazených v abecedním pořadí. Do volby toho nejlepšího se totiž pořadatelé „soutěže“ (raději) nepustili.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dodge Journey / Ford Flex / GMC Acadia
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hyundai Tucson / Jeep Liberty / Kia Borrego
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mazda 5 / Mitsubishi Outlander
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Subaru Tribeca / Volvo XC70
 
Hyundai H 1 2.497
Rok výroby: 2008
Stav: 200 909 km
Cena: 135 000 Kč
Hyundai i20 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 112 767 km
Cena: 100 000 Kč
Hyundai Matrix 1.599
Rok výroby: 2003
Stav: 129 960 km
Cena: 17 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků