Některé velmi špatné ojetiny se maskují v solidním kabátě. Vybrali jsme desítku těch, kterým je z různých důvodů lépe se úplně vyhnout.
Kapitoly článku:
Můžete o tom psát pořád dokola, můžete o tom s lidmi mluvit, ale oni pak stejně vidí svoji vysněnou ojetinu (hlavně v dieselu a v kombíku) za neuvěřitelně nízkou cenu a rozbijí prasátko.
Samozřejmě bychom sti to mohli zjednodušit a poskládat do dnešního článku všechny ty Alfy Romeo, Fiaty, Citroëny a Renaulty ze spodních příček tabulek spolehlivosti. Nás ale zajímá situace, kdy má auto tu prémiovou značku, tu dobrou pověst, ale špatný konkrétní motor.
Právě pohonná jednotka je dnes naprosto klíčovou záležitostí, jejíž případná porucha může být fatální. Cena následné opravy snadno překročí cenu celého ojetého auta. Detaily vždycky nějak pořešíte, třeba i z druhovýrobních či zástupných dílů, ale motor jen tak nevyměníte. Takže kterým autům se raději vyhnout úplně a nic neriskovat?
Audi A6 2.5 TDI
Audi A6 (C5) vyráběné v letech 1997 až 2005 patří stále mezi poměrně oblíbené ojetiny, především verze Avant nebo polotérenní Allroad. Jakkoli je to v základu docela solidní auto, má poměrně zásadní problém – doslova brutální nájezdy kilometrů. Dnes sotva seženete hezké auto, které by mělo zároveň najeto pod 300 000 km. To snad lze říci jen o verzích S6 a RS6.
Dnes těžko najdete naftové Audi A6 (C5), které by za sebou mělo rozumný kilometrový nájezd. Auta už také prochází rukama majitelů, kteří nemají na jejich pečlivou údržbu
Největší porce mají za sebou oblíbené turbodiesely. Čtyřválec 1.9 TDI ještě ujde, ale největším strašákem je motorizace 2.5 TDI V6, zejména kombinovaná s variátorovou převodovkou Multitronic u předokolky. Motor 2.5 TDI trpí na poměrně rychlé opotřebení vačkových hřídelí, což jde na vrub zaprvé konstrukčním nedostatkům a zadruhé hlavně oddalovaným výměnám oleje.
Lidé na těchhle autech šetří a dnes těžko najdete udržovaný a opečovávaný kus. U největšího turbodieselu v nabídce také zlobí drahé vstřikování. Generálka motoru může vyjít klidně na 50 000 korun. Berte raději motor 1.9 TDI nebo některý z benzínových motorů. Pozor také na korozi.
BMW X6 xDrive50i
Automobilka BMW se poslední dobou nemůže pochlubit tak neprůstřelnou spolehlivostí svých produktů, jako tomu bylo dříve. Zatímco problémy s komplikovanou elektronikou se dají řešit a na stávkující systém iDrive si už majitelé zvykli, nemohou se bohužel poslední dobou opřít ani o spolehlivost a odolnost pohonných jednotek. Například dvoulitrový turbodiesel patřil na přelomu desetiletí k nejproblémovějším jednotkám.
Cedulka xDrive50i znamená problém pro někoho, kdo tohle auto koupí jako ojeté bez potřebného rozpočtu. Cena zlobivých motorů spadne proti dieselům mnohem rychleji
Pokud bychom ale měli vybrat jedno auto, které je z nabídky BMW opravdu nejhorší ojetina, je to model X6 s motorem V8 4.4 bi-turbo. Zaprvé se samotná X6 nemůže pochlubit kdovíjakou spolehlivostí a kvalitou, jezdí prkenně a není tak praktická jako třeba X5. Zadruhé je motor N63B44 snad nejhorší pohonná jednotka, jakou kdy u BMW vyrobili.
Motor se přehřívá a ve dvou turbech umístěných uprostřed motoru se doslova zapéká olej. Navíc odcházejí rozvody, válce přícházejí o kompresi a rychle degradující olejová náplň stojí za celkovým nadměrným opotřebením motoru po relativně malých kilometrových nájezdech. Odchází i variátory časování ventilů. Před touto X6 ale varujeme zejména proto, že to pravděpodobně bude první X6, která se kvůli svým velmi drahým problémům dostane v bazarech pod magickou hranici 300 000 korun. Poměrně spolehlivý turbodiesel 3,0 l si cenu bude držet výrazně lépe.
Citroën C5 1.6 HDI
Aktuální Citroën C5 je poslední model s populárním hydropneumatickým podvozkem a mezi fanoušky značky patří k velmi vyhledávaným modelům. Bohužel se ale Citroën nemůže pochlubit spolehlivou elektronikou, problémem je i dost kolísavá kvalita zpracování. Na to si už ale zákazníci nějak zvykli, ojetý Citroën je vždycky tak trochu sázka do loterie. Jenže v případě C5 se největší strašák ukrývá pod kapotou.
Ojetý Citroën C5 láká na bohatou výbavu a nízkou cenu poměrně mladých aut. S dieselem 2.0 HDI to ještě může být v pořádku, ale menší motor 1.6 HDI obejděte obloukem
A není to velmi dobrý naftový dvoulitr HDI, je to základní naftová jednotka 1.6 HDI 16V, montovaná do C5 od února 2008 do června 2010. Motor má kód DV6 TED4 (9HZ), šestnáctiventilovou hlavu a výkon 80 kW. Velice rychle u něj degraduje malá olejová náplň a kdo ji nemění každých 10 000 km, tomu se velmi rychle opotřebují všechny vnitřnosti motoru. Stává se, že se jednotka zadře, když za sebou nemá ani 100 000 km. Kolabují také turbodmychadla, zlobí EGR ventil a problémy s regenerací filtru DPF jsou častější než u dvoulitru.
V malé C4 se dá tohle ještě pohlídat, ale velký a těžký sedan a kombi C5, u kterých je pravděpodobnost, že je někdo trápil v levém dálničním pruhu s plynem na podlaze, už budou mít motor 1.6 HDI na konci životnosti. U menšího dieselu také velmi rychle odchází spojka a dvouhmotový setrvačník. Jestli chcete spáchat finanční sebevraždu s jistotou, kupte si tento motor s příšerným robotizovaným automatem EGS6.